Gå til innhold

– Nå er Android-mobilene bedre enn iPhone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hvorfor man på død og liv skal kåre den en eller andre som "best". "Best" i dette tilfellet er i såpass stor grad en høyst subjektiv vurdering at det fort faller på egen urimelighet å konkludere med noe som helst.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå er Android-mobilene bedre enn iPhone

Sammenligningen/konklusjonen er litt snodig siden iOS kommer på et par modeller fra en enkelt leverandør, mens Android kommer på et utall telefonvarianter til ulike formål i alle prisklasser. Hva som er "best" blir derfor opp til den enkeltes prioriteringer; den motebevisste og den praktisk orienterte vil nok velge ulikt.

Lenke til kommentar

Nå er Android-mobilene bedre enn iPhone

Sammenligningen/konklusjonen er litt snodig siden iOS kommer på et par modeller fra en enkelt leverandør, mens Android kommer på et utall telefonvarianter til ulike formål i alle prisklasser. Hva som er "best" blir derfor opp til den enkeltes prioriteringer; den motebevisste og den praktisk orienterte vil nok velge ulikt.

Hvorfor er det så snodig? Mange lurer på om de skal kjøpe en IOS-mobil eller en android-mobil, blir stadig spurt om dette av folk som ønsker råd. Virker som en ganske naturlig sammenlikning å gjøre.

AtW

Lenke til kommentar

Selve telefonene er vel uansett mindre viktige enn hva man har fra før. En iPhone alene er kanskje en dårligere enhet enn en Nexus, men i daglig bruk for meg er den mye bedre fordi jeg også bruker Mac og iPad.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor er det så snodig? Mange lurer på om de skal kjøpe en IOS-mobil eller en android-mobil ...

Fordi det finnes android mobiler fra 250,- til 8k+ med helt forskjellige egenskaper.
Lenke til kommentar

Selve telefonene er vel uansett mindre viktige enn hva man har fra før. En iPhone alene er kanskje en dårligere enhet enn en Nexus, men i daglig bruk for meg er den mye bedre fordi jeg også bruker Mac og iPad.

Nå bruker jeg også ipad, men jeg har en Android telefon. Hva hadde gjort ipad'en bedre ved at jeg hadde en iphone?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nå bruker jeg også ipad, men jeg har en Android telefon. Hva hadde gjort ipad'en bedre ved at jeg hadde en iphone?

Photos, iCloud, Handover, iMessage (og Sms-sync), at tabs i Safari kan hentes opp på tvers av enheter, alle appene som har felles data, at apper du kjøper funker begge steder, etc. Og ikke bare det - siden de fleste jeg kommuniserer med også har iOs bruker vi facetime og imessage, deler filer og data med den derre Apple-fildelinga jeg ikke husker navnet på osv. 

Du kan selvsagt velge å bruke Apple-produkter uten å omfavne resten av løsningene, men da går du glipp av veldig mye av det som skiller Apple fra resten. Jeg antar det samme gjelder for brukere av andre økosystemer - om man ikke tar i bruk all funksjonaliteten får man større frihet til å velge dingser men mindre ut av hver enkelt dings. Som jo er en helt grei tradeoff, men det å sammenlikne enkeltdingser gir bare mening om man velger å ikke bruke økosystemet fullt ut. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Photos, iCloud, Handover, iMessage (og Sms-sync), at tabs i Safari kan hentes opp på tvers av enheter, alle appene som har felles data, at apper du kjøper funker begge steder, etc. Og ikke bare det - siden de fleste jeg kommuniserer med også har iOs bruker vi facetime og imessage, deler filer og data med den derre Apple-fildelinga jeg ikke husker navnet på osv. 

Du kan selvsagt velge å bruke Apple-produkter uten å omfavne resten av løsningene, men da går du glipp av veldig mye av det som skiller Apple fra resten. Jeg antar det samme gjelder for brukere av andre økosystemer - om man ikke tar i bruk all funksjonaliteten får man større frihet til å velge dingser men mindre ut av hver enkelt dings. Som jo er en helt grei tradeoff, men det å sammenlikne enkeltdingser gir bare mening om man velger å ikke bruke økosystemet fullt ut. 

Chrome kan synces mellom enheter, bilder kan lagres på hvilken som helst skytjeneste, Altså jeg vet nå ikke, men jeg syntes ikke det er noe særlig vanskeligere åpne dropbox eller onedrive sammenlignet med icloud. Man kan vel ærlig si at det ikke er så vanskelig å synce enhetene uansett hvilket os man er på, er det vel? De gjør enhetene såpass kompatible nå at det å si at bildene synces over til alle enhetene, så om det er det som gjør apple så bra så vet ikke jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så snodig? Mange lurer på om de skal kjøpe en IOS-mobil eller en android-mobil ...

Fordi det finnes android mobiler fra 250,- til 8k+ med helt forskjellige egenskaper.

At spørsmålet ikke er trivielt å svare på betyr ikke at det ikke er en høyst relevant problemstilling for mange.

AtW

Lenke til kommentar

At du tror greia med Photos er at "bildene synces" viser jo at du ikke har brukt det. Ja, det er enkelt å få syncet bilder mellom enheter, men det er ikke det som er killer feature med Photos. Ideen er nemlig syncet bibliotek med destruktiv editering mellom enheter. Det vil si at jeg kan ta bilder på ferie, importere dem via telefon eller iPad, gjøre et kjapt utvalg og enkel redigering for deling, for så å gå igjennom skikkelig når jeg er hjemme. Og når jeg sitter på banen kan jeg kjapt ta opp telefonen og editere litt til. Alt er alltid i sync. 

Det samme gjelder f.eks backup med iCloud - du får til (ca.) det samme med andre plattformer, men det funker bare ikke helt like bra. Handoff også - Chrome syncer tabs men bare OSX/iOs gjør det helt sømløst også mellom andre apper (når jeg åpner en del apper på telefon i nærheten av Macen får jeg et eget ikon for å fortsette på denne, og motsatt). 

Det aller meste kan repliseres ved å bruke andre tjenester, men arbeidsflyten er veldig sjelden like bra. Jeg (og mange andre) er villig til å betale mye ekstra for god flyt. Det er iallfall ekstremt mye viktigere enn hw-ytelse og pris så lenge disse er innenfor rimelighetens grenser. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

At du tror greia med Photos er at "bildene synces" viser jo at du ikke har brukt det. Ja, det er enkelt å få syncet bilder mellom enheter, men det er ikke det som er killer feature med Photos. 

Det aller meste kan repliseres ved å bruke andre tjenester, men arbeidsflyten er veldig sjelden like bra. Jeg (og mange andre) er villig til å betale mye ekstra for god flyt. 

nei jeg har ikke brukt photos og jeg sa ikke jeg har gjort det heller. Kanskje isteden for å si at det er så bra osv og at det er ting ejg ike vet omdet så kan du vel si hvorfor det er så bra? Og kan jeg spørre hva du mener med flyt? om jeg syncer telefonen min med tableten min, la oss si begge er android og jeg tar et bilde, begge er syncet opp mot onedrive. Bildet overføres automatisk til tabben, jeg åpner tabben og der ligger bildet, er det noe sinnsykt apple har gjort som er annerledes? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Se posten min, editerte mens du skrev. Kortversjonen: Ja, det er noe Apple har gjort som er annerledes.  Enkel filsync av bilder er selvsagt mulig med en hel haug systemer. 

Er det en enorm forskjell? Nei, og som regel er ikke det lille ekstra man får med Apple det. Men for meg er det som nevnt mye viktigere enn det mange andre legger vekt på, som rå ytelse og pris. 

Derfor er det også så umulig å sammenlikne, folk har helt forskjellige prioriteringer. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er lettere med andre og mer valg. Man har fortsatt friheten selv om man kjøper en enhet.(det har man vel med iProdukter også, men da må man holde seg unna deres økosystem) Man kan kjøpe en LG og ha videosamtale med en som har Sony, eller hva det skal være. Som når jeg skulle ha videosamtale med svigers .... neida, han hadde iPropritær enhet, så han hadde ikke muligheten. (den gangen, men han er glad for å ha skifta idag til Android)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lettere med andre og mer valg. Man har fortsatt friheten selv om man kjøper en enhet.(det har man vel med iProdukter også, men da må man holde seg unna deres økosystem) Man kan kjøpe en LG og ha videosamtale med en som har Sony, eller hva det skal være. Som når jeg skulle ha videosamtale med svigers .... neida, han hadde iPropritær enhet, så han hadde ikke muligheten. (den gangen, men han er glad for å ha skifta idag til Android)

Tja, jeg tror absolutt alle videokonferanseløsninger (*sikkert ikke absolutt alle, men alle utbredte) finnes på iOs. Selv om Facetime er Apple-only (pga et patenttroll) vil ikke det si at ikke iOs-brukere kan delta i alle andre former for videosamtaler.

Poenget mitt er egentlig bare at den store styrken til Apples produkter først viser seg når man omfavner hele greia. Hvis man holder seg unna er det neppe verdt det.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...