Gå til innhold

[Løst] Doom 2016


Anbefalte innlegg

 

 

 

Spill har alltid vært dyrt. 100Kr per spill da har vi snakket om fornuftige priser. Selv kjøper jeg ikke et spill før prisen er under 150 kr. Og er det spill av god kvalitet kan jeg strekke meg til 250kr som gta V kostet når jeg kjøpte det.

Hvis man for eksempel ser tilbake på tidlig 90 tall, så vil du se at dagens spill er langt rimeligere. Dengang kostet et forholdsvis nytt spill 500,-. Helt vanlig. Så var det enkelte stortitler som i tillegg kunne være priset oppmot 700,- Og hvis det på et senere tidspunkt kom en lyddiskett (Speechdisk) til et spill, så var det ikke uvanlig at denne kunne koste 200+ i tillegg.

 

Du må huske på at uten inntjeneste på det spillutviklere lager, så ville til og med du kunne spart den 100 lappen du synes er god pris for et spill, fordi det mest sannsynelig ikke ville vært et spillstudio som hadde overlevd.

På pc? 500-700? Nei, det var ikke normal pris. AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300 kr er billig, kjøpte det selv for den prisen. På 90 tallet var man VELDIG heldig om man fikk et nytt spill til den prisen :) Ellers så digger jeg sigleplayer! Jeg er ikke noe stor fan av multiplayer, men i DOOM er det utrolig gøy!

Dette er ikke 90-tallet. AtW

Lenke til kommentar

 

 

Blir forundret over folk som til stadighet klager på spillpriser. Prisen på spill har vært den samme, eller billigere de siste 20-25årene. 500kr for 20år siden var *LANGT* mer penger enn i dag, og fremdeles klager folk. For å ikke nevne at produksjonskostnadene har skutt opp igjennom taket....

Det er ingen annen industri vi ser lignende ting i. (Spill, Musikk,Film).

Spill har alltid vært dyrt. 100Kr per spill da har vi snakket om fornuftige priser. Selv kjøper jeg ikke et spill før prisen er under 150 kr. Og er det spill av god kvalitet kan jeg strekke meg til 250kr som gta V kostet når jeg kjøpte det.

Hvor får du slike fantasitall fra? Spill ville gått i minus ved en pris av 100kr.

Man får kjøpt masse spill til 100 eller mindre. Er ingen automatikk i at det fører til tap. AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spill har alltid vært dyrt. 100Kr per spill da har vi snakket om fornuftige priser. Selv kjøper jeg ikke et spill før prisen er under 150 kr. Og er det spill av god kvalitet kan jeg strekke meg til 250kr som gta V kostet når jeg kjøpte det.

Hvis man for eksempel ser tilbake på tidlig 90 tall, så vil du se at dagens spill er langt rimeligere. Dengang kostet et forholdsvis nytt spill 500,-. Helt vanlig. Så var det enkelte stortitler som i tillegg kunne være priset oppmot 700,- Og hvis det på et senere tidspunkt kom en lyddiskett (Speechdisk) til et spill, så var det ikke uvanlig at denne kunne koste 200+ i tillegg.

 

Du må huske på at uten inntjeneste på det spillutviklere lager, så ville til og med du kunne spart den 100 lappen du synes er god pris for et spill, fordi det mest sannsynelig ikke ville vært et spillstudio som hadde overlevd.

På pc? 500-700? Nei, det var ikke normal pris. AtW

 

 

 

 

 

 

Blir forundret over folk som til stadighet klager på spillpriser. Prisen på spill har vært den samme, eller billigere de siste 20-25årene. 500kr for 20år siden var *LANGT* mer penger enn i dag, og fremdeles klager folk. For å ikke nevne at produksjonskostnadene har skutt opp igjennom taket....

Det er ingen annen industri vi ser lignende ting i. (Spill, Musikk,Film).

Spill har alltid vært dyrt. 100Kr per spill da har vi snakket om fornuftige priser. Selv kjøper jeg ikke et spill før prisen er under 150 kr. Og er det spill av god kvalitet kan jeg strekke meg til 250kr som gta V kostet når jeg kjøpte det.

Hvor får du slike fantasitall fra? Spill ville gått i minus ved en pris av 100kr.

Man får kjøpt masse spill til 100 eller mindre. Er ingen automatikk i at det fører til tap. AtW

 

 

Jeg kan ikke se at jeg har nevnt spesifikt PC noen sted her. Men la gå: PC Spill kostet også 500kr før, Baldurs Gate, Need For Speed Gold Edition var begge spill som kostet 500kr. 

 

- - - 

 

Jeg refererer til AAA Spill på generell basis. (Som nevnt i mitt første innlegg). Masse flotte Indiespill til 100kr eller mindre som håver inn penger. Men spill som har et team på 200-400 mennesker som jobber i 2-3år vil slite hardt med å tjene penger om det selges for 100kr.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spill har alltid vært dyrt. 100Kr per spill da har vi snakket om fornuftige priser. Selv kjøper jeg ikke et spill før prisen er under 150 kr. Og er det spill av god kvalitet kan jeg strekke meg til 250kr som gta V kostet når jeg kjøpte det.

Hvis man for eksempel ser tilbake på tidlig 90 tall, så vil du se at dagens spill er langt rimeligere. Dengang kostet et forholdsvis nytt spill 500,-. Helt vanlig. Så var det enkelte stortitler som i tillegg kunne være priset oppmot 700,- Og hvis det på et senere tidspunkt kom en lyddiskett (Speechdisk) til et spill, så var det ikke uvanlig at denne kunne koste 200+ i tillegg.

 

Du må huske på at uten inntjeneste på det spillutviklere lager, så ville til og med du kunne spart den 100 lappen du synes er god pris for et spill, fordi det mest sannsynelig ikke ville vært et spillstudio som hadde overlevd.

På pc? 500-700? Nei, det var ikke normal pris. AtW

 

Helt vanlig i den perioden. 

Lenke til kommentar

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

Det må du gjerne dokumentere med norske prislister fra den gang.

 

500-800 var konsollspillpriser. Priser på PC-spill lå som regel under 400,-

95% av nye pc spill på den tiden lå såvisst ikke under 400,-

Lenke til kommentar

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

 

35pund tilsvarte på tidlig 90tallet 481 inkl mva, uten frakt. For oss som ikke importerte var dette som regel oversatt til 500kr+. 

481kr i 1990 tilsvarer 822kr i 2016 forøvrig. Selv om spill hadde kostet 300kr ville dette tilsvare 512kr i 2016kr. (Uten evt. mva ved import).

 

SNES Spill hadde så og si alltid veil utsalgspris fra 499 til 599. Altså godt over tusenlappen.

 

Merk:

Har tatt et relativt snilt gjennomsnitt på 11kr per pund fra perioden 1990 til 1995.

Endret av Uxzuigal
Lenke til kommentar

 

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

Det må du gjerne dokumentere med norske prislister fra den gang.

 

500-800 var konsollspillpriser. Priser på PC-spill lå som regel under 400,-

95% av nye pc spill på den tiden lå såvisst ikke under 400,-

 

Noe sier meg at du ikke handlet PC-spill på nittitallet. Gi meg fem eksempler på spill som kostet over 400,-.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

Det må du gjerne dokumentere med norske prislister fra den gang.

500-800 var konsollspillpriser. Priser på PC-spill lå som regel under 400,-

95% av nye pc spill på den tiden lå såvisst ikke under 400,-

Noe sier meg at du ikke handlet PC-spill på nittitallet. Gi meg fem eksempler på spill som kostet over 400,-.

Policequest kosta vel 1000kr på disketter :p

Lenke til kommentar

 

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

35pund tilsvarte på tidlig 90tallet 481 inkl mva, uten frakt. For oss som ikke importerte var dette som regel oversatt til 500kr+.

481kr i 1990 tilsvarer 822kr i 2016 forøvrig. Selv om spill hadde kostet 300kr ville dette tilsvare 512kr i 2016kr. (Uten evt. mva ved import).

 

SNES Spill hadde så og si alltid veil utsalgspris fra 499 til 599. Altså godt over tusenlappen.

 

Merk:

Har tatt et relativt snilt gjennomsnitt på 11kr per pund fra perioden 1990 til 1995.

Påstanden var om absolutte priser, ikke konsumprisregulert. Og for å få det sammenlignbart har jeg sett på rene priser i pund, da det er lettest å få data om veil pris på. Pundet er ikke billig i dag heller. Den reelle butikkprisen i de tidene var som regel rundt 20 pund, men for ordens skyld så ser jeg på veil pris.

 

Snes - spill var alltid svært dyre. Amiga /pc-spill er en mye bedre sammenlikning. AtW

Lenke til kommentar

 

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

Det må du gjerne dokumentere med norske prislister fra den gang.

500-800 var konsollspillpriser. Priser på PC-spill lå som regel under 400,-

95% av nye pc spill på den tiden lå såvisst ikke under 400,-

Jeg skal dokumentere prisen i pund med norske prislister? Det er mye lettere å finn data på veil pris i pund eller dollar. AtW

Lenke til kommentar

Hvor bra klarer dere å spille? 60 bilder per sekund i full HD?

I bestefall 70 bilde sekunder i korte perioder med alt på maks.

 

Må si grafikknvivået er noe bedre en forventet i spillet. Youtube klarer ikke å vise bedre en 720p

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, det var det ikke, veiledene utsalgspris var 25-35 pund for nesten alle spill (tidlig nittitall). 60 pund som er veiledene for doom 2016 hadde vært et ekstremt dyrt spill på den tiden.

 

AtW

35pund tilsvarte på tidlig 90tallet 481 inkl mva, uten frakt. For oss som ikke importerte var dette som regel oversatt til 500kr+.

481kr i 1990 tilsvarer 822kr i 2016 forøvrig. Selv om spill hadde kostet 300kr ville dette tilsvare 512kr i 2016kr. (Uten evt. mva ved import).

 

SNES Spill hadde så og si alltid veil utsalgspris fra 499 til 599. Altså godt over tusenlappen.

 

Merk:

Har tatt et relativt snilt gjennomsnitt på 11kr per pund fra perioden 1990 til 1995.

Påstanden var om absolutte priser, ikke konsumprisregulert. Og for å få det sammenlignbart har jeg sett på rene priser i pund, da det er lettest å få data om veil pris på. Pundet er ikke billig i dag heller. Den reelle butikkprisen i de tidene var som regel rundt 20 pund, men for ordens skyld så ser jeg på veil pris.

 

Snes - spill var alltid svært dyre. Amiga /pc-spill er en mye bedre sammenlikning. AtW

 

 

Man kan ikke ignorere konsumprisregulering når man snakker om pris... Det blir helt hodeløst og gir ingen mening.

Og prisen vi må forholde oss til er den vi får i Norge. Uten at det endrer faktum at spill er billigere i dag enn før, tross *massivt* økte kostnader.. Når spill i dag koster opptil 2 milliarder å utvikle i de mest ekstreme tilfellene.

Lenke til kommentar

Nå er du ute og ror, folk kom med masse feilaktige påstander om hva spill kostet før, og det har åpenbart vært snakk om absolutte priser, hver eneste pris oppgitt i tråden har vært absolutt. Spill var billigere før. Sier ikke at spill generelt er noen dårlig deal, det er det ikke. Men det koster altså mer enn før. Jeg har dokumentert mine påstander, nå er det på tide at du viser at spill kostet mer i norge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er du ute og ror, folk kom med masse feilaktige påstander om hva spill kostet før, og det har åpenbart vært snakk om absolutte priser, hver eneste pris oppgitt i tråden har vært absolutt. Spill var billigere før. Sier ikke at spill generelt er noen dårlig deal, det er det ikke. Men det koster altså mer enn før. Jeg har dokumentert mine påstander, nå er det på tide at du viser at spill kostet mer i norge.

 

AtW

Tullball, du har rodd til fiskeskjær, tilbake og litt til i denne tråden. Det er ingenting som heter "absolutte priser". Når man sammenligner priser før og nå, man må ta høyde for konsumindeksprisen - belastningen og kostnaden er mindre for folk i dag enn før, enkelt og greit. Jeg har ikke sett et eneste dokument som backer opp dine ville påstander.

 

Her er forøvrig dokumentasjon på både inflasjon og pundpris fra 1990 til 1995:

http://www.investing.com/currencies/gbp-nok-historical-data

http://smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator

 

Folk klager på at spill er dyre, tross at den økonomiske belastningen/prisen er langt lavere enn før, samtidig som kostnadene ved produksjon av spill er langt over 100 doblet i enkelte tilfeller.. Folk har ingen grunn til å klage, bilpriser, matpriser, alt peker oppover, og der er det attpåtil billigere å produsere. Men folk liker å syte om ting.

Lenke til kommentar

Kan noen begynne å svare på mine innlegg?

 

Er ikke vits å ta pris spill diskusjonen i all evigheter.

 

Nå har jeg testet doom 4 litt og jeg overrasker meg over en ting.

 

Prøvd å teste spillet:

 

GTX titan med i7 2600k @ 3.7 Ghz

GTX titan med i7 970 @ 3.5 Ghz.

 

Det jeg merker cpu ligger i beste tilfeller på rundt 30-40% bruk målt med MSI afterburner.

Og jeg bruker Faps.

 

i7 2600k klarer å gi 70-90 FPS.

Mens i7 970 ligger på 60-65 FPS i gjennomsnitt.

 

Betyr spillet favoriser 4 kjerner\8 tråder fremfor 6 kjerne 12 tråder?

For det er gjevnt belasting av alle tråder selv på i7 970.

Med mindre andre bakgrunnprosesser bruker de andre trådene.

 

Så jeg klarer ikke å se hvorfor det er slik.

Byttet skjermkort da jeg vurder å oppgradere til GTX 1080 senere, men syns det er litt rart hvis i7 2600k drar i så fall mere nytte av GTX 1080 en i7 970.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Nå er du ute og ror, folk kom med masse feilaktige påstander om hva spill kostet før, og det har åpenbart vært snakk om absolutte priser, hver eneste pris oppgitt i tråden har vært absolutt. Spill var billigere før. Sier ikke at spill generelt er noen dårlig deal, det er det ikke. Men det koster altså mer enn før. Jeg har dokumentert mine påstander, nå er det på tide at du viser at spill kostet mer i norge.

 

AtW

Tullball, du har rodd til fiskeskjær, tilbake og litt til i denne tråden. Det er ingenting som heter "absolutte priser". Når man sammenligner priser før og nå, man må ta høyde for konsumindeksprisen - belastningen og kostnaden er mindre for folk i dag enn før, enkelt og greit. Jeg har ikke sett et eneste dokument som backer opp dine ville påstander.

 

Her er forøvrig dokumentasjon på både inflasjon og pundpris fra 1990 til 1995:

http://www.investing.com/currencies/gbp-nok-historical-data

http://smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator

 

Folk klager på at spill er dyre, tross at den økonomiske belastningen/prisen er langt lavere enn før, samtidig som kostnadene ved produksjon av spill er langt over 100 doblet i enkelte tilfeller.. Folk har ingen grunn til å klage, bilpriser, matpriser, alt peker oppover, og der er det attpåtil billigere å produsere. Men folk liker å syte om ting.

 

 

Her er din påstand: 

 

"Jeg kan ikke se at jeg har nevnt spesifikt PC noen sted her. Men la gå: PC Spill kostet også 500kr før"

Eller fra andre "Dengang kostet et forholdsvis nytt spill  500,-. Helt vanlig. Så var det enkelte stortitler som i tillegg kunne være priset oppmot 700"

 

Jo, det er noe som heter absolutte priser, det går helt klinkende klart fram fra både mine innlegg og andres innlegg når absolutte priser har vært diskutert. Du står fritt til å diskutere inflasjonsjustert om du ønsker, bare ikke løp rundt og lat som jeg har påstått noe om inflasjonsjusterte priser, eller at det ikke har vært snakk om ikke-justert priser i de fleste postene, og postene jeg har sitert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...