Gå til innhold

Nvidia: Så godt yter GTX 1070

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var veldig bastant på at jeg skulle kjøpe et GTX 1080. Men siden dette er for en stue-PC som jeg bruker på en TV som har 1080 oppløsning vil det være overkill begynner jeg å tro nå. Ser prisene på et brukt 980 TI begynner å falle kraftig nå, og man kan plukke dem opp for 4000 kroner. Når release faktisk kommer, vil nok prisen falle ytterligere.

980 TI burde kunne kjøre alt på ULTRA i 1080/60FPS i mange år fremover, og jeg ville kommet unna med ca halve prisen av et 1080.

Alternativt, hvis 1070 yter likt som et 980 TI kunne jeg kjøpt et slikt et. Men prisen vil nok lande en del høyere en et brukt 980 TI.

Lenke til kommentar

Med slike priser som man regner med i artikkelen, så blir det nok en stund til det oppgraderes. Mitt 970 koster mer i dag en da jeg kjøpte en måned og to etter release. Vet at dollarkursen har mye av skylden for prisen, men synes likevel at prisene er ganske drøye.

Lenke til kommentar

Hurra! Kanskje jeg skal bytte ut mitt 670-kort i oktober da.

Da er vi to! 1070 kommer til å holde leeenge for meg som er gammeldags med 1920x1080 i 24" :) får se an mengden feriepenger om det blir en asus skjerm, i så tilfelle blir det 1080. Er det merkbar forskjell å gå fra 144 til 165hz?

Ikke gå for 165hz. Har blitt bevist på anandtech eller noe sånt at fra 144 til 165hz så øker latency med x ms. Poenget er at det lille hoppet i Hz blir nullet ut av økt latency i skjermen. Så 144hz er fortsatt "best" :)

Lenke til kommentar

Har sagt det før og sier det igjen. GTX1070 og 1080 er fantastiske kort akkurat her og nå, og i DX11. Men når DX12 kommer for fullt kommer begge kortene til å bli parkert fordi begge ikke har støtte for DX12 i arkitekturen. Ergo vil både GTX1070 og 1080 gå ut på dato om kanskje 2 år (avhengig av hvor raskt DX12 fases inn i spill).

For å gjenta: Når DX12 kommer, vil det bli svært lite ytelsesforbedring for GTX1070 og 1080, gjennom driveroppdateringer.

Lenke til kommentar

Har sagt det før og sier det igjen. GTX1070 og 1080 er fantastiske kort akkurat her og nå, og i DX11. Men når DX12 kommer for fullt kommer begge kortene til å bli parkert fordi begge ikke har støtte for DX12 i arkitekturen. Ergo vil både GTX1070 og 1080 gå ut på dato om kanskje 2 år (avhengig av hvor raskt DX12 fases inn i spill).

For å gjenta: Når DX12 kommer, vil det bli svært lite ytelsesforbedring for GTX1070 og 1080, gjennom driveroppdateringer.

Og du har fortsatt ingen beviser for det, og det du skriver stemmer fortsatt ikke. Det hjelper ikke om du skriver det flere ganger :)

Lenke til kommentar

[klipp]Jeg ser her at testene sier mindre støy, men tydeligvis ganske marginalt. Så da får man bare stole på ekspertene:

http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1080_review,11.html

TDP står for "Thermal Design Power". Det betyr altså at GTX 1070 trenger en kjøler som tar vekk 150W med varme for å holde grunnfrekvensen sin. Den kan da heller ikke booste. Med en bedre kjøler enn 150W vil den kunne booste opp og bruke mer strøm.

Selv om 1070 og 1080 har høyere TDP har de lavere strøømforbruk. Grunnen er at 970 og 980 alltid hadde kjølere som tok vekk mer varme enn TDP. Altså boostet kortene opp og trakk en god del mer strøm. Det gjør 1070 og 1080 også, men strømforbruket etter at det har boostet opp som følge av kjøler som tillate det er mindre enn hos 1070 og 1080.

Så det går ikke an å se på TDP og ta det som strømforbruk. Det er derfor flere sider tester dette. TDP for Nvidia og AMD er og forskjellig. Nvidia ser jo langt bedre ut enn AMD her, men AMD har ikke like mye boost av frekvenser. Dermed havner typisk strømforbruk for NVidia og AMD nærmere enn TDP tallene tilsier.

Igjen takk for en solid forklaring! Jeg tror jeg skjønte prinsippet.

(også fint å se en reply til en post da jeg synes forumet for tiden bærer litt preg av at alle poster sine løsrevne utsagn i twitter-stil, sjelden å se replies, ihvertfall reply til reply, altså uteblir debatten. Når reply er på ditt nivå blir det jo ekstra bra.)

I linken over ser vi at benchmarken sier at det ikke er så stor forskjell på støy imellom 970 og 1070, og 980 og 1080. Er det lov å håpe lavere idle støy på 1070 kontra 970 dog?

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er det som gjelder når DX12 er på høyden?
Lenke til kommentar

Igjen takk for en solid forklaring! Jeg tror jeg skjønte prinsippet.

(også fint å se en reply til en post da jeg synes forumet for tiden bærer litt preg av at alle poster sine løsrevne utsagn i twitter-stil, sjelden å se replies, ihvertfall reply til reply, altså uteblir debatten. Når reply er på ditt nivå blir det jo ekstra bra.)

I linken over ser vi at benchmarken sier at det ikke er så stor forskjell på støy imellom 970 og 1070, og 980 og 1080. Er det lov å håpe lavere idle støy på 1070 kontra 970 dog?

Kanskje folk ikke siterer andre her på forumet så ofte lengre, siden det kan være litt vanskelig å få til når det blir en del sitater? :p

Grunnen til at det er mange nettsider som ikke måler støy, samtidig som alle måler temperatur er at støy er vanskelig å måle, og ofte så sier det lite for folk om faktisk støynivå å se desibeltall. Spesielt med tanke på at desibelskala er logaritmisk og at forskjellen mellom 10 og 13 er langt større enn 30% f.eks.

Sannsynligvis blir det altså bedre å bare skrive litt om det.

Du må og huske på at dette er fra en testmaskin. De står ute i det åpne uten noe kabinett, og det er referansekjølere. Med 3. parts kjølere vil det jo være annerledes.

Hvis du vil ha lav idle støy, finn en kjøler som skrur av viftene i idle. De finnes til GTX 970. Tror Asus og MSI har slike varianter. Ellers så tipper jeg at forskjellen i støy ikke blir så veldig stor mellom 970 og 1070. Sannsynligvis litt lavere, men ikke så altfor mye. Kort som ikke skrus av ved idle vil alltid gå si 15% av viftehastighet, selv om temperaturen er 0 grader. Så selv om 1070 er kaldere ved idle, må du ha et kort som kan fortelles at viftene skal være av. Og kjølerene er de samme, selv om kortene er nye.

Lenke til kommentar

Folk tror at AMD sine kort vil bli magisk langt bedre enn Nvidia kort i alle DX12 titler, basert på et spill som er lagt i sterk samarbeid med AMD for å vise at AMD kort er gode. Det finnes et titalls spill som viser at NVidia kort er langt bedre enn AMD kort. Hvis du nevner disse derimot, så sier folk det er bare Nvidia som ødelegger spill sin ytelse for AMD. Det samme argumentet går ikke andre veien, fordi dette spillet har slengt "DX12" utpå. Siden det er DX12 så beviser det at alle DX12 titler blir akkurat slik som det er.

Og på grunnlag av dette alene fant nesten alle på internet på alle forum osv ut at AMD er langt bedre i DX 12. Sannheten er at ingen vet. Det finnes ingen andre skikkelig DX12 spill, og dette spillet kommer til å favorisere AMD uansett om det er OpenGL, Vulkan, DX11 eller DX12. Det er lagt for det. Interessant nok har en nettside funnet ut at om de bruker en open source framcounter fra Intel, så er Nvidia litt foran AMD i dette spillet :p Den innebygde testen og framecounteren derimot viser klar AMD ledelse. AMD favoriseringen i dette spillet er jo ekstremt åpenbar, men de fleste velger å overse dette.

Lenke til kommentar

Veldig kortfattet:

Maxwell er veldig godt optimalisert, så har lite utbytte av Async i de spilla som kommer med det. Spilla må være optimalisert for hvert skjermkort med Async. Dermed er det spillutvikleren som det kommer ann på når det gjelder Async ytelse.

Fury X og andre "gcn" AMD kort har ikkje så optimalisert, dermed har de stor utnytte av Async. Teoretisk ytelse er større på Fury X enn på 980ti. Det ser ut som om AMD har veldig stor nytte av Async. Det er jo ikkje så utrolig mange skikkelige DX 12 spill som er ventet i år som mange kanskje håpet på, så der er jo litt synn.

BF 1 blir nok det spillet som blir selve referansespillet når det gjelder skikkelig DX 12 i spill. 

Tror jeg :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje folk ikke siterer andre her på forumet så ofte lengre, siden det kan være litt vanskelig å få til når det blir en del sitater? :p

Haha, jeg knotet skikkelig der. Ikke lett når man har klippet bort for mye. Heldigvis ble det bra til sist. Hehe, men jeg tror det nok er kulturen om dagen, ungdommen er litt selvsentrert ;), mulig å lese andres innlegg og ikke bare poste sitt eget og lukke tab i webleser. Det blir så mye mer interessant tråd med litt dialog (det var det på diskusjon.no for ikke så mange år tilbake).

[klipp]

Hvis du vil ha lav idle støy, finn en kjøler som skrur av viftene i idle. De finnes til GTX 970. Tror Asus og MSI har slike varianter. Ellers så tipper jeg at forskjellen i støy ikke blir så veldig stor mellom 970 og 1070. Sannsynligvis litt lavere, men ikke så altfor mye. Kort som ikke skrus av ved idle vil alltid gå si 15% av viftehastighet, selv om temperaturen er 0 grader. Så selv om 1070 er kaldere ved idle, må du ha et kort som kan fortelles at viftene skal være av. Og kjølerene er de samme, selv om kortene er nye.

Absolutt utilities som skrur av viftene. Likevel blir det det støy selv når viftene ikke går, dette fordi jeg tror andre komponenter i pc har mindre toleranse for varme og derav går mer. Hvis 1070 tar ut mindre watt kan det bli litt bedre. Men som både testene og du sier så er det nok ikke så stor forskjell. Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Veldig kortfattet:

Maxwell er veldig godt optimalisert, så har lite utbytte av Async i de spilla som kommer med det. Spilla må være optimalisert for hvert skjermkort med Async. Dermed er det spillutvikleren som det kommer ann på når det gjelder Async ytelse.

Fury X og andre "gcn" AMD kort har ikkje så optimalisert, dermed har de stor utnytte av Async. Teoretisk ytelse er større på Fury X enn på 980ti. Det ser ut som om AMD har veldig stor nytte av Async. Det er jo ikkje så utrolig mange skikkelige DX 12 spill som er ventet i år som mange kanskje håpet på, så der er jo litt synn.

BF 1 blir nok det spillet som blir selve referansespillet når det gjelder skikkelig DX 12 i spill. 

Tror jeg :p

Tror jeg også :) men gtx1080 er veldig veldig fristende.

Lenke til kommentar

Folk tror at AMD sine kort vil bli magisk langt bedre enn Nvidia kort i alle DX12 titler, basert på et spill som er lagt i sterk samarbeid med AMD for å vise at AMD kort er gode. Det finnes et titalls spill som viser at NVidia kort er langt bedre enn AMD kort. Hvis du nevner disse derimot, så sier folk det er bare Nvidia som ødelegger spill sin ytelse for AMD. Det samme argumentet går ikke andre veien, fordi dette spillet har slengt "DX12" utpå. Siden det er DX12 så beviser det at alle DX12 titler blir akkurat slik som det er.

Og på grunnlag av dette alene fant nesten alle på internet på alle forum osv ut at AMD er langt bedre i DX 12. Sannheten er at ingen vet. Det finnes ingen andre skikkelig DX12 spill, og dette spillet kommer til å favorisere AMD uansett om det er OpenGL, Vulkan, DX11 eller DX12. Det er lagt for det. Interessant nok har en nettside funnet ut at om de bruker en open source framcounter fra Intel, så er Nvidia litt foran AMD i dette spillet :p Den innebygde testen og framecounteren derimot viser klar AMD ledelse. AMD favoriseringen i dette spillet er jo ekstremt åpenbar, men de fleste velger å overse dette.

Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å se bort i fra disse spillene med DX12. De fleste sa ikke noe om eks. Project cars, Witcher 3, Watchdogs, Fallout 4 osv. Da alle disse var infisert av Gameworks. Nei, disse spillene var/er "nøytrale".

Og ja om du kommer og sier at Nvidia ikke har ødelagt spill med Gameworks så tar du feil. Det er en grunn til at jeg har denne holdningen ovenfor Gameworks:

- Spillene AMD har støttet har hatt marginal effekt på ytelsen til Nvidia kort. Det samme gjelder teknologien brukt i disse. For eksempel TressFX ble brukt i Tomb Raider 2013. Dette hadde marginal negativ effekt på Nvidia kort. (dette er en opensource teknologi).

- Spillene Nvidia har støttet, eks Project Cars har vært ubruklig på AMD kort. Samme med Witcher i to uker etter release. Samme med Watchdogs. Og hvordan tror du AMD klarer å optimalisere et spill der de ikke vet hva som skjer "under panseret" (Gameworks). Er det rettferdig? For alt vi vet kan Nvidia senke FPSen på AMD kort i alle Gameworks spill.

Som du selv sier "Sannheten er at ingen vet". Dette gjelder ikke DX11 med Gameworks i ditt hode selvfølgelig.

Endret av spots
Lenke til kommentar

*snip*

Ikke gå for 165hz. Har blitt bevist på anandtech eller noe sånt at fra 144 til 165hz så øker latency med x ms. Poenget er at det lille hoppet i Hz blir nullet ut av økt latency i skjermen. Så 144hz er fortsatt "best" :)

Takk for det, har sovet litt i timen det siste året på grafikkfronten. 1070 med en oppgradering av skjermen er veien å gå. (27" 1440p)

Regner med det tar tid før spilling i 4k blir prisgunstig nok for mengden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...