Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til å tolke ny boligannonse (bad)

Anbefalte innlegg

Hei!

Som dere sikkert har forstått nå, så er jeg i gang med boligkjøp. Jeg leser prospektet for en bolig, og stopper litt opp på to punkter som gjelder WC/bad og vaskerom. Følgene er utdragene:

1)

Bemerker motfall på gulv ved sluk, bom/hulrom

under gulvfliser, begrenset med tilluft via dør, det mangler deksel på

strømveggboks, samt løst strømuttak på vegg. Anbefaler å sette inn

dusjkabinett med avløpet direkte i sluk.

Jeg har ikke sett på leiligheten enda, og lurer på hva det ovennevnte innebærer.

Har jeg forstått det riktig at det er hull i flisene/hulrom under, og at motfall på gulv gjør at det kommer vann inn i disse sprekkene?

Det er jo ikke bra mtp. fuktskader etter hvert...

Det er jo dusjkabinett satt inn nå også, men da går vannet direkte ned i sluket, det er altså ikke noe rør. Så da er det vel enda større fare for fuktskader?

2)

Vaskerom med gulvfliser, vannuttak for vaskemaskin, servantplate

over hvitt, høyglans servantskap, veggskap i furu, brannslange. Det

er ikke sluk i gulv, og ikke egen avtrekksventil fra vaskerommet.

Når det ikke er slik i gulv, hva innebærer det? I ovennevnte avsnitt så er det jo sluk i gulvet, men da var det jo fare for fukt...? Hva er ulempen med å ikke ha sluk i gulv i vaskerommet? Vannet går da i rør direkte? Er det så dumt da?

På forhånd tusen takk for avklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket år er bygget fra, og når ble ting pusset opp? Slikt er kjekt for oss å vite. Enebolig? 

1

Motfall vil si at sluk er høyeste punkt på gulvet, og at vannet ikke renner dit det skal. Høres ut som en amatør som har lagt badegulvet, eller at det er veldig veldig gammelt. Forvent full rehab

Bom/hulrom under fliser vil si at det er luftlommer under fliser. Kan komme av dårlig håndtverk når de ble lagt, eller at det er fukt og andre skader som får bakenforliggende materialer til å vandre. Om det har praktisk betydning eller ikke er vanskelig å si, men definitivt noe å bekymre seg for.

2

Rom med innlagt vann skal ha sluk hvis ikke andre forhåndsregler og tiltak er gjennomført. Vannlekkasjer fra vaskemaskiner og annet (oppvask, kjøleskap med vanndispenser) skal kunne oppdages raskt for å unngå store vannskader, spesielt ved mindre lekkasjer som pågår over lang tid. 

Avtrekk på vaskerom er fordelaktig, spesielt om man tørker klær eller har tørketrommel der. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Tusen takk til dere to som har svart!

Det er en leilighet i høyblokk - fra 70-tallet.

Jeg droppet denne leiligheten da arbeidet på badet blir alt for mye i tillegg til alt det andre som også behøvde oppussing/rehab. i denne leiligheten - det var både bytte av gulv og kjøkken som var nødvendig her. Virker som en amatør har gjort arbeidet i badet, ja. Det skal nylig ha blitt renovert, men det var jo ikke så bra gjort, da...

Tusen takk igjen til dere begge, jeg lærer stadig nytt fra dere her i Forumet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...