krabbemat Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Er det noen her som har erfaring med å kombinere motordrevet avtrekksvifte på kjøkkenet med sentralavtrekk? Tidligere så var avtrekkshetta på kjøkkenet koblet til sentralavtrekket som står på loftet og drevet av denne. Nå skal det installeres avtrekkshette med egen motor og vifte, så jeg lurer på om det er mulig å bruke samme røret, men installere tilbakeslagsventiler på alle kanalene som går via sentralavtrekket (avtrekk på to bad + avtrekk fra kjøkken drevet med egen vifte). Eventuelt koble det eksisterende røret etter sentralavtrekket med tilbakeslag mellom sentralavtrekket og kjøkkenvifta. Noen som vet om dette fungerer? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Mener å ha lest at man helst burde unngå det pga fett i kanalene fra kjøkkenvifta. Endret 18. mai 2016 av GeneralVirus 1 Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Mener å ha lest at man helst burde unngå det pga fett i kanalene fra kjøkkenvifta. Ja, kanalen fra kjøkkenvifta vil bli tilsmusset, enten det blåses ut gjennom et nytt hull i veggen eller om den gamle kanalen som gikk via sentralavtrekket brukes. Hvis kjøkkenkanalen kobles foran sentralvifta (slik som før), og sentralvifta ikke går så vil den nye kjøkkenvifta selvsagt blåse matos ned på badene. Det jeg tenkte var å koble kjøkkenkanalen etter sentralvifta, og ha en tilbakeslagsventil både på kjøkkenkanalen og mellom kjøkkenkanelen og sentralvifta. Lenke til kommentar
HåvardGj Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 er det ikke separate kammer for kjøkkenavtrekk og fra bad? synes å huske at det var det når vi rev kjøkkenet hos foreldrene mine. da burde det ikke være problem. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Vet ikke om det vil ufngere med tilbakeslagsventiler men generelt er dette en lite heldig løsning som kun brukes der huseier ikke er klar over at det er fellesavtrekk de kobler ny ventilator med vifte inn på. Alle de stedene der håndtverkere er involvert legges det rør direkte ut fra slike hetter. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 er det ikke separate kammer for kjøkkenavtrekk og fra bad? synes å huske at det var det når vi rev kjøkkenet hos foreldrene mine. da burde det ikke være problem. Litt usikker på hvordan den ser ut innvendig, men jeg har ihvertfall sett at røret fra kjøkkenet har større dimensjon enn rørene fra badene og er montert annerledes på vifteenheten i forhold til impelleren. Som du ser på bildet under så er viftemotoren bak plastboksen i front og rørene fra badene er montert på to av de 4 mindre inngangene på siden. Den på toppen er utblåsning og den fra kjøkkenet befinner seg på baksiden. Tenkte forresten å bare koble røret som kobber fra kjøkkenet fra sentralvifta og føre det ut igjennom veggen på loftet. Lenke til kommentar
CasualVims Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Skulle inn her og stilla akkurat same spørsmål. Har "villavent" eller fellesavtrekk. Den blir styrt av kjøkkenvifta. Og er kopla på bad og kjøkken. Men den er ganske dårleg. Suger lite. Og eg kjøpte ny kjøkkenventilator med innebygd motor, som eg ikkje har opna enda. Setter eg på den nye vifta mi så har eg ingenting som regulerar den eksterne motoren lenger. Og den nye kjøkkenventilatoren vil då berre blåsa matosen hovudsakeleg rett inn på badet. Inga god løysing. Kva er eigentleg alternativene mine trur de? Med lite pengar til rådvelde er eg skeptisk til om eg kan få løyst problemet mitt (dårleg avtrekk frå hovudsakeleg kjøkken, men også bad). Må det leggast ny slange og borrast hull i veggen? Bur i eit boretslag og usikker på kor mogeleg det er å gjere slikt. Håpar nokon har ein peikepinne. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) Til trådstarter. Jeg har forstått at kjøkkenavtrekk kobles på separat rør. Samt at det innstalleres en trykkvakt. Fordi når du kjører ventilasjonsanlegget 24/7 også plutselig setter du i gang med å kokkelere på kjøkken (slår på kjøkkenavtrekksvifte), så endrer du trykket i huset. Med en trykkvakt, så vil ventilasjonsanlegget motta et signal fra trykkvakten og deretter kompensere noe for trykkforskjellen. Det kalles balansert ventilasjon av en god grunn. Ut- og innluft skal helst være så nær i balanse som mulig. Derfor finnes det folk i ventilasjonsbedrifter som har ekstra utdannelse i å innregulere og etterjustere på slike anlegg, og ikke kun kompetansen til å snekre det i sammen. Dersom du har for høyt trykk på tilførselsluft inn i rommene i forhold til avtrekksluft, så vil den fuktige luften du bor i presses inn i strukturen på huset (vegger, tak). Mener å ha hørt noe sånn som at en person som bor alene produserer 500 liter vann i året som tilført fuktighet i alle rom til sammen. Badet inkludert, men også fra kroppen. Soverom blir jo fort ganske fuktige fra kroppssvette og utånding. En annen ulempe med for store trykkforskjeller er at det vil påvirke hvordan det er å åpne dører og vinduer. I et borettslag jeg bodde i for noen år tilbake, så var det ikke balansert ventilasjonsanlegg, men kun et undertrykksystem, hvor all luft ble kastet ut. Det manglet tilstrekkelig med ventiler i yttervegg og noen vinduer manglet vinduventil. Og i de vinduventilene som hadde sin trange åpning så ulte det noe så sykt plagsomt, at folk fant på å stenge dem eller også å teipe dem igjen. Dette igjen forverret jo undertrykket i alle leilighetene. Det skapte også rare effekter hvor en som røykte og leste bøker på dass, at den luften vandret inn i andre sine leiligheter. En del gamle damer klaget sin nød til styre i borettslaget, fordi de hadde vansker (krefter nok) til å åpne ytterdøra si mellom leilighet og fellesgang pga. det kraftige undertrykket. Så ventilasjonsmontering er ikke bare hodeløst arbeid. En annen ting du kan komme til å oppleve med feil trykkbalanse, er at peisen / vedovnen din ikke får nok trekk i skorsteinen. Du vil kanskje komme til å oppleve at det blir vanskelig å få fyr på veden, og at den brenner dårlig. Som hovedregel så kobles vel kjøkkenavtrekk aldri sammen med resten av ventilasjonsanlegget. Fuktig luft er derimot ikke noen problemstilling, så det kobles rør fra baderom rett på ventilasjonsanlegget. Det som er veldig viktig dersom man fikler med ventilasjonsanlegg uten hjelp fra fagfolk, det er å isolere hvert eneste rør. Dersom du ikke gjør det så får du garantert kondensdannelse inni eller kanskje også på røret med de ulempene det kan medføre. Spesiellt om du har et kaldt loft er det viktig med isolering. Da temperatur om sommer kan bli høy, og om vinteren blir det gjerne også frost der. Nedkjølt luft slipper luftfuktigheten. Det er noe som kalles doggpunkt. Dessuten så kan kraftige temperaturforskjeller generellt få dråper til å dannes på rør. Det ser du fort dersom du setter på kaldt vann i oppvaskkummen, og la det stå og stå og stå renne. Gå så å kikk på blottlagte kobberrør i hus/leiglighet. Disse vil kanskje da ta fuktighet fra luften i rommet og få den kondensert som vanndråper. Dersom du i tillegg har et badekar/dusj i samme rom som kalde vannkobberrør, så er dette enda enklere å framprovosere, bare for å få sett det med egne øyne. Det åpne badekaret/dusj vil gjøre luftfuktigheten svært høy. Og du kan risikere at det begynner å dryppe en jevn drypp av dråper fra kobberrørets overflate. Røret lekker ikke, selv om det kan se slik ut. Endret 28. mai 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå