Gå til innhold

– Nå er Android-mobilene bedre enn iPhone

Anbefalte innlegg

Hvilken tjeneste benyttet du for videosamtale? Du skal benytte en passe sær løsning for at den ikke skal kunne støttes på både Android og iOS. Folk klarer da virkelig å konstruere problemer, selv om det i realiteten aldri burde ha vært noen.

Eksemplet ditt er mildt sagt helt på viddene. Og minner vel mer om en som bare blindt hater Appleprodukter, uten å egentlig ha satt seg spesielt inn i noe som helst.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du tror greia med Photos er at "bildene synces" viser jo at du ikke har brukt det. Ja, det er enkelt å få syncet bilder mellom enheter, men det er ikke det som er killer feature med Photos. 

Det aller meste kan repliseres ved å bruke andre tjenester, men arbeidsflyten er veldig sjelden like bra. Jeg (og mange andre) er villig til å betale mye ekstra for god flyt. 

nei jeg har ikke brukt photos og jeg sa ikke jeg har gjort det heller. Kanskje isteden for å si at det er så bra osv og at det er ting ejg ike vet omdet så kan du vel si hvorfor det er så bra? Og kan jeg spørre hva du mener med flyt? om jeg syncer telefonen min med tableten min, la oss si begge er android og jeg tar et bilde, begge er syncet opp mot onedrive. Bildet overføres automatisk til tabben, jeg åpner tabben og der ligger bildet, er det noe sinnsykt apple har gjort som er annerledes? 

Poenget er at Apple sine løsningen generelt krever en hel del mindre styr og arbeid. Har du en iPhone, en iPad og en Mac så vil jo synkronisering iform av iCloud, Hand-off, Continuity osv være på automatisk om du ikke eksplisitt velger å ikke logge inn og aktivere det ved oppsett av enhetene.

Det å skulle benytte tjenester som OneDrive, Dropbox osv.. Er noe som svært sjeldent følger med som standard på enheter og er noe som en bruker gjerne på laste ned og konfigurere manuelt. Og selv på enheter hvor det følger med, så er det gjerne ikke som endel av det førstegangoppsettet og noe man da gjerne må fikle med manuelt i etterkant.

Nå stoler jeg aldri 100% på en enkelt nettskytjeneste, så jeg og samboer benytter begge OneDrive itillegg til iCloud (får 1TB lagring som endel av Office 365) og synkroniseringen av bilder kan da overhode ikke sammenlignet med Apple Photos. For det første så har ikke OneDrive noe galleri eller bilderedigeringsløsninger, og for det andre så er ikke OneDrive noen egen app eller applikasjon på Mac. Du installer en klient, som gir deg en spesifikk mappe på maskinen som synkroniseres mot OneDrive og det er det.

Skal du gjøre noe med bildene, organisere disse eller noe slikt så må du jo fremdeles benytte deg en en eller annen applikasjon som blant annet Adobe Lightroom, Apple Aperature eller noe annet og importere bildene fra OneDrive-mappen, eventuelt peke applikasjonen til mappen. Igjen, langt mer manuell håndtering enn hva det er med Apple Photos.

Har heller ikke tall for hvor mange ganger OneDrive sin bakgrunnsopplastning av bilder på mobil/nettbrett ikke har fungert, så når man plutselig åpner opp OneDrive så var det 500+ bilder som står og må lastes opp. Her vil jeg tro Google sin Photos løsning fungerer langt bedre og mer likt Apple sin Photos men Google er jo et litt merkelig selskap som nekter å levere dedikerte applikasjoner til desktop så du finner jo ingenting til Mac, bare til iOS og Android. Så sitter du på desktop operativsystem så må du forholde deg til en nettside, noe jeg aldri foretrekker. De har jo også ulempen med at for å kunne benytte deg av noe særlig med lagring så må du gå med på at bildene dine blir nedskalert, noe jeg ikke er noe videre fan av.

Skal ikke påstå at Apple sine løsninger og tjenester er perfekte, ei heller vil jeg påstå at de nødvendigvis er de beste. Filhåndtering via iCloud er jo passe ræva. Men den naturlige flyten og symbiosen som er mellom Apple sine tjenester, produkter og løsninger så fort du har et par av deres produkter føles langt mer sømløs og naturlig enn noe jeg har erfart fra noen andre plattformer, løsninger og selskaper. Og det er jo nettopp dette mange av oss foretrekker.

Ting som iCloud Backup er det jo ingen av konkurrentene som ser ut til å matche per dags dato. Google har backup til Google / Google Drive, Samsung har backup mot Samsungkonto osv.. Men ingen av løsningene tar en kontinuerlig blåkopi av all data du har på telefonen / nettbrettet hvor du ved en gjenoppretting til ny telefon har nøyaktig det samme fra A til Å på telefonen som du hadde fra før av. Selv ikke når du benytter Samsung sin "Smart Switch" programvare på PC og Mac som er til for utelukkende å overføre data fra en Samsungtelefon til en ny så klarer de å overføre alt identisk fra den ene til den andre.

Lenke til kommentar

Akkurat for bilder har jeg faktisk forsøkt å finne en annen arbeidsflyt som funker like bra (fordi jeg er litt mer avansert bruker enn det Photos egentlig legger til rette for), men jeg har ikke funnet noe. Dét alene gjør at jeg ikke vurderer andre plattformer enn iOs. Å ha alle bildene og videoene sine søkbare, pent og ryddig organisert på alle plattformer (datamaskin, tablet, tv og telefon) og å enkelt kunne dele bilder med familie og venner via alle appene er en killer feature for meg.

(Når det er sagt, Apple Photos på PC er en vits, så om man ikke har en Mac er det ikke noe stort kjøpsargument).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Poenget nå er vel at begge operativsystemene er like stabile og gode.

Begge tilbyr også telefoner som holder like god kvalitet i samme prisklasse.

Når noen sammenligner Android telefon til under tusenlappen, med IPhone til kr 8000, blir det for dumt (for det har jeg opplevd flere ganger).

Kort sagt, tidligere mantra om at Iphone er overlegen i kvalitet og operativsystem, er historie.

Så nå er det en smakssak hva man velger.

Som tråden alt viser, man er nå over i apper og tjenester som argumenter for og i mot.

En ting vil jeg fortsatt mene, det er ingen grunn til at barn må ha Iphone. Nå får man gode telefoner til under kr 1500. At man i barneskolen opplever press om IPhone til kr 8000, er synd....

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, både iOS og Android er rett og slett knallgode og stabile os for smarttelefoner, og de blir stadig likere.

Samtidig er "alle" telefoner nå kraftige nok, og det finnes Androidtelefoner med gode materialvalg og skikkelig byggekvalitet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Poenget nå er vel at begge operativsystemene er like stabile og gode.

Begge tilbyr også telefoner som holder like god kvalitet i samme prisklasse.

Når noen sammenligner Android telefon til under tusenlappen, med IPhone til kr 8000, blir det for dumt (for det har jeg opplevd flere ganger).

Kort sagt, tidligere mantra om at Iphone er overlegen i kvalitet og operativsystem, er historie.

Så nå er det en smakssak hva man velger.

Som tråden alt viser, man er nå over i apper og tjenester som argumenter for og i mot.

En ting vil jeg fortsatt mene, det er ingen grunn til at barn må ha Iphone. Nå får man gode telefoner til under kr 1500. At man i barneskolen opplever press om IPhone til kr 8000, er synd....

Det som er litt synd er jo at nettopp iOS som operativsystem stortsett er bedre egnet for yngre brukere, nettopp fordi det er mer låst og har en hel del færre fallgruver unge brukere kan falle ned i. Her kommer det jo dog litt an på hvor unge personer man snakker om naturligvis. Men at barn skal gå rundt med iPhone til 7000kr+ er idioti fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Nokia 7250i,
den synes jeg er "best".
Lynrask på SMS og ringing.
Null bloatware dritt også, null reklame.
God batterilevetid og veldig liten.

Den passer alltid i lomma og veier ca. 90 gram.
Den er "best" for meg, har hatt den siden 2003
og vart i ca. 13 år. God som ny ennå. Flott design.

For meg er den "best". Best = 100% subjektivt. Alltid.

Endret av Danr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor man på død og liv skal kåre den en eller andre som "best". "Best" i dette tilfellet er i såpass stor grad en høyst subjektiv vurdering at det fort faller på egen urimelighet å konkludere med noe som helst.

Da jeg kjøpte min S7 edge var Kameraet den avgjørende faktoren.

Og da leste jeg på forskjellige nettsider at dette kameraet var det beste.

Dette er ingen subjektiv vurdering.

Kvaliteten på bildene avgjøres helt objektivt der man studerer mange sider ved bildene.

Og kameraet oversitger det jeg har lest. Det er fabelaktig! Et langt skritt framover.

Bilder i mørke, skaprhet, farger. Alt er bedre enn på noen annen modell jeg har sett bilder fra.

Tester er veldig bra, og jeg skulle gjerne sett flere tester.

Men man kan diskutere enkelte tester hvor gode de er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bildekvalitet er definitivt ikke et felt som kan bestemmes objektivt. Bildene justeres alltid tungt av kameraet, og hva som er "best" bestemmes i stor grad av mottaker.

Det nærmeste man kunne kommet en skikkelig test ville kanskje vært å kjøre en teknisk analyse av RAW-data og se på hvilke telefoner som har minst forvrengning, størst datadybde og mest fargedata, men alt dette er temmelig irrelevant for den jevne bruker som egentlig ser etter litt oppskarpede dramatisk fargelagte bilder med bittelitt bokeh.

Sånn rent teknisk sett er jo alle mobilkamera fullstendig crap, såklart, på grunn av elendig optikk og patetisk små brikker. Så jeg vil påstå at det beste mobilkameraet er det som:

a) starter kjappest og
b) har en god editor i telefonen og
c) fokuserer på riktig ting

så lenge bildene er ok skarpe og har greit med info. Etter å ha lest kameratesten for toppmodeller er egentlig min konklusjon at kamera har blitt enda en irrelevant faktor. De er gode nok alle sammen, samtidig som de er helt elendige.

(For moro skyld tok jeg det samme bildet nå med et helt ok mobilkamera (iPhone 6s) og et ordentlig kamera (Sony RX1r). Det er nesten ikke noen vits å sammenlikne en gang.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Nå er Android-mobilene bedre enn iPhone

Sammenligningen/konklusjonen er litt snodig siden iOS kommer på et par modeller fra en enkelt leverandør, mens Android kommer på et utall telefonvarianter til ulike formål i alle prisklasser. Hva som er "best" blir derfor opp til den enkeltes prioriteringer; den motebevisste og den praktisk orienterte vil nok velge ulikt.

Det er vel det som er en av faktorene rundt Android, det er ikke bare et fåtall produkter. Økosystemet har derfor gode og dårlige telefoner, billige og dyre, små og store, vanntette eller ei, de kan tilpasses, du kan koble til USBOTG++++. Man kan gjøre mye rart med Android og nå kommer native støtte for Android apper i Chrome OS.

For folk med vanlig bruk er det nok mye man ikke trenger av de "beste" funksjonene, hva enn de er. Men la oss si at jeg vil lage noe IoT greier. Veldig ofte er det slik at man da begynner med en Raspberry Pi og så kobler man til den en arduino, mange sensorer, oppkobling for internett, sensorer for gps etc.

Men man kan like gjerne egentlig bruke en Androidtelefon og bruke usbotg-kabel. Da kan man bruke androidenheten som en IoT enhet, i praksis har man da en datamaskin som kan sende data over WiFi og 3g/4g, samt den har batteri+++ og man koder da i Java (Android Studio), Det er jo bare ett tiltenkt case da :-)

Når folk snakker om "best" og de er vanlige folk, er det ofte subjektive preferanser. Men det at man kan gjøre mest med Android og det fins flest type Androidtelefoner er jo en styrke i seg selv - også for visse type personer.

For de som bare skal ringe, kan av og til en Nokia være best. Så det kan jo alltid slå ut i alle retninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bruker jeg også ipad, men jeg har en Android telefon. Hva hadde gjort ipad'en bedre ved at jeg hadde en iphone?

Photos, iCloud, Handover, iMessage (og Sms-sync), at tabs i Safari kan hentes opp på tvers av enheter, alle appene som har felles data, at apper du kjøper funker begge steder, etc. Og ikke bare det - siden de fleste jeg kommuniserer med også har iOs bruker vi facetime og imessage, deler filer og data med den derre Apple-fildelinga jeg ikke husker navnet på osv. 

Du kan selvsagt velge å bruke Apple-produkter uten å omfavne resten av løsningene, men da går du glipp av veldig mye av det som skiller Apple fra resten. Jeg antar det samme gjelder for brukere av andre økosystemer - om man ikke tar i bruk all funksjonaliteten får man større frihet til å velge dingser men mindre ut av hver enkelt dings. Som jo er en helt grei tradeoff, men det å sammenlikne enkeltdingser gir bare mening om man velger å ikke bruke økosystemet fullt ut. 

Nå er det haugevis av apper som gjør dette på cross av OS. Ingen vits å låse seg mer. Ikke noe av dette som ikke gjøres av andre apper.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Nå er det haugevis av apper som gjør dette på cross av OS. Ingen vits å låse seg mer. Ikke noe av dette som ikke gjøres av andre apper.

Det er helt sikkert mulig å få til det meste med separate apper (bortsett fra fotogreia, den er unik). Men hvorfor i alle dager skal jeg gidde å leve med en litt dårligere løsning jeg må researche selv når jeg i stedet kan kjøpe et økosystem som løser alt for meg på en flott måte?

Har full kontroll på alle data, så det er ingen form for låsing utover at det er en viss investering å bytte ut alt utstyret.

Har man et ønske om å fikle og konfigurere, eller ikke vil ha Apple av en eller annen grunn, eller vil spare penger, så forstår jeg at man heller setter sammen en løsning selv. Men jeg gidder ikke. Mye enklere å bare betale Apple for å tenke for meg. Om de slutter å levere ting som funker bra endrer selvsagt alt seg, men den dagen har ennå ikke kommet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er helt sikkert mulig å få til det meste med separate apper (bortsett fra fotogreia, den er unik). Men hvorfor i alle dager skal jeg gidde å leve med en litt dårligere løsning jeg må researche selv når jeg i stedet kan kjøpe et økosystem som løser alt for meg på en flott måte?

Har full kontroll på alle data, så det er ingen form for låsing utover at det er en viss investering å bytte ut alt utstyret.

Har man et ønske om å fikle og konfigurere, eller ikke vil ha Apple av en eller annen grunn, eller vil spare penger, så forstår jeg at man heller setter sammen en løsning selv. Men jeg gidder ikke. Mye enklere å bare betale Apple for å tenke for meg. Om de slutter å levere ting som funker bra endrer selvsagt alt seg, men den dagen har ennå ikke kommet.

Dårligere løsning? Dropbox og Facebook messenger er mye enklere å bruke da det funker på alle OS. Å slippe å bry seg om hvilket OS mottaker har er jo mye enklere. Hvis du syns det er tungvindt å innstallere en app, så anbefaler jeg å kjøpe en telefon som ikke har smartOS. Vi som faktisk bruker flere OS er vel kanskje litt mer oppegående enn de som blindt følger et selskap som en religion. Skremmende å være så trangsynt. Fikk heller ikke noe svar på hva som ville gjøre min ipad bedre ved å kjøpe en iphone i stedet for å bruke en Android telefon.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Dårligere løsning? Dropbox og Facebook messenger er mye enklere å bruke da det funker på alle OS. Å slippe å bry seg om hvilket OS mottaker har er jo mye enklere. Hvis du syns det er tungvindt å innstallere en app, så anbefaler jeg å kjøpe en telefon som ikke har smartOS. Vi som faktisk bruker flere OS er vel kanskje litt mer oppegående enn de som blindt følger et selskap som en religion. Skremmende å være så trangsynt.

Jeg bruker Google Drive til fillagring (Dropbox er jeg ikke så glad i) og Facebook Messenger, Google Hangouts og masse annet til kommunikasjon. Men Apple gir meg syncet SMS/iMessage-historikk på alle enheter sånn at jeg ikke trenger telefon, lar meg ringe fra alle dingser, iCloud har usynlig sync mellom enheter osv. 

Det er ikke den helt enkle funksjonaliteten som er greia, det er de subtile små fordelene ved at alt er beregnet på å jobbe sammen. Den synes ikke i featurelister eller specs, men er like reell for det. 

For mange er ikke sånt viktig, og da er man like godt tjent med en annen leverandør. Det er jo heller ikke sånn at alt fra Apple er knall. Music er mye dårligere enn Spotfy, Pages og Numbers er skikkelig middelmådige (men Keynote er fantastisk) (så jeg bruker Google Docs), og Apple har ikke engang en ordentlig IM-løsning (så jeg kjører som nevnt Hangouts). iCloud mail er bæsj, så det blir Google Apps og Inbox (inkl. mail, kontakter og kalender). Etc. 

"Vi som faktisk bruker flere OS er vel kanskje litt mer oppegående enn de som blindt følger et selskap som en religion."

Nåh. Søtt. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Dårligere løsning? Dropbox og Facebook messenger er mye enklere å bruke da det funker på alle OS. Å slippe å bry seg om hvilket OS mottaker har er jo mye enklere. Hvis du syns det er tungvindt å innstallere en app, så anbefaler jeg å kjøpe en telefon som ikke har smartOS. Vi som faktisk bruker flere OS er vel kanskje litt mer oppegående enn de som blindt følger et selskap som en religion. Skremmende å være så trangsynt.

Jeg bruker Google Drive til fillagring (Dropbox er jeg ikke så glad i) og Facebook Messenger, Google Hangouts og masse annet til kommunikasjon. Men Apple gir meg syncet SMS/iMessage-historikk på alle enheter sånn at jeg ikke trenger telefon, lar meg ringe fra alle dingser, iCloud har usynlig sync mellom enheter osv. 

Det er ikke den helt enkle funksjonaliteten som er greia, det er de subtile små fordelene ved at alt er beregnet på å jobbe sammen. Den synes ikke i featurelister eller specs, men er like reell for det. 

For mange er ikke sånt viktig, og da er man like godt tjent med en annen leverandør. Det er jo heller ikke sånn at alt fra Apple er knall. Music er mye dårligere enn Spotfy, Pages og Numbers er skikkelig middelmådige (men Keynote er fantastisk) (så jeg bruker Google Docs), og Apple har ikke engang en ordentlig IM-løsning (så jeg kjører som nevnt Hangouts). iCloud mail er bæsj, så det blir Google Apps og Inbox (inkl. mail, kontakter og kalender). Etc. 

"Vi som faktisk bruker flere OS er vel kanskje litt mer oppegående enn de som blindt følger et selskap som en religion."

Nåh. Søtt. 

Det ser ut som du glemmer at jeg daglig bruker ipad å. Du svarer enda ikke på det jeg spurte deg om. Hvordan ringer du fra din ipad til min android telefon? Det gjør jeg ved å bruke facebook messenger. Hvordan gjør du dette bedre ved å ha en iphone i tillegg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...