jobaa Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Fokusert på skilsmisseårsaker/valg av partner og konsekvenser av dette så langt. http://forskning.no/kjonn-og-samfunn-seksualitet-sosiologi/2008/02/storst-av-alt-er-kjaerligheten (Årsaker) http://forskning.no/helse-depresjon-barn-og-ungdom-psykologi-sosiale-relasjoner/2008/02/kva-gjer-ei-skilsmisse-med (konsekvenser for barn og unge- mulig forklaring på hvorfor skilsmissebarn oftere skiller seg.) 2 Lenke til kommentar
jalla_nisju Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har til nå valgt å se nærmere på årsaker til valg av partner, utvikling mellom ekteskap, eperasjon og skilsmisse i de siste tiårene, samt at jeg har prøvd å finne ulikheter mellom oppvekst og familie tidligere og nå. Jeg har litt vansker med å skulle knytte velferd inn i temaene.. noen tips? Lenke til kommentar
jobaa Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har til nå valgt å se nærmere på årsaker til valg av partner, utvikling mellom ekteskap, eperasjon og skilsmisse i de siste tiårene, samt at jeg har prøvd å finne ulikheter mellom oppvekst og familie tidligere og nå. Jeg har litt vansker med å skulle knytte velferd inn i temaene.. noen tips? Velferd- behovene som blir oppfylt ved valg av partner. Sikre gården (komplimentært) til selvrealisering. Lenke til kommentar
Petrus123 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har til nå valgt å se nærmere på årsaker til valg av partner, utvikling mellom ekteskap, eperasjon og skilsmisse i de siste tiårene, samt at jeg har prøvd å finne ulikheter mellom oppvekst og familie tidligere og nå. Jeg har litt vansker med å skulle knytte velferd inn i temaene.. noen tips? Hva har du funnet ut om ulikheter mellom oppvekst og familie tidligere og nå? Når det gjelder velferd kunne man kanskje se etter hvordan livskvalitet og levekår henger sammen med en familie der foreldra er gifte/samboere/skilte Lenke til kommentar
bruker2468 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Dette er litt kladd og stikkord da, men kanskje til hjelp for noen. Livsfase – behov, ytelse, forventninger, ansvar, samliv = mest ansvar i forhold til andre mennesker. Se på forskjellig nivå. Individ og samfunnsperspektiv. Samliv: Talcott-Parson, Durkheim, Beck-Gernsheim Samliv – endret seg over tid? I vår kultur er kjærlighet det viktigste. Hva slags samliv, hva slags rettigheter, sikre rettigheter som for eksempel barn, hva slags apparat, får problem som individ –> familiekontor – ekteskapsrådgiving, finnes et apparat rundt, hva slags offisielle rammer/tilbud (velferdsstat) hva skjer hvis et ekteskap går i oppløsning og den ene part er karrieremenneske og har mye penger, og den andre har ikke? Særeie? Den ene parten kommer dårlig ut. Ofte kvinner med barn. Hva slags hjelp får du da? Vold i nære relasjoner Mishandling og rus – hvordan spiller de inn i et samliv Innvandring Funksjonshemning Flere velger å leve alene – årsak? Hvordan finne partner? Sosiale medier Storfamilie -> kjernefamilie Gi rede for at samliv ikke er statisk, mange måter å leve på. Ekteskap er ikke det eneste alternativet. Hva betyr det for individet og for samfunnet. Frihet – en gode? En fordel som gjør livet lettere eller kompliserer det. Samliv – gift = skilt – staten kommer inn, foreldrerettighetIkke lov å gifte seg med flere Barnevernet Seriemonogami – en og enHvorfor går ekteskapene i stykker? Individ – kjærligheten skal være sterk hele tiden – svakhet – ustabil faktor i et forholdSamfunn - Velferd På en måte en ressurs man ønsker. Det gode liv? Hvordan oppnå det gode liv. Menneskerettigheter. Som individ og få et velfungerende samfunn. Velferdsstaten. Lenke til kommentar
hjelpergjernemedtingogtang Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei alle sammen. Her er noen problemstillinger klassen og jeg har tenkt oss frem til. Vi synes også det er viktig å legge merke til at det står "skrive 1 oppgave om velferd, livsfaser, sosialisering og samlig". Dette unnlater ikke en sannsynlighet for at det er flere deloppgaver, men kan være et hint om at man må se begrepene i forhold til hverandre og ikke enkeltvis. Hvordan har sosialiseringen endret seg og dermed påvirket familielivet? (Religion = sekularisering) Hvordan nye familiekonstellasjoner påvirker sosialiseringen? Hvordan økt velferd har endret samfunnsstrukturen og kjønnsrollemønsteret i Norge? Hvordan velferdsmodellen i Norge ført til endret samliv og sosialisering? Øker den nordiske velferdsmodellen øke antall skilsmisser? Hvordan kan velferdsstaten i Norge sikre barnas velferd i nye familiekonstellasjoner? Lenke til kommentar
Anid Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Akutelle statistikker over samliv https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/ekteskap/aar-detaljerte-tal http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skjore-samboerskap-uten-barn http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/familie/aar Tiltak for å få ned antallet samlivsbrudd i Norge http://www.modum-bad.no/behandling/familie-og-samliv/ Og hvis dere har samme bok som meg kan det være fint å se på s. 63-65. Lenke til kommentar
jalla_nisju Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har til nå valgt å se nærmere på årsaker til valg av partner, utvikling mellom ekteskap, eperasjon og skilsmisse i de siste tiårene, samt at jeg har prøvd å finne ulikheter mellom oppvekst og familie tidligere og nå. Jeg har litt vansker med å skulle knytte velferd inn i temaene.. noen tips? Hva har du funnet ut om ulikheter mellom oppvekst og familie tidligere og nå? Når det gjelder velferd kunne man kanskje se etter hvordan livskvalitet og levekår henger sammen med en familie der foreldra er gifte/samboere/skilte Tidligere var det mest vanlig med storfamilier (foreldre, barn, besteforeldre, tanter og onkler e.l som bodde i samme hus), mens nå har vi flere ulike familier (kjernefamilie, sammensatt familie, enslige forsørgere...). Samtidig er landet blitt gjennominstitusjonalisert hvilket betyr at vi har barnehage, skole, fritidsordninger og lignende som hjelper med barnas sosialisering. Antall ekteskap, seperasjoner og skilsmisser har også sunket ila de siste årene. Lenke til kommentar
Chrisssiii Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Tenkte også litt på dette: Velferd: menneskerettighetene. Sivile/økonomiskeKjennetegn på norsk/nordisk velferdsstat-prinsippene-kriser i velferdsstatenDet at vi har den velferdsstaten vi har gjør at vi faktisk klarer å leve et fint liv uten en partner, vi har økonomisk trygghet. Hvis vi ser tilbake på tiden før, så klarte man seg ikke alene uten en partner med tanke på økonomien. Det er også blitt mer sosialt akseptert å skille seg. Livsfaser: Erikson og MaslowSamliv: tidlig voksen eller voksen-årsaker til partnervalg- Samlivsproblemer på mikro og makroplan (makro: økonomiske årsaker, stress, tidsklemma, ikke vanskelig å skille seg, påvirkning fra mediene)Sosialisering: Erikson og Maslow Kan sosialiseringen være med på å påvirke hvordan samliv du får?Hvis man f.eks vokser opp med skilte foreldre, vil det da kanskje virke naturlig å skille seg da? Hvis vi ser på Banduras imitasjons teori: Man ser på hva foreldrene gjør, og imiterer etter de Annet vi har diskutert:Goffman: På scenen teoriklasseskille og strukturfunksjonalismeCarl Rogers: det sanne/det falske jeg- ser deg selv gjennom andreSamhandling lager din identitetlurt å ta med historie:Hvordan var det før kontra idag, hvorfor er det enklere å skille seg nå?, hvorfor skiller folk seg mer enn før? Dette kan ha noe med velferdsstaten og hvordan det norske samfunn er idag. 1 Lenke til kommentar
skamelsker Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg tror det kan handle om hvordan vi velger partner basert på hvordan vi er sosialisert osv, og at velferden spiller inn på makronivået angående hvordan det er "ok" å skille og hvordan velferdssamfunnet er med på å normalisere og forenkle skilsmisse osv.. Lenke til kommentar
skamelsker Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei alle sammen. Her er noen problemstillinger klassen og jeg har tenkt oss frem til. Vi synes også det er viktig å legge merke til at det står "skrive 1 oppgave om velferd, livsfaser, sosialisering og samlig". Dette unnlater ikke en sannsynlighet for at det er flere deloppgaver, men kan være et hint om at man må se begrepene i forhold til hverandre og ikke enkeltvis. Hvordan har sosialiseringen endret seg og dermed påvirket familielivet? (Religion = sekularisering) Hvordan nye familiekonstellasjoner påvirker sosialiseringen? Hvordan økt velferd har endret samfunnsstrukturen og kjønnsrollemønsteret i Norge? Hvordan velferdsmodellen i Norge ført til endret samliv og sosialisering? Øker den nordiske velferdsmodellen øke antall skilsmisser? Hvordan kan velferdsstaten i Norge sikre barnas velferd i nye familiekonstellasjoner? Hvordan tror dere at eventuell metode kan spille inn i oppgaven? Læreren min sa det var høyst usannsynelig å få noe metodevinkling fordi temaet er såpass bredt og det ville være vanskelig få samlet alt til en konkret problemstilling.. Jeg er helt lost om det kommer en metodeoppgave.. Lenke til kommentar
Anid Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei alle sammen. Her er noen problemstillinger klassen og jeg har tenkt oss frem til. Vi synes også det er viktig å legge merke til at det står "skrive 1 oppgave om velferd, livsfaser, sosialisering og samlig". Dette unnlater ikke en sannsynlighet for at det er flere deloppgaver, men kan være et hint om at man må se begrepene i forhold til hverandre og ikke enkeltvis. Hvordan har sosialiseringen endret seg og dermed påvirket familielivet? (Religion = sekularisering) Hvordan nye familiekonstellasjoner påvirker sosialiseringen? Hvordan økt velferd har endret samfunnsstrukturen og kjønnsrollemønsteret i Norge? Hvordan velferdsmodellen i Norge ført til endret samliv og sosialisering? Øker den nordiske velferdsmodellen øke antall skilsmisser? Hvordan kan velferdsstaten i Norge sikre barnas velferd i nye familiekonstellasjoner? Hvordan tror dere at eventuell metode kan spille inn i oppgaven? Læreren min sa det var høyst usannsynelig å få noe metodevinkling fordi temaet er såpass bredt og det ville være vanskelig få samlet alt til en konkret problemstilling.. Jeg er helt lost om det kommer en metodeoppgave.. Er enig med læreren din, men, er bedre å være forberedt og tenke at det kan være en mulighet for å få noe med metodevinkling. Det som kan være lurt for deg, i og med at du føler deg lost om det kommer en slik oppgave. Så kan det jo være lurt å lete etter maler på slike metodeoppgaver, og skrive ut andre metodeoppgaver som har med dette temaet å gjøre. slik at du har noe å se etter i morgen! Lenke til kommentar
bruker2468 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei alle sammen. Her er noen problemstillinger klassen og jeg har tenkt oss frem til. Vi synes også det er viktig å legge merke til at det står "skrive 1 oppgave om velferd, livsfaser, sosialisering og samlig". Dette unnlater ikke en sannsynlighet for at det er flere deloppgaver, men kan være et hint om at man må se begrepene i forhold til hverandre og ikke enkeltvis. Hvordan har sosialiseringen endret seg og dermed påvirket familielivet? (Religion = sekularisering) Hvordan nye familiekonstellasjoner påvirker sosialiseringen? Hvordan økt velferd har endret samfunnsstrukturen og kjønnsrollemønsteret i Norge? Hvordan velferdsmodellen i Norge ført til endret samliv og sosialisering? Øker den nordiske velferdsmodellen øke antall skilsmisser? Hvordan kan velferdsstaten i Norge sikre barnas velferd i nye familiekonstellasjoner? Hvordan tror dere at eventuell metode kan spille inn i oppgaven? Læreren min sa det var høyst usannsynelig å få noe metodevinkling fordi temaet er såpass bredt og det ville være vanskelig få samlet alt til en konkret problemstilling.. Jeg er helt lost om det kommer en metodeoppgave.. Er enig med læreren din, men, er bedre å være forberedt og tenke at det kan være en mulighet for å få noe med metodevinkling. Det som kan være lurt for deg, i og med at du føler deg lost om det kommer en slik oppgave. Så kan det jo være lurt å lete etter maler på slike metodeoppgaver, og skrive ut andre metodeoppgaver som har med dette temaet å gjøre. slik at du har noe å se etter i morgen! Hva mener dere med metodeoppgave egentlig? Lenke til kommentar
Music90 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er noen år siden jeg tok eksamen på VGS. Kan vi ha med minnepenn med kilder eller må det skrives ut? Husker ikke helt hvordan der var Lenke til kommentar
faggotofthemallhachem Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei! har lagd en ganske så OP plan for å skrive eksamens oppgaven her får du den beste oversikten: begynn med tema også trekker problemstillinger som f.eks Årsaker, konsekvenser, postivie og negative konsekvenser og på konsekvenser kan du ta inn makro plan og individnivå. Går god mode nå håper på 5 eller 6 Lenke til kommentar
faggotofthemallhachem Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er noen år siden jeg tok eksamen på VGS. Kan vi ha med minnepenn med kilder eller må det skrives ut? Husker ikke helt hvordan der var Hei du har ikke tilgang til alt som gjelder kommunikasjonmidler men visst det gjelder minne penn med dokumenter så går nok det greit. Du kan bruke alle kilder som ligger på oppslagsverket i tillegg. Lenke til kommentar
HallaisBergen Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei alle. Ser mange unødvendige svar som sier: "ja, jeg har også eksamen og trenger hjelp. Hvem kan hjelpe?", jeg kjønner at alle vil hahjelp, men hvis du ikke har noe produktivt å komme med, hadde det vært best å bare lese andre sine innlegg. Med det sakt skal jeg faktisk også ha eksamen imorgen. Med et så utbredt tema som: Velferd, sosialisering og samliv tenker jeg at oppgaven kanskje kan handle om oppvekst for barn og hvordan de vil oppleve en eventuell skilsmisse. Dette drar inn temaet "sosialisering og samliv". Hvordan splittelsen mellom foreldrene til et barn vil påvirke evnen til å sosialisere, og komplikasjoner som kan påvirke evenen til barnet senere i livet. Dette er bare mine tanker, skal komme tilbake til dere hvis jeg finner noe som kan være til interesse senere. Lenke til kommentar
PernilleogMarthe Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei. Hva tror dere oppgaven komme til å bli? Hva har dere valgt å fokusere på? Hvilke kapitler i boka har dere fokusert på? Lenke til kommentar
HallaisBergen Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei. Hva tror dere oppgaven komme til å bli? Hva har dere valgt å fokusere på? Hvilke kapitler i boka har dere fokusert på? Hei. Jeg vi bruker "sokus, Sosialkunnskapsboken, og jeg tenker at kapittlene om 1.1 sosialisering i Norge i ulike perioder, 1.3 Samliv, 2.2 velferdsstaten vil bli det jeg kommer til å fokusere på idag. Lenke til kommentar
HallaisBergen Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er noen år siden jeg tok eksamen på VGS. Kan vi ha med minnepenn med kilder eller må det skrives ut? Husker ikke helt hvordan der var Hei du har ikke tilgang til alt som gjelder kommunikasjonmidler men visst det gjelder minne penn med dokumenter så går nok det greit. Du kan bruke alle kilder som ligger på oppslagsverket i tillegg. Du kan også lagre linker i faner på pcen og referere til de i teksten din. Det forutsier at du må laste de ned idag, før du drar til eksamen imorgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå