Sandy Koufax Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Denne nye formen for fly, som er delvis rakett og delvis fly, kan fly opp til en fart på mach 7.5. Altså er det 7 ganger lydfarten. Man antar at man kan fly fra Sydney til London på 2 timer. http://www.telegraph.co.uk/technology/2016/05/18/two-hour-sydney-london-flight-on-track-for-2018-launch/ Flyet beveger seg med hypersonisk fart og har en supersonisk forbrenningsmotor som går på oksygen fremfor brensel. Det følger den gamle bevegelsesmengde-formelen fra elementær fysikk. I hvertfall er denne raketten lettere enn tradisjonelle raketter som er ganske monstrøse. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Flyet [...] har en supersonisk forbrenningsmotor som går på oksygen fremfor brensel. Ren svada. En forbrenning er en rask oksidering, man kan ikke oksidere oksygen. Det er sånt tull man kan forvente av journalister uten filla peiling på det de skriver om. Det som benyttes er en scramjet, en variant av ramjet, som igjen er en svært forenklet jetmotor. Verken i ramjet eller scramjet har man vifter i motoren for å øke lufthastigheten gjennom forbrenningkammeret, men baserer seg kun på flyets egenhastighet og rett og slett måker inn nødvendig luftmengde med en diger "haikjeft". https://en.wikipedia.org/wiki/Scramjet Ulempen med både ramjet og scramjet er at de ikke fungerer i lave hastigheter. Slike fly må derfor ha vanlige jetmotorer i tillegg som brukes for å få opp den hastigheten som er nødvendig for å få ramjeten eller scramjeten til å fungere. Det er foreslått å benytte ramjet/scramjet på fremtidige romraketter, som da flyes opp til atmosfærens ytterområder. Når luftmotstanden er minimal og luftmengden for liten til at ramjet/scramjet-motorer fungerer, sper man på med medbrakt oksygen for den siste hastighetsøkningen ut i verdensrommet. Slike romfly vil bli landet omtrent som romferger, som betyr at de må utstyres med beskyttende varmeskjold. Friksjonsvarmen mot lufta vil faktisk også være et problem på fly med ramjet/scramjet, i mach 8,5 smelter selv stål. Men heldigvis, dette gjelder ved lufttrykket ved bakkenivå, høyere oppe der lufta er tynnere kan man fly fortere og med mindre luftmotstand. Sistnevnte gjør at man også sparer drivstoff ved å fly høyere. Dette er hovedgrunnen til at typisk flyhøyde ved dagens fjernflyvinger skjer ved ca 20.000 fot (6000 meter), mot ca 10.000 fot (3000 meter) ved innenlandsflyvninger. Ramjet/scramjet vil derfor kun benyttes på fjernflyvninger, der stor flyhøyde kan forsvares. For innenlandsflyvninger ville man rett og slett brukt for mye tid til opp- og nedstigning til/fra nødvendig flyhøyde for å kunne bruke ramjet/scramjet. Endret 18. mai 2016 av SeaLion 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Fett. Det er bare det at grunnet støynivå, må flyplassene ligge så langt pokkerivold at togturen dit tar fire timer. Endret 18. mai 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Fett. Det er bare det at grunnet støynivå, må flyplassene ligge så langt pokkerivold at togturen dit tar fire timer. I og med at man ikke kan bruke ramjet/scramjet i lave hastigheter, så bråker ikke disse flyere mer enn vanlige jetfly ved avgang eller landing, for da må de jo bruke vanlige jetmotorer. Egne flyplasser er derfor ikke nødvendig. Endret 19. mai 2016 av SeaLion Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Dette er hovedgrunnen til at typisk flyhøyde ved dagens fjernflyvinger skjer ved ca 20.000 fot (6000 meter), mot ca 10.000 fot (3000 meter) ved innenlandsflyvninger. For å pirke så er langflyvinger ofte på mellom 30 og 40 000 fot, og selv innenlandsflyvinger i Norge er gjerne oppe i nærmere 30 000 fot gitt at det er større jetfly. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Fett. Det er bare det at grunnet støynivå, må flyplassene ligge så langt pokkerivold at togturen dit tar fire timer. I og med at man ikke kan bruke ramjet/scramjet i lave hastigheter, så bråker ikke disse flyere mer enn vanlige jetfly ved avgang eller landing, for da må de jo bruke vanlige jetmotorer. Egne flyplasser er derfor ikke nødvendig. Det var ikke seriøst ment, derfor smilefjeset. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Uansett var det greit å få poengtert at ramjet-/scramjet-fly fungerer som normale jetfly på og umiddelbart over flyplassene. Jeg er usikker hvor raskt de må fly før ramjet-/scramjet-effekten fungerer, men jeg tipper det er snakk om såpass stor hastighet og høyde at man i prinsippet kan bruke helt normale flyplasser uten utvidete støysoner. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Det som benyttes er en scramjet, en variant av ramjet, som igjen er en svært forenklet jetmotor. Verken i ramjet eller scramjet har man vifter i motoren for å øke lufthastigheten gjennom forbrenningkammeret Hvem var det som ikke har peiling på hva de snakker om igjen SeaLion? Kanskje verdt å tenke gjennom før du rakker ned på andre for kunnskapsløshet? Endret 26. mai 2016 av flesvik Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Det som benyttes er en scramjet, en variant av ramjet, som igjen er en svært forenklet jetmotor. Verken i ramjet eller scramjet har man vifter i motoren for å øke lufthastigheten gjennom forbrenningkammeret Hvem var det som ikke har peiling på hva de snakker om igjen SeaLion? Kanskje verdt å tenke gjennom før du rakker ned på andre for kunnskapsløshet? Så fortell oss hva som er rett, i stedet for kun gå til personangrep ... (konstruktiv kritikk er alltid velkommen, surmagete oppgulp er lite konstruktivt) Jeg har ikke lært noe annet av din "opplysende" kommentar enn at du ikke liker meg. Endret 26. mai 2016 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Det som benyttes er en scramjet, en variant av ramjet, som igjen er en svært forenklet jetmotor. Verken i ramjet eller scramjet har man vifter i motoren for å øke lufthastigheten gjennom forbrenningkammeret Hvem var det som ikke har peiling på hva de snakker om igjen SeaLion? Kanskje verdt å tenke gjennom før du rakker ned på andre for kunnskapsløshet? Så fortell oss hva som er rett, i stedet for kun gå til personangrep ... (konstruktiv kritikk er alltid velkommen, surmagete oppgulp er lite konstruktivt) Jeg har ikke lært noe annet av din "opplysende" kommentar enn at du ikke liker meg. Og jeg lærte ikke noe annet av ditt innlegg enn at du ikke liker journalister... Luften komprimeres før brennkammeret også senkes lufthastigheten for å kunne antenne luft/drivstoff blandingen. Hvis du hadde prøvd å tenne en lighter i en storm så ville du fort funnet ut at å øke lufthastigheten fungerer dårlig. På supersoniske fly med turbojet eller ramjet så må lufthastigheten gjennom hele motoren holdes subsonisk da hverken kompressor, brennkammer eller turbin fungerer med supersonisk lufthastighet. Og inni brennkammeret vil man helst ha lavest mulig hastighet for å unngå flameout. Og på supersoniske fly er også designet av innsuget til motoren veldig viktig da sjokkbølger fra supersonisk luft og luft i supersoniske hastigheter må holdes utenfor motoren. Derfor ser concorde sitt luftinnsug til motoren slik ut: Og ikke en åpen fan som på vanlige passasjerfly: I en SCRAM-jet har luften inni motoren i motsetning til RAM-jet og Turbojet supersonisk hastighet. Og hvordan de klarer å holde liv i flammen og å ha rask nok flammefront til å fullføre forbrenningen før flammen har kommet ut av enden på motoren er vel litt som svart magi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå