Gå til innhold

Coilwhine og høy temperatur


prsk

Anbefalte innlegg

Hei.
 

Har i de siste dagene opplevd coilwhine og høy temperatur på min MSI GTX 970 og i7 4790k når idle. 

I skrivende stund har gpu+cpu 50-60 grader celsius.

Det kan fikses med å installere en eldre versjon av skjermkortdriveren, men det ser ut som at driverne blir oppdatert av seg selv og da kommer coilwhinen og temperaturen tilbake.

 

Noen som har noen ideer?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville begynt med en reinstallasjon av Windows, når gjorde du det sist?

Temperatur kommer som regel av støvete komponenter, lite dårlig kjølepasta på cpu eller dårlig ventilasjon i kabinettet.

Min MSI gtx 970 har pittelitt coilwhine på Max kjør, men er ikke noe man legger spesielt merke til hos meg. Noen skjermkort får coilwhine, men det er ikke regnet som en feil av en eller annen grunn mener jeg å huske.

 

Har du vært og fiklet i kabinettet? Har du skjult ledninger så luftstrømmen blir bra? Det går mot sommer, så det kan hende tempen på rommet ditt har steget, og da er god luftstrøm i kabinettet alpha omega.

Lenke til kommentar

Er ikke win som lager CW. Men høy oppdatering til skjermen kan være årsaken. Jeg kjører max 60 og ikke cw. Men er mye info på nettet om dette: https://www.youtube.com/watch?v=7DirFjf3OO4

Høy hz skal heller ikke forårsake dette. Grunnen til at jeg anbefalte reinmstallasjon var pga driverne han snakket om. En reinnstallasjon av windows iblant kan fjerne mange problemer.

Jeg spiller med 144hz og hører ekstremt sjelden noe som helst fra kortet mitt.

Lenke til kommentar

Ja og mitt mot å installer win på nytt er at det er ikke win 95/98/me vi kjører i dag, i den tiden måtte vi gjøre det. I dag er det ikke nødvendig. Kjørt ute format c siden 09, så i dag kan du fikse maskinen om du vil.

Ja for å skryte, har 9 maskiner. 1 linux og resten win 10 64bit.

Så kul du er!

Man får fremdeles software bugs, selvom du påstår det motsatte.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

Ja og mitt mot å installer win på nytt er at det er ikke win 95/98/me vi kjører i dag, i den tiden måtte vi gjøre det. I dag er det ikke nødvendig. Kjørt ute format c siden 09, så i dag kan du fikse maskinen om du vil.

Ja for å skryte, har 9 maskiner. 1 linux og resten win 10 64bit.

Så kul du er!

Man får fremdeles software bugs, selvom du påstår det motsatte.

 

Nei? Bruker feil :)

Kjører du ccleaner/revo uninstaller/ Malwarebytes Anti-Malware/SUPERAntiSpyware/SpywareBlaster,

Var det jeg kom på i farten, dette er og bra Eusing Free Registry Cleaner

Lenke til kommentar

Reinstallerte Windows i håp om at coilwhinen ikke kommer tilbake.

Takk for tips, alle!

 

Da får du gi oss en tilbakemelding på hvordan det går.

Om noe kan det være noe rusk i "registeret" eller noen drivere som krasjer på et eller annet nivå , det er derfor lurt å lære å bruke seg hendelseliste til å feilsøke litt for da kan man ofte finne ut hva som går galt.

 

En litt eldre strømforsyning kan også forårsake problemer , et slitt hovedkort (pga overklokking ) kan fort være en annen årsak , statisk elektrisitet pga manglende sikkring ved håndtering av pc osv osv...

Lenke til kommentar

 

Reinstallerte Windows i håp om at coilwhinen ikke kommer tilbake.

Takk for tips, alle!

 

Da får du gi oss en tilbakemelding på hvordan det går.

Om noe kan det være noe rusk i "registeret" eller noen drivere som krasjer på et eller annet nivå , det er derfor lurt å lære å bruke seg hendelseliste til å feilsøke litt for da kan man ofte finne ut hva som går galt.

 

En litt eldre strømforsyning kan også forårsake problemer , et slitt hovedkort (pga overklokking ) kan fort være en annen årsak , statisk elektrisitet pga manglende sikkring ved håndtering av pc osv osv...

 

 

Coilwhinen har ikke kommet tilbake, så jeg tror og håper det skal være fikset  :)

Lenke til kommentar

Ja, og takk til alle som sa "reinnstallere windows for å fikse coilwhine? loooooooooooooooooooooool omfg noob report" ^^,

 

Problemet er at TS vet faktisk ikke årsaken til Coilwhinen , dermed kan den oppstå igjen og man må på nytt igjennom en "reinstall".

Løser man også samtlige problemer med å reinstallere kan jeg love deg at man blir svært lite effektiv i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...