Pallantir Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Jeg skal gi datteren min en Dell-pc til eksamensgave. Dell har akkurat nå tilbud som gjør at den aktuelle pc-en blir en drøy tusenlapp biligere, og dette tilbudet varer fram til 26. mai. Problemet er at hun har siste eksamen rundt den 20. juni, og jeg vet jo ikke helt sikkert om pc-en er akkurat som hun vil ha den (selv om jeg er forholdsvis sikker). Derfor ville det være greit å ha angrerett på den. Men hvis jeg bestiller den på den 26. mai og så venter en uke før jeg henter pakken på posten etter at den er kommet (jeg regner med at det tar ca. en uke fra bestilling til pakken kommer, spesielt siden dette er en torsdag), funker det jo greit. Er det "innafor"? Eller begynner klokka å gå fra den dagen pakken lander på posten? Endret 19. mai 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Jeg hadde heller kontaktet Dell kundesupport enn å spekulere i en teknikalitet. Nå har jo flere norske fysiske og butikker på nett 30-45 dager åpent kjøp så om det ikke absolutt må være Dell er jo det veldig enkelt For meg virker det som jenter vil ha mac innenfor den sjangeren datamaskin Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Du har to uker på deg til å melde fra, og nedtellingen begynner når du har fått varen og all informasjon, eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. http://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/ Du har ikke fått varen før du har hentet den Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Thobjo, det tror jeg neppe de ville likt. "Jeg vil betale dere drøyt 1000 kroner mindre og samtidig somle med å levere tilbake pc-en hvis hun ikke vil ha den." Og når det gjelder (æsj, fysj...) Mac, så er vi familien iHater, etter noen ganske elendige opplevelser med Apples "kundeservice" har hun gått over til Android og sverget på aldri å ta i noe som helst med halvspiste epler på igjen! Hun har siklet på en Asus, men denne Dell XPS 15 er i samme sjangeren, bare dobbelt så dyr, mye kraftigere og et par hakk kulere. 15" skjerm som går nesten helt ut til kantene, så det blir størrelse som en 14" pc. Brattus, jeg leste faktisk nettopp den siden, men jeg ble bare en liten tanke usikker på om "fått varen" betyr at den er gjort tilgjengelig (altså på posten) eller fysisk utlevert. Men du mener altså at det er det siste. Det høres bra ut, takk! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Det tar nok vesentlig mer enn ei uke å få maskina, ettersom Dell ikke har ferdige maskiner på lager, men produserer etter hvert som man bestiller. (Vanligvis bruker de også speditør som leverer direkte på døra, slik at du uansett ikke kan drøye med å hente pakka på posten) Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 "Sendes innen 3-5 arbeidsdager." Det er en standardmaskin, så den har de nok på lager. Jeg bestiller uansett en av dem nå med en gang (til kona), så vi kan få testet den og sett på den. Den blir selvsagt holdt skjult fram til datteren min får sin. Og jeg bor laaaangt ute på landet i Telemark, så DHL og de gutta der kjører omtrent aldri hit. DHL-pakker pleier å gå over på Post Nords (eller var det Posten? Samme sjappa har begge deler) nærmeste hentepunkt, som er nesten to mil hjemmefra. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 - Du kan drøye 13 dager med å hente pakken på posten. Har gjort det før - Din datter bryr seg mest sannsynlig ekstremt lite om "dobbel ytelse", hun er mer opptatt av hvordan den ser ut o.l. (med mindre hun er gamer/designer). - Hun blir neppe sååå begeistra for å få same laptop i gave, som du nettopp kjøpte til din kone, vil jeg tru... - Dell er kjempe produkt, har kun positive minner fra den Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Cefey, 1. det ser sånn ut, ja. 2. Hun er nøye på ytelsen, hun digger å spille GTA (selv om ikke det er så veldig tungt, blir det hakkete på små maskiner), og hun haaaaater å vente på trege pc-er. Det siste året har det vært nummeret før pc-en fra videregående har gått i veggen opptil flere ganger! En Lenovo av billigste klasse, hvis jeg husker riktig. 3. Du skulle bare visst... Hun har siklet på fruens gamle pc (XPS 13) siden fruen fikk den! Vi driver et lite firma sammen, og jeg og fruen har alltid kule pc-er. 4. Helt enig. I flere år hadde jeg en Presicion toppmodell, og eneste grunnen til at jeg sluttet å bruke den, var at den nyeste MS Surface Pro 4 funket veldig greit til mitt bruk, med docking og to ekstra skjermer. Men den er ikke noe for datteren min, skjermen er for liten, og siden hun sitter mye med pc-en på fanget, er den litt vanskelig å balansere. XPS 15 (9550) med matt HD-skjerm (et auditorium på universitetet har ikke lys som er tilpasset 4K-skjermer som fungerer best som sminkespeil) bør være midt i blinken. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Xps 15 er kjempegreier, har testet nye 13" og 15" Du må gjøre som du vil, levert er til sluttadresse, utlevert er fysisk overgang til deg fra utleveringspunkt(postkontor, post i butikk etc) om det ikke kommer direkte hjem til deg. Om du først skal spekulere i ting hvorfor ikke hente omgående og tøye tiden fra retur er avtalt, du har i prinsipp 14 dager på å postlegge. Kan jo evt spekulere i å melde om bruk av angrerett bare i tilfelle du kommer til å bruke den og somle med å få sendt avgårde. Det blir teit for min del. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Ja, fruen har som sagt XPS 13, og hun liker den virkelig, selv om den er litt for liten til bruk utenfor dockingen. Og teit eller ikke, jeg sparer over 2000 kroner. Det er ikke alltid like lønnsomt å drive firma, så jeg sparer der jeg kan. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Dell har alt på lager da de ikke lengre selger egen-komponerte laptoper Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Merkelig nok kom det ordrebekreftelse med "5.6. eller tidligere" som leveringsdato, selv om det sto "sendes innen 3-5 dager" i nettbutikken. Satser på at de bare dobbeltsikrer seg. Endret 20. mai 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg hadde sendt de en mail. Jeg har gjort dette selv ved 2 anledninger. Det var også gaver som strakk seg over 14 dager før jeg fikk gitt gavene. Ved begge anledningene gikk det fint å strekke det ut noen dager Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Det høres bra ut, takk! Jeg har jo allerede kjøpt én, så det teller kanskje for noe. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Såvidt jeg har forstått gjelder denne fristen fra og med punktet du henter varen, og dette kan du jo dokumentere. Er vel mulig å forlenge fristen også om du kontakter Dell? Jeg har gode erfaringer med kundeservice hos Dell, er nok verdt å prøve! :-) Thobjo, det tror jeg neppe de ville likt. "Jeg vil betale dere drøyt 1000 kroner mindre og samtidig somle med å levere tilbake pc-en hvis hun ikke vil ha den." Og når det gjelder (æsj, fysj...) Mac, så er vi familien iHater, Det er noe spesielt å identifisere familien på denne måten. Blir stadig overraska hvor mye hat noen klarer å rette mot et selskap som produserer elektronikk, men det er nok bare meg. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Woods, det høres absolutt ut som en grei løsning. Jeg bestiller på siste dag av tilbudet, og så ser jeg når den kommer til meg. Og når det gjelder elektronikkselskap, så var detpå grensen til å bli fysisk slagsmål med daglig leder for den avdelingen av Eplehuset jeg var på (jeg anser ikke et lite tak i skjortebrystet og filleristing som slagsmål, selv om fyren ble først rimelig forbanna og så veldig spak etterpå...) i forbindelse med den ene av to iPhoner vi har hatt trøbbel med. For han mente i fullt alvor (etter instrukser fra Apple) at jailbreaking gjorde at dårlig kontakt i ladepluggen ikke gikk på reklamasjonen! Og Apple mener jo selv at de nettopp ikke produserer elektronikk, men brukeropplevelse. Siden sørvisen må anses som en viktig del av brukeropplevelsen, er det mer det jeg og resten av familien avskyr enn elektronikken. Alt er jo uansett laget på Foxconn, så Samsungen min (og sikkert LG-en som datteren min har nå) har ikke noe bedre elektronikkvalitet enn iPhone, forskjellen er hvordan vi har opplevd at det blir taklet når valget av billige komponenter faktisk gir seg utslag i feil. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Du gikk faktisk fysisk til verks mot en selger? Har selv vært ansatt som selger i en større norsk e-kjede. Er første gang jeg har hørt om noen som faktisk har vært fysisk truende. Jeg har mer eller mindre bare gode erfaringer fra yrket, men er glad jeg slutta. Man vet aldri hva som kommer inn den døra.... Det er dog verdt å nevne Eplehuset er en leverandør av Apple produkter, ikke en 'offisiell Apple butikk'. Eplehuset er forsåvidt kjent for middelmodig service, så jeg er ikke overrasket over erfaringen din. Unngår selv denne kjeden som pesten, og handler heller direkte eller via en annen 'premium retail' butikk. Jeg forstår frustrasjonen din og er forsåvidt enig i standpunktet ditt, men nok om den saken. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Nei, selvsagt ikke! Selgerne kan jo ikke noe for politikken som føres i en butikk, så dem ville jeg aldri røre! Politikken min er at hvis ikke jeg får det som jeg vil innen fem minutter, forlanger jeg å snakke med daglig leder. Og han filleristet jeg! Edit: Eller så var det butikksjef han kalte seg. En av de to. Edit 2: Å, bare så det er sagt: Hvis fyren hadde oppført seg høflig og greit, og ikke som en overlegen drittsekk, hadde jeg heller ikke rørt ham. Men innimellom treffer jeg på folk som klarer å trykke på alle knappene mine samtidig. 100 kilo allerede irritert Pallantir i full mc-kjøredress og med Harley-skjegg, og så oppfører han seg sånn. Han burde nok fått medalje for manglende evne til å se folk an! Endret 20. mai 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Fikk svar fra Dell nå. Det er tydeligvis 3-5 dager til pc-en sendes fra fabrikken i Kina! Så tar det 7-10 dager før den her. Og jeg som var dum nok til å tro at det med 3-5 dager var sending fra Norge. Men greit nok, det bør ikke bli noe problem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Det er henting på posthuset som teller. Se følgende fra forarbeidene (prop.64 L (2013-2014) s. 212): Første ledd må sees i sammenheng med reglene om fristberegning i § 6. Selv om det i § 20 står at fristen skal regnes «fra» avtale om tjeneste ble inngått, eller forbrukeren får varen i fysisk besittelse, følger det av § 6 at angrefristen først løper fra dagen etter. Hentes varene på posthuset mandag 14. april, løper angrefristen fra og med 15. april. Siste dag angreretten kan brukes blir 28. april. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå