Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv av formue - spørsmål angående overformynderiet m.m

Anbefalte innlegg

Hei, min far har nylig vært i en arbeidsulykke, og har fått forverret helsen sin. Pappa er gift, og de har felles økonomi, utenom at han har særeie på en sekundærbolig. Mamma er verge for pappa, og er oppført som styrets leder i vedtektene til pappas selskap, pappa er daglig leder.

Pappa har også fått forsikringspenger som har havnet i fellesøkonomien (?). I tillegg til dette har pappa ett utleieselskap som han eier 100% av aksjene på.

Mitt spørsmål er da:
1. Hvis pappa får slag, eller lignende, som kan føre til at han blir pleietrengende og havner på sykehjem Hva vil eventuelt skje med aksjene til pappa? (Jeg antar overformynderiet tar over aksjene)

2. Vil overformynderiet overta alt av drift av pappas selskap frem til han dør?

3. Hvor lenge vil overformynderiet ha aksjene, til min far dør av alderdom?

4. Hva vil skje med pengeformuen?

5. Vil det være mulig å skrive et dokument hvor det står skrevet at ved eventuelt umyndiggjøring vil aksjene bli overført til meg, eller min mor?

6. Hvor lenge vil overformynderiet ha "besittelse" på formuen, før den vil blir arvet?

I bunn og grunn er spørsmålet mitt, hva skjer hvis pappa havner på sykehjem? Hva skjer med formuen? Vil den være "fortapt" hos overformynderiet?

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En verge kan som hovedregel ikke gi forskudd på arv fra den vergetrengendes midler, og særlig ikke når vergen er nærstående til den vergetrengende/arvingen. 

For øvrig: 

1) Din far beholder aksjene, men dersom han ikke er i stand til å gjøre det selv vil vergen utøve aksjeeierrettighetene på din fars vegne. Det inkluderer å stemme på generalforsamling. Å være styreleder/daglig leder er et verv, og dette vervet vil ikke bli overtatt av vergen uten videre. Vergen kan gi avkall på vervet på vegne av din far, men kan ikke utøve det selv. 

2) Vergen vil i samråd med din far bestemme hva som skal skje med næringsdriften, om den skal fortsettes eller avvikles, og hvem som skal stå for det. 

3) Frem til din far dør av alderdom, men vergen kan også selge aksjene. 

4) Pengeformuen er din fars, og forvaltes av vergen eller fylkesmannen avhengig av formuens størrelse. 

5) Nei, men man kan utstede en fremtidsfullmakt som lar deg eller din mor forvalte aksjene på din fars vegne. 

6) Frem til din far dør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

En verge kan som hovedregel ikke gi forskudd på arv fra den vergetrengendes midler, og særlig ikke når vergen er nærstående til den vergetrengende/arvingen. 

For øvrig: 

1) Din far beholder aksjene, men dersom han ikke er i stand til å gjøre det selv vil vergen utøve aksjeeierrettighetene på din fars vegne. Det inkluderer å stemme på generalforsamling. Å være styreleder/daglig leder er et verv, og dette vervet vil ikke bli overtatt av vergen uten videre. Vergen kan gi avkall på vervet på vegne av din far, men kan ikke utøve det selv. 

2) Vergen vil i samråd med din far bestemme hva som skal skje med næringsdriften, om den skal fortsettes eller avvikles, og hvem som skal stå for det. 

3) Frem til din far dør av alderdom, men vergen kan også selge aksjene. 

4) Pengeformuen er din fars, og forvaltes av vergen eller fylkesmannen avhengig av formuens størrelse. 

5) Nei, men man kan utstede en fremtidsfullmakt som lar deg eller din mor forvalte aksjene på din fars vegne. 

6) Frem til din far dør. 

Takk for svar.

Hvis min far blir sengeliggende, kan moren min gjør meg til verge, eller må man ha lov fra min far? Far er sta, og vil ikke gi over aksjene til mamma. Formuens størrelse er på 10.8 mill

Lenke til kommentar

Det er Fylkesmannen som bestemmer hvem som skal være verge, i samråd med personen som har behov for vergemål. Vergemålet er personlig, og det kan som hovedregel ikke gis fullmakt til andre. 

Merk at hvis det er konflikter i familien vil Fylkesmannen vanligvis bestemme at en utenforstående skal være verge for å unngå problemer knyttet til inhabilitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er Fylkesmannen som bestemmer hvem som skal være verge, i samråd med personen som har behov for vergemål. Vergemålet er personlig, og det kan som hovedregel ikke gis fullmakt til andre. 

Merk at hvis det er konflikter i familien vil Fylkesmannen vanligvis bestemme at en utenforstående skal være verge for å unngå problemer knyttet til inhabilitet. 

Er det mulig å gjøre meg til en "backup" verge?

Lenke til kommentar

Pengeformue forvaltes som hovedregel av Fylkesmannen, og Fylkesmannen vil som hovedregel ikke samtykke i at man investerer penger. 

Drift av selskapet hører under vergen etter beste evne. Fylkesmannen kan trekke vergens tillatelse tilbake hvis den misbrukes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pengeformue forvaltes som hovedregel av Fylkesmannen, og Fylkesmannen vil som hovedregel ikke samtykke i at man investerer penger. 

Drift av selskapet hører under vergen etter beste evne. Fylkesmannen kan trekke vergens tillatelse tilbake hvis den misbrukes. 

Investeringer innad i selskapet går fint? Hvordan vil fylkesmannen stå mtp. aksjefond og slikt, for å få mest mulig avkastning?

Lenke til kommentar

Investeringer av selskapets penger vil Fylkesmannen i liten grad legge seg opp i så lenge det er fornuftige investeringer. Den vergetrengendes egne pengeformue vil stå på bankkonto og kan ikke investeres i aksjefond. Dessverre. 

Hva med flytting av penger fra en høyrente bankkonto til en annen? 

Takk for all hjelp, altså

Lenke til kommentar

Og hvis personen som trenger verge ikke har mulighet til å være med på avgjørelsen, kan da fylkesmannen f.eks sette meg som verge? Sett bort i fra at min mor er verge nå

Og hva med pengeformuen til pappa? vil 50% av mammas/pappas pengeformue (min fars andel) bli "låst"?

Endret av Potetsjokolade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...