Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Sosialkunnskap våren 2016


Anbefalte innlegg

 

 

Er noen år siden jeg tok eksamen på VGS. Kan vi ha med minnepenn med kilder eller må det skrives ut? Husker ikke helt hvordan der var :)

Hei du har ikke tilgang til alt som gjelder kommunikasjonmidler men visst det gjelder minne penn med dokumenter så går nok det greit. Du kan bruke alle kilder som ligger på oppslagsverket i tillegg. 

 

Du kan også lagre linker i faner på pcen og referere til de i teksten din. Det forutsier at du må laste de ned idag, før du drar til eksamen imorgen.

 

Men du kommer ikke inn på linkene da, siden du bytter til eksamens nett og da vil nok noen av de linkene være sperret utenfor det som ligger på oppslagsverket. Visst du vil se selve siden anbefaler jeg å printe ut bilde av sidene eller lime de inn i word dokument  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Er noen år siden jeg tok eksamen på VGS. Kan vi ha med minnepenn med kilder eller må det skrives ut? Husker ikke helt hvordan der var :)

Hei du har ikke tilgang til alt som gjelder kommunikasjonmidler men visst det gjelder minne penn med dokumenter så går nok det greit. Du kan bruke alle kilder som ligger på oppslagsverket i tillegg. 

 

Du kan også lagre linker i faner på pcen og referere til de i teksten din. Det forutsier at du må laste de ned idag, før du drar til eksamen imorgen.

 

Men du kommer ikke inn på linkene da, siden du bytter til eksamens nett og da vil nok noen av de linkene være sperret utenfor det som ligger på oppslagsverket. Visst du vil se selve siden anbefaler jeg å printe ut bilde av sidene eller lime de inn i word dokument  

 

Du vil kunne komme inn på linken hvis du ikke refresher siden. Prøv å åpne noen likner på en tab, skru av internettet på datamaskinen, lukk den igjen og når du åpner den igjen vil linkene fortsatt være der.

Lenke til kommentar

Er noen år siden jeg tok eksamen på VGS. Kan vi ha med minnepenn med kilder eller må det skrives ut? Husker ikke helt hvordan der var :)

 

Et tips er å bruke OneNote, utrolig greit notatprogram der man lett kan lage forskjellige oversikter over de ulike kapitlene med notater til. I tillegg legge inn relevante kilder under hvert kapittel f.eks.  :) Da har man alt samlet på en plass.

Lenke til kommentar

Her er det jeg fikk ut av hva læreren fortalte oss etetr vi fikk utlevert oppgaven (sikkert en del skrivefeil, for jeg måtte skrive så fort jeg kunne sry)

 

Barns oppvekst i form av sosialisering, samliv og velferd.

Oppvekst i sentrum, med fokus på

Kjønnsrolle mønsteret, hvordan var det før – mer komplimentært, mer sosialisering hjemme mens i dag er det mer symmetrisk kjønnsrollemønster,

Vi lever individuelle liv, med «meg» i sentrum. Hva hvis to liv kommer sammen, hvem er i midten da? Hva skal jeg, hvem er jeg. Det er vanskelig å støtte seg til tradisjoner.

Samlivsbrudd trenger eventuelt ikke å være en negativ ting. Hvis det er vold, trakassering osv. involvert. 

Hva er god velferd? Tilfredsstille behovene man har i de fasene man er i under oppveksten.

Tidsklemmen, mindre energi til barna,

For enkle barn er det vanskelig med et samlivsbrudd, det kan kanskje føre til psykiske kriser osv. Barn med skilte foreldre kan kanskje gjøre det dårligere på skolen (finn kilder på dette)

DET HANDLER OM OPPVEKSTMILJØ OG VELFERDEN TIL BARN -  hvor samlivsbrudd er en del av det.

En av den viktigste oppgaven til familien er å sosialisere barn.

Det er tre grupper: den gamle familiegruppen, den tradisjonelle og den vi har i dag.

HVA ER VELFERD? velferd er sånn vi føler at vi har det. ¨

Velferd handler ikke bare om penger. Men er en del av det.

Reflekter over utrykket «det gode liv».

Hvorfor er det sånn at vi lever i verdens beste land men allikevel har det aldri vært større bruk av antidepressive og medisiner mot depresjon og angst?

ERIKSOM, MASLOW TEORIENE MAN MÅÅ KUNNE,

Kanskje koble på sosiale problemer. Rus er en vanlig måte å ta en pause fra problemene sine.

Fokus mest mot barn, men også konsekvenser for de voksne. Er man oppi en alder, med stagnasjon og utvikling, det man vet er at det er tyngre for en mann med samlivsbrudd. Det er ofte kvinner som tar initiativ og har flest venner. Det er flest kvinner som får hoved omsorg, og far ender på hybel, og får en trang økonomi. Dette kan være noe som fører til en psykisk krise hos de voksne.

Anvend teoriene -  kom med individuelle eksempler.

 

Internalisert – hvis en norm blir brukt uten å

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det jeg fikk ut av hva læreren fortalte oss etetr vi fikk utlevert oppgaven (sikkert en del skrivefeil, for jeg måtte skrive så fort jeg kunne sry)

 

Barns oppvekst i form av sosialisering, samliv og velferd.

Oppvekst i sentrum, med fokus på

Kjønnsrolle mønsteret, hvordan var det før – mer komplimentært, mer sosialisering hjemme mens i dag er det mer symmetrisk kjønnsrollemønster,

Vi lever individuelle liv, med «meg» i sentrum. Hva hvis to liv kommer sammen, hvem er i midten da? Hva skal jeg, hvem er jeg. Det er vanskelig å støtte seg til tradisjoner.

Samlivsbrudd trenger eventuelt ikke å være en negativ ting. Hvis det er vold, trakassering osv. involvert. 

Hva er god velferd? Tilfredsstille behovene man har i de fasene man er i under oppveksten.

Tidsklemmen, mindre energi til barna,

For enkle barn er det vanskelig med et samlivsbrudd, det kan kanskje føre til psykiske kriser osv. Barn med skilte foreldre kan kanskje gjøre det dårligere på skolen (finn kilder på dette)

DET HANDLER OM OPPVEKSTMILJØ OG VELFERDEN TIL BARN -  hvor samlivsbrudd er en del av det.

En av den viktigste oppgaven til familien er å sosialisere barn.

Det er tre grupper: den gamle familiegruppen, den tradisjonelle og den vi har i dag.

HVA ER VELFERD? velferd er sånn vi føler at vi har det. ¨

Velferd handler ikke bare om penger. Men er en del av det.

Reflekter over utrykket «det gode liv».

Hvorfor er det sånn at vi lever i verdens beste land men allikevel har det aldri vært større bruk av antidepressive og medisiner mot depresjon og angst?

ERIKSOM, MASLOW TEORIENE MAN MÅÅ KUNNE,

Kanskje koble på sosiale problemer. Rus er en vanlig måte å ta en pause fra problemene sine.

Fokus mest mot barn, men også konsekvenser for de voksne. Er man oppi en alder, med stagnasjon og utvikling, det man vet er at det er tyngre for en mann med samlivsbrudd. Det er ofte kvinner som tar initiativ og har flest venner. Det er flest kvinner som får hoved omsorg, og far ender på hybel, og får en trang økonomi. Dette kan være noe som fører til en psykisk krise hos de voksne.

Anvend teoriene -  kom med individuelle eksempler.

 

Internalisert – hvis en norm blir brukt uten å

Sliter skikkelig, har aldri hatt sosialkunnskap og tar det nå opp som privatist! Kan noen vær så snill forklare disse teoriene som er bra å ha med?

 

Er det noen som har noen bra tabeller som kanskje kan være lurt å ha med?

Tar imot all hjelp jeg kan få !

Lenke til kommentar

 

Her er det jeg fikk ut av hva læreren fortalte oss etetr vi fikk utlevert oppgaven (sikkert en del skrivefeil, for jeg måtte skrive så fort jeg kunne sry)

 

Barns oppvekst i form av sosialisering, samliv og velferd.

Oppvekst i sentrum, med fokus på

Kjønnsrolle mønsteret, hvordan var det før – mer komplimentært, mer sosialisering hjemme mens i dag er det mer symmetrisk kjønnsrollemønster,

Vi lever individuelle liv, med «meg» i sentrum. Hva hvis to liv kommer sammen, hvem er i midten da? Hva skal jeg, hvem er jeg. Det er vanskelig å støtte seg til tradisjoner.

Samlivsbrudd trenger eventuelt ikke å være en negativ ting. Hvis det er vold, trakassering osv. involvert. 

Hva er god velferd? Tilfredsstille behovene man har i de fasene man er i under oppveksten.

Tidsklemmen, mindre energi til barna,

For enkle barn er det vanskelig med et samlivsbrudd, det kan kanskje føre til psykiske kriser osv. Barn med skilte foreldre kan kanskje gjøre det dårligere på skolen (finn kilder på dette)

DET HANDLER OM OPPVEKSTMILJØ OG VELFERDEN TIL BARN -  hvor samlivsbrudd er en del av det.

En av den viktigste oppgaven til familien er å sosialisere barn.

Det er tre grupper: den gamle familiegruppen, den tradisjonelle og den vi har i dag.

HVA ER VELFERD? velferd er sånn vi føler at vi har det. ¨

Velferd handler ikke bare om penger. Men er en del av det.

Reflekter over utrykket «det gode liv».

Hvorfor er det sånn at vi lever i verdens beste land men allikevel har det aldri vært større bruk av antidepressive og medisiner mot depresjon og angst?

ERIKSOM, MASLOW TEORIENE MAN MÅÅ KUNNE,

Kanskje koble på sosiale problemer. Rus er en vanlig måte å ta en pause fra problemene sine.

Fokus mest mot barn, men også konsekvenser for de voksne. Er man oppi en alder, med stagnasjon og utvikling, det man vet er at det er tyngre for en mann med samlivsbrudd. Det er ofte kvinner som tar initiativ og har flest venner. Det er flest kvinner som får hoved omsorg, og far ender på hybel, og får en trang økonomi. Dette kan være noe som fører til en psykisk krise hos de voksne.

Anvend teoriene -  kom med individuelle eksempler.

 

Internalisert – hvis en norm blir brukt uten å

Sliter skikkelig, har aldri hatt sosialkunnskap og tar det nå opp som privatist! Kan noen vær så snill forklare disse teoriene som er bra å ha med?

 

Er det noen som har noen bra tabeller som kanskje kan være lurt å ha med?

Tar imot all hjelp jeg kan få !

 

Hei! Når det gjelder teorier er det lurt å bruke å skrive om teoretikerne og de sine ulike teorier, læreren skryter alltid av de rosa sidene i sosialkunnskaps boken fokus. Eks er kapittelet om livsfaser kan du nevne Uri Bronfenbrenner om hans teori at utvikling og sosialisering må forstås i en helhetlig sammenheng, der både det biologiske og psykoligiske miljøet og oppvekstmiljøet må sees sammen. Innenfor Livsfaser er teoretikere som Abraham Maslows og hans behovspyramide veldig viktig han kommer inn på alle temaene. Erik Homburger Erikson med sin livsfaser og utviklings tabell er like viktig når det gjelder Maslow. Innenfor temaet samliv ville jeg nevnt Emile Durkheim 

Lenke til kommentar

Kompetansemålene til kapittelet om samliv:

Her får du jo alt av både velferden, sosialiseringsprossesen og samlivsbiten i en

 

Når du har jobbet med dette kapitlet skal du:

·         (1) Kunne vise hvordan kjønnsrollene har endret seg i familie og samliv de siste tiårene.

·         (2) Kunne gjøre rede for ulike samlivsformer og teorier om valg av samlivspartner.

·         (3) Kunne diskutere årsaker til samlivsproblemer, og knytte dem til partnervalg, ekteskapsmyter, selvoppfatning, kommunikasjon og seksualitet.

·         (4) Gi eksempler på hvordan samlivsproblemer kan forebygges og løses ved ulike teorier og årsaker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er det jeg fikk ut av hva læreren fortalte oss etetr vi fikk utlevert oppgaven (sikkert en del skrivefeil, for jeg måtte skrive så fort jeg kunne sry)

 

Barns oppvekst i form av sosialisering, samliv og velferd.

Oppvekst i sentrum, med fokus på

Kjønnsrolle mønsteret, hvordan var det før – mer komplimentært, mer sosialisering hjemme mens i dag er det mer symmetrisk kjønnsrollemønster,

Vi lever individuelle liv, med «meg» i sentrum. Hva hvis to liv kommer sammen, hvem er i midten da? Hva skal jeg, hvem er jeg. Det er vanskelig å støtte seg til tradisjoner.

Samlivsbrudd trenger eventuelt ikke å være en negativ ting. Hvis det er vold, trakassering osv. involvert. 

Hva er god velferd? Tilfredsstille behovene man har i de fasene man er i under oppveksten.

Tidsklemmen, mindre energi til barna,

For enkle barn er det vanskelig med et samlivsbrudd, det kan kanskje føre til psykiske kriser osv. Barn med skilte foreldre kan kanskje gjøre det dårligere på skolen (finn kilder på dette)

DET HANDLER OM OPPVEKSTMILJØ OG VELFERDEN TIL BARN -  hvor samlivsbrudd er en del av det.

En av den viktigste oppgaven til familien er å sosialisere barn.

Det er tre grupper: den gamle familiegruppen, den tradisjonelle og den vi har i dag.

HVA ER VELFERD? velferd er sånn vi føler at vi har det. ¨

Velferd handler ikke bare om penger. Men er en del av det.

Reflekter over utrykket «det gode liv».

Hvorfor er det sånn at vi lever i verdens beste land men allikevel har det aldri vært større bruk av antidepressive og medisiner mot depresjon og angst?

ERIKSOM, MASLOW TEORIENE MAN MÅÅ KUNNE,

Kanskje koble på sosiale problemer. Rus er en vanlig måte å ta en pause fra problemene sine.

Fokus mest mot barn, men også konsekvenser for de voksne. Er man oppi en alder, med stagnasjon og utvikling, det man vet er at det er tyngre for en mann med samlivsbrudd. Det er ofte kvinner som tar initiativ og har flest venner. Det er flest kvinner som får hoved omsorg, og far ender på hybel, og får en trang økonomi. Dette kan være noe som fører til en psykisk krise hos de voksne.

Anvend teoriene -  kom med individuelle eksempler.

 

Internalisert – hvis en norm blir brukt uten å

Sliter skikkelig, har aldri hatt sosialkunnskap og tar det nå opp som privatist! Kan noen vær så snill forklare disse teoriene som er bra å ha med?

 

Er det noen som har noen bra tabeller som kanskje kan være lurt å ha med?

Tar imot all hjelp jeg kan få !

 

Ler på Eriksons og Maslows teorier. Jeg tror de vil være esensielle til eksamensteksten.

Det vil også være viktig å bruke fagbegerper imoergen. Her er en nettside med noen av de viktisgte: http://www3.lokus.no/?skipCategoryTrees=true&method=doAdvancedSiteNodeFolderSearch&marketplaceId=136038823&languageId=1&siteNodeId=136039239&sortField=title_sortfield&searchField=title&classificationFilterNames=mappedViaFolderToSiteNode&classificationFilterValues-mappedViaFolderToSiteNode=481107.136038828.136038848.136039142.136039239.&searchText=a*&searchField=title&searchType=begrep

Ellers ville jeg lest om de forskjellige temaene til oppagven. Hva Velferd er, hva sosialisering er og hva samliv er. Se om du klarer å finne en sammensettning av alle de, og prøv å lag et par problemstillinger ut av det du har lest. Svar så på de. Ellers vet jeg ikke hrlt hva du kan gjøre. Lykke til!

Lenke til kommentar

Vi har ihvertfall lært å skrive de inn i Word, slik at de blir sånn f.eks:

 

Grønlie, A. G., & Flood, S. L. (2014). Fokus - sosialkunnskap. Oslo: H. Aschehoug & Co.

 

Tror det er ganske viktig at man fører de opp på en ordentlig måte, gir ihvertfall pluss om man gjør det, og litt minus om man ikke gjør det. Bruker man direkte sitat, utsagn, påstand eller en faktaopplysning skal man enten skrive kilden rett etterpå i parentes eller bruke fotnote (i word -> referanse -> sett inn fotnote) :) Bruker man artikler og sånn så må man få med nedlastningsdato og når den ble publisert pluss url-adressen.

Lenke til kommentar

Anbefaler å se litt på kildekompasset.no for bruk av ulike kilder. 

 

Linken som læreren vår anbefalte, den var ikke lista opp som oppslagsverk så det er lurt å kanskje kopiere noen eksempler ned på et dokument visst du bruker mange ulike former for kilder.

http://kildekompasset.no/referansestiler/apa-6th.aspx

Endret av faggotofthemallhachem
Lenke til kommentar

Føler jeg sliter skikkelig, vet ikke hva jeg skal se på. Håper virkelig ikke jeg stryker. Hva er DET VIKTIGSTE å ha med? Har noen viktige notater som kanskje kan være lurt å ha med? 

 

Det er mange som har skrevet mange viktige ting og notater hvis du ser på noen av de tidligere svarene :)

Med tanke på at forberedelsen var såpass åpen, så er det egentlig ganske mye man kan/ bør se på. Velferd, livsfaser, sosialisering og samliv er jo de fire nøkkelordene vi fikk i forberedelsen, og de i seg selv er ganske store. Ha kontroll på fagbegrep og teorier knyttet til de forskjellige temaene og les på kapitler som passer til de. Med tanke på at det var med en statistikk om ekteskap, skilsmisser og separasjoner kan man tenke seg at det vil være mulig at særlig dette med samliv vil være viktig. Og knytte dette sammen med velferd og livsfaser. Sosialisering tenker jeg kanskje i forhold til barn, og hvordan samlivet påvirker barn. Særlig når det gjelder valg av partner finnes det en del teorier. Tenker også at det er viktig å vite grunner til samlivsbrudd og teorier på dette :) 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg funksjonalisme? Prøver å lese om det ettersom jeg tror det blir en del av oppgaven, men greier ikke helt å få tak i det.

 

  • Funksjon: Funksjonalistiske teorier eller modeller søker å forklare sosiale og kulturelle institusjoner, relasjoner og handlinger med utgangspunkt i hvilke funksjoner de utøver i sosiokulturelle systemer. For eksempel kan en funksjonalist fokusere på at familien sikrer omsorg og oppdragelse for barn, skolen sikrer utdannet arbeidskraft til økonomien, medier og religion skaper samhold i samfunnet, osv.

 

Altså det kan finnes flere teorier innefor funksjonalisme, så funksjonalisme er ikke bare én teori. Det jeg har notert i forhold til funksjonalisme er teorien til Talcott Parson:

 

Funksjonalistisk partnervalg

Funksjonalisme innebærer at man analyserer hvilken funksjon delene har for helhetens opprettholdelse. Sosiale strukturer og samfunnets organisering er viktigere enn individet.

 

Talcott Parsons: struktur, funksjoner og harmoni

Parson mente at hvis man ser på ekteskapet funksjonalistisk, så ser man på hvordan ekteskapet inngår i hele samfunnet og hvilke behov det skal ivareta for at samfunnet skal bestå. Ekteskapets samfunnsoppdrag er i hovedsak å rekruttere nye samfunnsmedlemmer og sørge for primærsosialiseringen. Det er nødvendig for at nye medlemmer skal tilpasse seg samfunnet og kan bidra «til tjeneste» når de blir voksne. Det å ville ha barn sammen, og ha lyst og evne til sammen å oppdra og sørge dem, er det vesentlig poeng ut fra en funksjonalistisk teori. Å få barn er selve «hovedpoenget» med et partnerskap, ifølge et funksjonalistisk syn. 

Parson mener at fordeling av oppgavene har betydning for ekteskapet i seg selv og som funksjon for samfunnet som helhet. Parson sier seg enig i det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret fordi da har mannen og kvinnen hver sin rolle og ekteskapet vil bevares som system. 

 

Så som det ligger i ordet, så handler det om funksjoner :)

 

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...