Gå til innhold

Sedan og SUV med 350 kilometer rekkevidde: Slik blir Volvos nye elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lykke til med å selge da sier jeg bare. Volvo kan ikke overprise seg, igjen.

En elbil er i utgangspunktet billigere å lage, det er batteriet som er den store kostnaden.

 

Ja, enig. Og med den profilen der så viser de at de ikke forstår at luftmotstand er avgjørende for hvor mye batterier du må ha for å komme deg 300-350 km.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis en modell koster f.eks. 400000,- og de mener at de skal selge elbil av samme modell for 700000,- da bør de trappe ned på hva de enn røyker...

Volvo tenker nok priser ut fra egen fabrikk. Er el-bilen dobbelt så dyr derfra vil de jo få omtrent samme pris ut til forbruker her til lands.

 

Kan hende priskalkulasjonen har noe med produksjonsvolum å gjøre. Det du lager mange av blir gjerne billigere enn noe det er produsert få enheter av.

Lenke til kommentar

Hvorfor må alle deres biler settes på stylter, og med teit hjulbueplast?

Dessuten, felles plattform for fossil, hybrid og EL er aldri noen god løsning, særlig ikke for EL delen.

 

Hvorfor?

En bilfabrikk med lange tradisjoner er vel nødt til å tenke slik i en etterhvert krevende øvelse som konkurranse er i bilverdenenen...

Skikkelig fine biler..

En sånn s40 vil jeg ha..men da med konvensjonell drivlinje.

Lenke til kommentar

Dette tipper jeg er "for lite og for sent".

 

Hvis Volvo skal være i nærheten av å være "premium" må de tilby noe langt mer enn bare 350 km i 2017, med mindre dette er en ventepølse. Noe som alltid flopper.

 

Med Bolt rett rundt hjørnet og Tesla model 3 i 2017, begge er uttalte "billigmodeller", så legger Volvo seg altså på samme nivå. Da oser det ikke akkurat premium...

Lenke til kommentar

Den store nyheten her er forøvrig at Geely vil bruke samme plattform for sine biler. Det økte salgsvolumet det fører til bør gi et godt bidrag til å dra prisene nedover. Og man skal nok ikke kimse av Volvos elbilplaner, ikke minst tatt i betraktning Kina-koblingen.

Lenke til kommentar

Dette tipper jeg er "for lite og for sent".

 

Hvis Volvo skal være i nærheten av å være "premium" må de tilby noe langt mer enn bare 350 km i 2017, med mindre dette er en ventepølse. Noe som alltid flopper.

 

Med Bolt rett rundt hjørnet og Tesla model 3 i 2017, begge er uttalte "billigmodeller", så legger Volvo seg altså på samme nivå. Da oser det ikke akkurat premium...

 

På samme måte som at Tippeligaen er full av dårlige lag, og at det derfor er 'lett' å unngå nedrykk, så er bilbransjen full av treiginger. Hvis Volvo kommer på markedet med en 350km bil i -17 vil de fortsatt befinne seg foran røkla. ;)

 

Dessuten så er tilgangen på batterier den *store* flaskehalsen. Det tar noen år før billige batterier blir tilgjengelige i store kvanta og det er den datoen som er deadline for alle bilfabrikker uten egne elbiler.

 

Edit:

Tesla, BYD, LG-Chem og andre skal ha nye store batterifabrikker klare i 2020. De vil tilsammen ha en kapasitet som tilsvarer at 2-3% av verdens nybilsalg kan bli langrekkevidde elbiler. Hvis batteriene brukes i kortrekkeviddebiler eller hybrider kan vi kanskje nå 5-7% ladbare biler i -20. Det blir med andre ord solgt 93-98% fossilbiler i 2020. Bilfabrikanter uten elbilmodeller i dag vil med andre ord leve godt noen år til(men de bør i det minste ha et elbilprogram klart snart).

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Dette tipper jeg er "for lite og for sent".

 

Hvis Volvo skal være i nærheten av å være "premium" må de tilby noe langt mer enn bare 350 km i 2017, med mindre dette er en ventepølse. Noe som alltid flopper.

 

Med Bolt rett rundt hjørnet og Tesla model 3 i 2017, begge er uttalte "billigmodeller", så legger Volvo seg altså på samme nivå. Da oser det ikke akkurat premium...

Volvo har aldri vært premium. De tror gjerne det selv, men faktum er noe annet.

Norske avgifter bidrar hvertfall sitt til at prisene på bilene blir premium.

Endret av kremt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kremt: Hvis ikke Volvo er premium hva er da din definisjon av premium?? Har du sett den nye XC90? Minst like mye premium som Audi, BMW og Benz. Når det gjelder elbilsatsingen så har jeg tro på Volvo. Kvaliteten er nok atskillige hakk over Tesla samt at de har en skikkelig utbygd infrastruktur.

 

"Minst like premium som Audi, BMW og Benz...."

 

Du trenger å utvide horisonten din, stakkar mann.

Alle merkene du nevner her er helt vanlige skolebusser som du ser overalt langs veiene. Arbeidshester for arbeiderklassen er helt arbeiderklasse-gjennomsnittlig.

Ikke noe premium over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du trenger å utvide horisonten din, stakkar mann.

Alle merkene du nevner her er helt vanlige skolebusser som du ser overalt langs veiene. Arbeidshester for arbeiderklassen er helt arbeiderklasse-gjennomsnittlig.

Ikke noe premium over det.

[/quote

 

I den virkelige verden, ikke den som du befinner deg i, så er de nevnte tyske merkene biler i premiumsjiktet. Det samme gjelder Volvo. Sånn, nå kan du fortsette å drømme om premiumbilene dine;-)

Lenke til kommentar

Kremt: Hvis ikke Volvo er premium hva er da din definisjon av premium?? Har du sett den nye XC90? Minst like mye premium som Audi, BMW og Benz. Når det gjelder elbilsatsingen så har jeg tro på Volvo. Kvaliteten er nok atskillige hakk over Tesla samt at de har en skikkelig utbygd infrastruktur.

De nye volvoene som er blitt lansert i det siste er skikkelig premium. V90, XC90, S90

 

R4 R4 R4 R4 R4

 

DIESEL DIESEL DIESEL DIESEL DIESEL

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger å utvide horisonten din, stakkar mann.

Alle merkene du nevner her er helt vanlige skolebusser som du ser overalt langs veiene. Arbeidshester for arbeiderklassen er helt arbeiderklasse-gjennomsnittlig.

Ikke noe premium over det.

[/quote

 

I den virkelige verden, ikke den som du befinner deg i, så er de nevnte tyske merkene biler i premiumsjiktet. Det samme gjelder Volvo. Sånn, nå kan du fortsette å drømme om premiumbilene dine;-)

Tolker jeg deg riktig nå om du mener Rolls Royce, Aston Martin og Ferrari kun eksisterer i hodet mitt? Eller mener du virkelig at Volvoen din har noe å stille opp med i dette segmentet? Endret av D4TVET2G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kremt: Hvis ikke Volvo er premium hva er da din definisjon av premium?? Har du sett den nye XC90? Minst like mye premium som Audi, BMW og Benz. Når det gjelder elbilsatsingen så har jeg tro på Volvo. Kvaliteten er nok atskillige hakk over Tesla samt at de har en skikkelig utbygd infrastruktur.

De nye volvoene som er blitt lansert i det siste er skikkelig premium. V90, XC90, S90

 

R4 R4 R4 R4 R4

 

DIESEL DIESEL DIESEL DIESEL DIESEL

Jepp. Downsizing vet du. Rekkefirer med oljefyring er den nye V12ern... Volvo! Premium fra kina! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...