Gå til innhold

Hjelp til server kjøp/setup

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er veldig ny med dette server greiene, men skulle gjerne hatt en server som kan kjøre irc channel hosting, botter osv. Hva er anbefalt å kjøpe og hvordan skal jeg sette dette opp? Er VELDIG ny for å si det sånn:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er veldig ny med dette server greiene, men skulle gjerne hatt en server som kan kjøre irc channel hosting, botter osv. Hva er anbefalt å kjøpe og hvordan skal jeg sette dette opp? Er VELDIG ny for å si det sånn:P

RasberryPI III  burde vel duge bra for dette....  er vel helst  hvor mange brukere du skal ha på irc serveren det kommer ann på..  og da har vel og linjekapasitet litt å si ;)

Lenke til kommentar

Det du trenger er en pc av ett eller annet slag som kan stå påskrudd så lenge du vil at tjenesten skal være tilgjengelig. Du trenger ikke noe fancy i det hele, og skal en kjøpe noe til formålet kan en kjøpe hva som helst. Dermed støtter jeg forslaget til en rasberry pi da det er noe av det rimeligste komplette datamaskinene en finner.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg til rPi 3, men har en av dem første selv.. altså dem som ikke kan kjøre Windows :p
Men, ville nok gått for en stasjonær pc.. Lettere med tanke på mulighet for oppgraderinger.
Finner du ut at du vil bruke serveren til lagring, så er det vel begrenset med mulighet for lagringsplass på en rPi.

Selv har jeg en vanlig stasjonær pc, med 5 harddisker.. 4x 3TB til lagring, og 1x 320GB cache.. Operativsystemet er linux basert (unRAID) og kjører direkte fra minnepenn, og dette inneholder mulighet for virtualisering.. Så jeg virtualiserer en Windows 2012 R2 server for øyeblikket.
Er forøvrig en god del dyrere enn en rPi, og krever mer strøm.. men vil tro mulighetene er mange flere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...