Gå til innhold

støtende materiale som avatar


Anbefalte innlegg

Så alle historiebøker som inneholder bilder av Goebbels, Hitler eller andre personer med tilknytning til nazismen skal heretter brennes opp? Er så vidt jeg vet ikke lovstridig å trykke bilder av verken hakekors eller personer.

Du kan ikke på ramme alvor mene at du ikke ser forskjell på et bilde brukt i en historisk kontekst, og et bilde brukt som symbol på noen man etter egne ord er imponert over?

Hva er galt i å være imponert over Goebbels... han forførte jo tross alt en hel nasjon. Ikke alle som klarer det... Hva han gjorde i ettertid er vel alle enige om er forferdelig. Er selv imponert over hva mange onde personer har klart og gjennomføre. Selv om jeg tar sterkt avstand over hva de har gjort. Osame Bin Landen, genialt fra hans sin side over det han klarte, men jeg håper de klarer å ta han og stilt han for retten. Og at han får sitte resten av sitt liv i isolat (dødsstraff er for mildt mener jeg) Genialt hvis du ser det fra en militærisk side, planlegging, gjennomføring osv osv. Det er ikke en forbrytelse å være imponert over disse folkene. Må bare understrekke engang til slik at folk ikke tror at jeg støtter disse personene at jeg IKKE støtter disse personene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis vi skal fjerne alle avatarer og folk med nick som andre folk finner støtende så må vi vel fjerne alle religiøse, politiske avatarer. Samt alle som har bilde av våpen, narko, røyk, alkohol. Alt dette kan virke støtende på folk. Jeg blir veldig støt når jeg ser Kristenkors (de har en del liv på samvittigheten), Jødesymboler (Begynner å bli en del liv der og. Les:midtøsten), Muslimskesymboler(Trenger vel ikke si mer), buddistiskesymboler(sikkert noe grums der og), hindu(såklart). Jeg lurer på hvor skal grensen gå. Skal moddisene fjerne avatarer med engang noen føler seg litt støtt? Steike da blir det lite med folk som gidder og være på dette forumet. Moddisene har da en KJEMPE jobb foran seg til å sile ut alle som har avatarer som kan virke støtende på enkelte sarte personer. Må da også fjerne alle avatarer der hvor motorkjøretøyer er avbildet. Sikkert noen som har nettopp mistet noen i en ulykke. Føler seg sikkert støtt de og når de ser biler på dette forumet. Biler har jo tross alt drept flere personer enn nazistene gjorde (ikke at jeg sier at det nazistene gjorde var greit, det var grusomt) Hvorfor dra inn den Israelske ambassaden i dette? Det er ingen tvil om at Goebbels var ett geni, ettersom at han klarte å forføre en hel nasjon som han gjorde. Mange som ser opp til han som en PR-mann, var sikkert den beste PR-mannen som har levd. Hvis noen kaller seg Bush og har Bush som bilde på avataren sin, kan jeg da varsle moddiesene om at jeg føler meg støtt og vil ha bort den avataren. Han har jo tross alt mange menneskeliv på samvittigheten sin han og. Alle flagg må fjernes fra avtarene. Jeg føler meg støtt av å se det Danske flagget, tenker da tilbake da danskene regjerte over oss... Kan fortsette slik side opp og side ned. La Goebbels ha avateren sin såfremt til han ikke sprer nazistiske/rasistiske propaganda. Vær litt mer tykkhudete enn dere er da...

Her er jo det ikke snakk om å beskytte sarte brukere av forumet men å følge norsk og internasjonal lov som sier at fremhevelse av nazistiske og rasistiske meninger ikke tilllates,diskusjonen her går så i måte om man skulle kunne tolke en persons nick og avatar som dette.

 

Jeg vil nok tro at hvis disse symbolene hang åpenlyst på en dør i midten av f.eks. Oslo ville dette fått konsekvenser.

 

Igjen så bare registrerer jeg at liv og lære på nett og i den "virkelige" sfære ansees som to vidt forskjellige begreper.....

 

 

Edit: Jeg lurer på om jeg kan f.eks bruke avatarer med symboler som feks KKK, hvit makt etc. hvis jeg lover dyrt å hellig at jeg ikke står for dette??

Om mannen bak nikket Goebbels står for synspunktet til nazistene eller ikke er jo knekkende likegyldig i utgangspunktet...

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er ideologien du er fascinert av , hva er det da? At han i tillegg til å ta sitt og kona sitt liv, også tok med sine seks barn i døden?

At han klarte å forføre den tyske nasjonen. At han er av mange eksperter genierklært når det gjelder PR. Det er jo han som "grunnla" den moderne PR strategien. "Forteller du løgnene mange ganger så blir det en vedtatt sannhet" Vi ser da at et land over dammen bruker denne teknikken. Dette har ingenting med nazismen å gjøre. Mange andre idelogier har hatt slike menn/kvinner. Det at de klarte å forlede det tyskefolke slikt som de gjorde er imponerende. Uansett hva man gjorde med den makten de fikk. Det de gjorde med makten var grusomt. Hvordan de klarte å ta seg til makten er imponerende. At han var en råtten, ond person sier jo seg selv. Men en del genier deler dessverre disse egenskapene.

Lenke til kommentar

Vil tro at det er særdeles mange avatarer som må fjernes dersom ingen skal tillates dersom en kan tenkes å bli støtt....

En løsning som så langt ikke er blitt nevnt, er å fjerne ALLE avatarer fra forumet, på den måten slipper man en kime til irritasjon/bekymring/bestyrtelse/fruktesløse diskusjoner. Synes selv jeg har en kul avatar med bilde fra en gammel helt, uten at noen skal beskylde meg for å identifisere meg med ham. Må nok være litt oppi åra for å vite hvem det er oxo....

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er ideologien du er fascinert av , hva er det da? At han i tillegg til å ta sitt og kona sitt liv, også tok med sine seks barn i døden?

Nei, Goebbels, og forøverig jeg, er facinert av hvordan han klarte å forføre en hel nasjon bare ved hjelp av ordets makt! Det er hele poenget...

 

Vi har vært igjennom dette... Hvorfor ikke la folk ha de avatarene de vil ha, så lenge de ikke er DIREKTE lovstridige? (Eller hw.no mener det er upassende)

 

Noen blir stødt av å se goebbels, andre av å se f.eks. pupper... Dette er relativt subjektivt hva man påvirkes av... Se på avataren til Nuffern. Han har et bilde av dilbert, en person han beundrer. Jeg ser på avataren hans på lik linje med avataren til Goebbels!

 

Kan vi snart stenge denne tråden, og la forumstyret ta en avgjørelse, eventuellt komme med en "dom"?

 

Dette begynner å bli en latterlig og ikke minst unyttig diskusjon! :roll:

 

Edit: se forøverig det Radhoo sier..!

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Dette tok sin tid å skrive, så med forbehold om at andre har rukket å poste noe om dette før meg:

 

Det er ikke, som Osse-Mon antyder, bare å skru av når du ikke lenger liker innholdet. Problemet er ikke hva du ikke liker å lese, men å forholde seg til at det som står der PÅVIRKER noen, om enn bare bittebittelitt om gangen. Å si at folk ikke påvirkes i det hele tatt av det de leser og ser er i beste fall naivt, og det var det jeg tolket at NuB mente med å lukke øynene for virkeligheten (fantastisk replikk).

 

Det som skiller ansvarlig fra uansvarlig innhold er ikke hva som står der, men hva det gjør med folk. I dette tilfellet snakker vi (noen av oss) vel om at det kan tenkes at det å bruke Goebbels som symbol kan ta brodden av det han stod for sånn at nazismen blir ufarliggjort. Og vær så snill - en ledende figur i nazityskland ER OG BLIR et symbol på nazisme, og det er effekten han kommer til å ha på folk. Det at noen velger å bruke ham som symbol på strategiske evner o.l. blir ganske personlige tolkninger.

 

Goebbels: jeg synes ikke det renvasker Goebbels på noen måte at han var flink i sitt felt. Han var en større drivkraft bak nazismen, han visste godt hva han var del av, og at han var flink til det gjør det VERRE, ikke bedre. Det hadde vært én ting å bruke Goebbels som symbol vel vitende om hva han står for, og BEVISST på symboleffekten. Det ville vært et nestenoriginalt dysterondskaptøff-symbol, akkurat som vampyrer, gønnere osv, og sånne avatarer er i grunnen helt greit. For eksempel synes jeg Freud er litt skummel. Det er ikke avataren og nicket ditt jeg har problemer med. Men når du sier at fyren hadde evner som kan beundres hvis man ser bort fra nazismen, krysser du grensa. Man KAN IKKE se bort ifra nazismen når man bruker så fremtredende figurer som ham offentlig. Selv om han ikke hadde visst hva han var med på, ville det at folk i dag knytter ham til nazismen gjøre at du er med på, bittebittelitt av gangen, å ufarliggjøre det å bruke nazister som idoler. Og når det skjer, er vi ett skritt nærmere å rettferdiggjøre nazismen.

 

Men overreagerer vi ikke litt her? Kontakte Israels ambassade? Be moderatorer bryte inn og banne folk som lukter det minste av grensetesting? Vi er ikke i nærheten engang av at det skulle være nødvendig. Ingen her har sagt noe som legitimerer nazismen, eller egentlig vært i nærheten av å sympatisere (Goebbels, jeg ser jo at du er langt unna, du har tross alt tatt tydelig avstand selv om jeg synes du er uforsiktig med å klistre noe positivt på, eh, Goebbels). Og det at denne diskusjonstråden er blitt så stor viser jo faktisk at de fleste her har et veldig sunt og reflektert forhold til temaet - det skal ikke mye til før folk roper ulv.

 

Av den grunn: la nå folk bruke de avatarer og navn de vil. Vi er (i ferd med å bli) voksne, vi takler det.

Lenke til kommentar
Jeg vil nok tro at hvis disse symbolene hang åpenlyst på en dør i midten av f.eks. Oslo ville dette fått konsekvenser.

Et veldig godt poeng. Men en dør er kanskje ikke den beste analogien. Hva ville skjedd hvis en person gikk rundt med en T-skjorte med bilde av Goebbels på? Jeg vet ikke om det hadde vært ulovlig, men det hadde nok vakt mange reaksjoner...

 

Men dette er ikke bare et spørsmål om hva som er tillatt etter norsk lov. Forumet har jo på flere punkter satt strengere regler enn loven, så jeg ville ikke blitt overrasket om noe slikt skjedde her også. Problemet er å sette grensen.

 

Personlig blir jeg ikke støtt av hva folk måtte bruke som avatarer, men en persons avatar skal jo si noe om hvem han/hun er, så dere som bruker kontroversielle avatarer bør i alle fall tenke i gjennom om det er slik dere vil framstå.

 

Personer som bruker kjente nazister som avatar bør med andre ord ikke bli overrasket over at folk tror de også har nazistiske sympatier. Det hjelper selvsagt å komme med forklaringer slik Goebbels har gjort, men ikke alle får med seg det.

Lenke til kommentar
Se på avataren til Nuffern. Han har et bilde av dilbert, en person han beundrer. Jeg ser på avataren hans på lik linje med avataren til Goebbels!

 

Nå vet jeg ikke om jeg gjorde dette quote greiene riktig,men jeg må jo bare si at litt av perspekitvet forsvinner når du kan sammenligne gilbert og Goebbels ;-)

 

Nå er det en person som har startet denne tråden,men det er ikke dermed sagt at han startet den fordi denne avataren støtet han personlig,men det finnes slektninger av ca. 6 millioner mennesker som sikker vill finne avatar og nick en smule usmakelig...det kan du vel være enig i?

Dilbert stakkar har jo ikke gjort annet en å spre uutholdelig dårlig humor :-)

Lenke til kommentar
Se på avataren til Nuffern. Han har et bilde av dilbert, en person han beundrer. Jeg ser på avataren hans på lik linje med avataren til Goebbels!

 

Nå vet jeg ikke om jeg gjorde dette quote greiene riktig,men jeg må jo bare si at litt av perspekitvet forsvinner når du kan sammenligne gilbert og Goebbels ;-)

 

Nå er det en person som har startet denne tråden,men det er ikke dermed sagt at han startet den fordi denne avataren støtet han personlig,men det finnes slektninger av ca. 6 millioner mennesker som sikker vill finne avatar og nick en smule usmakelig...det kan du vel være enig i?

Dilbert stakkar har jo ikke gjort annet en å spre uutholdelig dårlig humor :-)

Det er rett det du sier.. Jeg sammenlikner ikke Dilbert og Goebbels, men jeg sammenligner valget brukeren har gjort...

 

Vi ser alle forskjellen på de to avatarene, men jeg mener bare at det ligger det samme valget i bunnen for begge avatarene!

Lenke til kommentar
Vi ser alle forskjellen på de to avatarene, men jeg mener bare at det ligger det samme valget i bunnen for begge avatarene!

Beklager, men det vet du ingenting om! Ingen vet hvilke valg som ligger bak en annen persons avatar. Folk velger avatarer av ulike grunner, og det de sier er grunnen trenger ikke være sant...

Lenke til kommentar

Heheh... Ikke for å rippe opp i en kjærkommen fred... men Osse-Mon og RadHoon var vel ikke de første jeg hadde regnet med nikk fra...

 

Dere HAR lest hele innlegget mitt, ja? :)

Eller har jeg misforstått dere tidligere?

 

Edit: siden mange av tærne er så såre på denne tråden fikk jeg lyst å presisere: jeg var ikke sarkastisk nå.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Hallo? Er det bare jeg som synes at dette flyter helt ut? Det kan sikkert være fristende å bable i vei om politiske retninger og ens egne personlige overbevisning om hvordan samfunnet skal organiseres, men dette eksisterer det et forum for! Jeg synes det skal holdes unna denne diskusjonen, selv om enkelte "sterkt troende" innenfor sin politiske retning tydeligvis klør i fingrende etter å skrive metervis med propaganda her...

 

 

Og hvis noen lurte eller ikke gidder å gå tilbake til første post for å sjekke:

 

Det vi diskuterer her er hvorvidt det er støtende om noen bruker diktatorer/kriminelle som avatar.

 

Edit: tyrkleif

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Fint med litt ordentlig diskusjoner, ikke bare "hvem er best av Amd og Intel?"

* Kanskje litt useriøst (er ganske trøtt), men jeg har ett lite poeng*

Men og kreve at noen skal bannes fordi de tror på noe som kan virke støtende på noen, hva er de da?

 

Jeg synes kristendommen er noe av det mest støtende som finnnes, at de går rundt og sier de er de snilleste som finnnes noe de kanskje også er, men det virker nesten som de skryter av det :roll:

 

om man skal se på fortiden, så har så vidt jeg vet det kristne samfunnet tatt flere liv enn nazismen. Men man går ikke rundt og skriker "Fysja meg ditt onde menneske" fordi han går med "I love jesus" t-skjorte hvor det er bilde av deres spirituelle leder (jesus).

 

Man kan kanskje ikke sammenligne Jesus og hitler, men det var heller folket som trudde på dem jeg mente.

 

Religion er det som har gjort mest skade på folk opp gjennom tiden. Men man kan da ikke nekte folk og tru på sånt for det. De må bare skjønne det selv etterhvert.

Lenke til kommentar
På meg virker det som Goebbels er 13 år og har lest historieleksa si for første gang.  Må respektere det og, men det man ikke skal respektere er en forherligelse av disse mennene. 

Propagandaminister Goebbels var sikkert en hyggelig kar om du er av arisk opprinnelse, noe som jeg vil tru vår lille Goebbels her på forumet og er.  Når man setter nazistenes nest største menneskelige symbol som symbol på seg selv, så må man bli stemplet som nazist..  Så heretter vil jeg se på ham som vår lille nazist her på forumet og behandle ham deretter..

 

Det man kunne gjort var å sende en mail til den israelske ambassaden og spørre hvordan dem ville reagert om dem så ett nick/avatar av Goebbels i norges største forum.. 

 

Dette handler egentlig ikke om annet enn respekt

Synes du overdriver helt ekstremt nå...sende mail til den israelske ambasaden om at en person på forumet har Goebbles som nick og avatar :roll:

For meg virker det som om de som føler seg støtet her,på død og liv vil bli støtet.

Hvis ikke man tåler såpass i et samfunn som stadig blir mer fritt når det gjelder å ytre meninger,så synes jeg man like godt kan la være å bruke slike forum ol.

 

EDIT:skriveleif

Endret av Joddze
Lenke til kommentar
Heheh... Ikke for å rippe opp i en kjærkommen fred... men Osse-Mon og RadHoon var vel ikke de første jeg hadde regnet med nikk fra...

 

Dere HAR lest hele innlegget mitt, ja? :)

Eller har jeg misforstått dere tidligere?

Er enig med at du sier at vi alle er voksne og tåler såpass... Er ikke enig i alt det du skriver men mye av det du sier. Jeg har ikke renvasket Goebbels. Jeg synes at han er en råtten person, men genial lell hvis du skjønner. Er også enig med deg om at folk overreagerer når de sender mail til israelske ambassaden. Men jeg mener at man kan se bort i fra idelogien når man ser på hva han gjorde for å forføre det tyskefolket. Det er et punkt vi er uenig på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...