cathjiine Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Hei, Fikk kjøpt meg nytt bunadssølv på nattåpent, som må bestilles. De hadde 20% rabatt på alle varer denne kvelden. Fikk kjøpt de delene jeg trengte til 3160,8 , og med 20% rabatt ble dette 2634,- Mansjettknappene hadde hun ikke pris på , så de skulle vi ta når de kom. Nå ringte gullsmeden meg og sa at de hadde solgt dette til feil pris, og at riktig pris med rabatt ble 4600,- (da inkludert mansjettknappene på 525). Kan de virkelig kreve at jeg skal betale mer når de har gjort feilen? Jeg mener at denne feilprisingen bør de ta for egen kappe... Gullsmeden sa jeg måtte først betale 1500kr ekstra på de 2634, og deretter for mansjettknappene utenom (Men det var jo allerede avtalt) Lenke til kommentar
vk Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Dette var kjipt... De kan ikke KREVE dette, men du kan heller ikke kreve å beholde varen uten videre hvis det har skjedd en feil, selv om det er butikkens skyld. Jeg ser to alternativer her: Enten får dere kjøpet kansellert og du returnerer varene og får penege dine tilbake, eller så blir dere enige om et høvelig avslag i den allerede rabatterte (!) prisen for tort og svie. Ellers så kan du selvfølgelig betale butikken det de ber om Jeg har litt blandede erfaringer med Gullsmedsbutikker selv og det gjelder å være ekstra nøye med "the fine print" når man shopper der. Jeg skulle f.eks bytte lås på en gullkjede en gang og fikk aldri opplyst tilleggsprisen på verkstedsarbeidet, samt at de ikke tok in det gamle ødelagte låset (som også er av rent gull). Da ble regningen plutselig doblet når jeg skulle betale for å hente kjeden... Vi ble da enige til slutt, men den gangen ville de ha det til at det var min feil og at jeg burde ha spurt! Sleipinger... Lykke til! Håper dette ordner seg til det beste for deg (det er jo tross alt de som har gjort en feil som du sier). Endret 19. mai 2016 av vk 1 Lenke til kommentar
cathjiine Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Dette var kjipt... De kan ikke KREVE dette, men du kan heller ikke kreve å beholde varen uten videre hvis det har skjedd en feil, selv om det er butikkens skyld. Jeg ser to alternativer her: Enten får dere kjøpet kansellert og du returnerer varene og får penege dine tilbake, eller så blir dere enige om et høvelig avslag i den allerede rabatterte (!) prisen for tort og svie. Ellers så kan du selvfølgelig betale butikken det de ber om Jeg har litt blandede erfaringer med Gullsmedsbutikker selv og det gjelder å være ekstra nøye med "the fine print" når man shopper der. Jeg skulle f.eks bytte lås på en gullkjede en gang og fikk aldri opplyst tilleggsprisen på verkstedsarbeidet, samt at de ikke tok in det gamle ødelagte låset (som også er av rent gull). Da ble regningen plutselig doblet når jeg skulle betale for å hente kjeden... Vi ble da enige til slutt, men den gangen ville de ha det til at det var min feil og at jeg burde ha spurt! Sleipinger... Lykke til! Håper dette ordner seg til det beste for deg (det er jo tross alt de som har gjort en feil som du sier). Dette er varer jeg har bestilt, som ikke vil komme før i juni. Jeg forstår at dette er leit fra deres side, men jeg mener de burde kommet frem med noe hyggeligere enn dette. De har gitt meg innpriser, og jeg forstår til en viss grad at de ikke kan selge meg et produkt til innpris - 20% rabatt, men mener de i utgangspunktet da burde tilbudt meg produktet til innpris, og at jeg går med på å ikke få rabatten på 20%. Så man har altså ingen rettigheter? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Vanligvis om noen driter seg ut, så er det deres feil. Slik er det med hotell, flybilletter osv.Når du kjøper, så ingår du et kontrakt (om kjøp/salg). Og det er den som gjelder. Lenke til kommentar
vk Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Dette var kjipt... De kan ikke KREVE dette, men du kan heller ikke kreve å beholde varen uten videre hvis det har skjedd en feil, selv om det er butikkens skyld. Jeg ser to alternativer her: Enten får dere kjøpet kansellert og du returnerer varene og får penege dine tilbake, eller så blir dere enige om et høvelig avslag i den allerede rabatterte (!) prisen for tort og svie. Ellers så kan du selvfølgelig betale butikken det de ber om Jeg har litt blandede erfaringer med Gullsmedsbutikker selv og det gjelder å være ekstra nøye med "the fine print" når man shopper der. Jeg skulle f.eks bytte lås på en gullkjede en gang og fikk aldri opplyst tilleggsprisen på verkstedsarbeidet, samt at de ikke tok in det gamle ødelagte låset (som også er av rent gull). Da ble regningen plutselig doblet når jeg skulle betale for å hente kjeden... Vi ble da enige til slutt, men den gangen ville de ha det til at det var min feil og at jeg burde ha spurt! Sleipinger... Lykke til! Håper dette ordner seg til det beste for deg (det er jo tross alt de som har gjort en feil som du sier). Dette er varer jeg har bestilt, som ikke vil komme før i juni. Jeg forstår at dette er leit fra deres side, men jeg mener de burde kommet frem med noe hyggeligere enn dette. De har gitt meg innpriser, og jeg forstår til en viss grad at de ikke kan selge meg et produkt til innpris - 20% rabatt, men mener de i utgangspunktet da burde tilbudt meg produktet til innpris, og at jeg går med på å ikke få rabatten på 20%. Så man har altså ingen rettigheter? Enig med deg! Når det gjelder jussen her ... må jeg dessverre melde pass for egen del. Det er andre her som har veldig god peiling på lovverket så jeg håper de svarer. Det er i hvert fall helt klart at du har rettigheter som forbruker i tilfellet. Har du forsøkt å foreslå for dem "innpris" varianten som du kunne tenke deg? Kanskje de går med på det og da er saken løst Endret 19. mai 2016 av vk Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Om dere har avtalt pris så har du rett til å få de produktene til den prisen.. Det er kjøpskontrakt, på samme måte som at du ikke skal komme tilbake å klage på prisen om de skulle sette den ned i etterkant... Men det spørs vel hvor mye tid og penger man skal gidde å krangle.. Etter noen månder ender det i forbrukerrådet, utfallet av det er vanskelig å si, og man kan klage inn avgjørelsen til forbrukertvist utvalget.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 To ting som kan tale til din fordel er om du har en bekreftelse på prisen (kvittering eller lignende) og/eller om du allerede har betalt. I så fall ser jeg det som lite sannsynlig at gullsmeden med loven i hånd kan kreve at du skal betale mer enn avtalt. Lenke til kommentar
Danr Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Mansjettknappene burde du i alle fall betale, de 1500 kronene ekstra vet jeg ikke.Har du selve kvitteringen? Da kan du jo vise dem/bevise hva du allerede har betalt,og hva som gjenstår å betale, i dette tilfellet mansjettknappene på 525 kroner. Endret 20. mai 2016 av Danr Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har du kvittering? Dette er ikke noen voldosm feilprising, og du har har ingen grunn til å tro at prisen de oppga var feil. Se avtaleloven § 32: Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. Om du har kvittering kan du bevise at avtale er inngått. Da har de ingen sak. Om du ikke har noe skriftlig kan det bli vanskeligere, rett og slett fordi du ikke får bevist noe. Har kommunikasjon skjedd skriftlig eller muntlig? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå