aomt Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Din venn er idiot. Om han hadde godtatt det på stede, forhåpentligvis kunne han slippe relativt billig unna. Kan hende han ville få forenklet forelegg (spørst kva politiet skulle skrive på han da og då). Nå får han, mest sannsynlig, forelegg som kommer på rullebladet. Om han nekter å godta den, så går saken i retten. Da kan han vente også å betale omkostninger på 3-5k, om han taper saken. Politiet trenger ikke så mange vitner eller "bevis", da han var i tjeneste, det holder massevis. Som det ble påpekt tidligere, det har INGENTING å si kor fort og/eller kor langt han kjørte. Folk har mistet førerkort for å ha kjørt 5 meter i fylla med fart på 1km/t. Når ein er så dom å setter seg bak rattet uten å ha gyldig førarkort. Og har drita folk hoppandes på taket. Ein ber om det. Jeg forundrer meg over måten du skriver også på "alle andre gjor det". Det er barnehage nivå. Finn på bedre argument til retten. Og ikke kall "kjøring uten gyldig førerkort med drita folk på taket" for "god gjerning" i retten. Dommeren kommer ikke til å like det, så pass kan eg love deg. 3 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Var flere nesten-ulykker de 60 sekundene jeg så på et tog med russebuss med fulle russ på taket i år. Litt urovekkende. Ikke gjerde eller noe. Tydelig at fyren mistet balansen i begge av svingene bussen tok (som jeg kunne se), og bare flaks han klarte å ta for seg begge gangene. Så senere at bussen ble stoppet av politiet etter flere som hadde ringt inn varsel. Var litt skummelt å se på. Håper det svir godt for disse sjåførene. Endret 19. mai 2016 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Trodde det var forbudt med kjøretøy i togene Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Det varierer fra sted til sted hvorvidt det er tillatt og ønskelig med russebiler osv i togene. Da jeg var russ måtte russen ved skolen velge 2-3 biler som skulle være med i toget mens resten måtte parkeres på skolen. Lenke til kommentar
Lumanova Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Hei En venn av meg kjørte en liten russebil til datteren sin i russetoget pga hun og de andre i bilen hadde stor promille og ute av stand til å kjøre. Sjåføren de benyttet seg av dukket ikke opp. Han tenkte seg da litt om og sa han kunne gjøre det. Det var etpar russ på taket av bilen under toget men det var det også på alle de andre bilene i russetoget. Etter endt kjøring kom det en motorsykkel politi gående bort til han ga han en skikkelig skyllebøtte ( utrolig ufin fyr egentlig ) neste skrek at det ikke var lov å kjøre med folk på taket og ba om førerkortet. Har disse opptakskamera forresten? Det er da dette begynner å bli vanskelig for min venn har ikke førerkort og sa dette til politimannen. Han hadde heller ikke legitimasjon på seg og oppgav kun navn muntlig og godtok ikke forelegg på stedet. Politimannen sa da at han kommer til å bli anmeldt.Det ble heller ikke tatt personalia eller vitneavhør av de andre som var til stede. Ingen underskrifter av noe slag. Det hører med at han synes dette er veldig flaut for at han har gjort dette og skammer seg fælt. Han sier han vil ta dette som en mann og ta straffen for det. Jeg er enig men tenker han gjorde en god gjerning, toget varte 25 min og han kjørte i max 5 min Alle andre hadde russ på taket og bilen ble parkert umiddelbart etter endt tog Heller ingen andre politi på ruten som gav signal at det han gjorde var ulovlig, heller ble ingen skadet Er det noen her inne som kan komme med et råd om hvordan han kan takle dette på best mulig måte/evnt hvilke rettigheter han har?Bør han innrømme dette i et evnt avhør eller bør han ta sjansen på at dette ikke holder som bevis?Takknemlig for svar Oi, her var det mye å ta tak i. Først og fremst er han "på kroken" for kjøring uten gyldig førerkort. Får han i etterkant ett forelegg vil dette trolig være på kr 8000,- Han vil også trolig få sperrefrist på å eventuelt ta sertifikat en periode. Min personlige oppfatning er at det er såpass skjerpende at det er kjørt uten førerkort med personer på taket og i folkemengde at jeg vil si at han er heldig om han "slipper unna" med forelegg og sperrefrist. Vi får bare håpe at det ikke var flere personer i bilen (eller på, i dette tilfellet) enn bilen er registrert for. At den aktuelle politibetjenten godtok å få bare få navn muntlig slår meg som litt rart, jeg vil tro han måtte oppgi fødselsnummer i tillegg. Men om politibetjenten er sikker på at han hadde "rett navn på rett mann" så er det i utgangspunktet nok. Han vil nok få brev fra politiet med varsel om at han er anmeldt, og eventuelt en innkalling til avhør. I forhold til at han hadde russ på taket så er dette ting som ofte blir bestemt lokalt i form av særregler for 17. mai tog. uten at jeg vet noe mer om det. Jeg tipper at om han holdt seg i toget når han hadde pax på taket og det var gitt generell tillatelse for dette, så er det hans minste problem. Mitt tips er at om han blir innkalt til avhør/får forelegg, så bør han si seg fornøyd med det. Og kanskje tenke seg godt om før han kjører 2-3 tonn stål han ikke er kvalifisert for å føre rundt i folkemengder. Endret 20. mai 2016 av Lumanova 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Forenklet forelegg er vel ikke en mulig reaksjonsform ved kjøring uten gyldig førerkort så vidt jeg kan se. Her er de nødt til å reagere med anmeldelse, så blir nok resultatet en bot og sperrefrist tenker jeg, kanskje også en betinget fengselsstraff hvis forholdet anses som særlig grovt? 2 Lenke til kommentar
Lumanova Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Forenklet forelegg er vel ikke en mulig reaksjonsform ved kjøring uten gyldig førerkort så vidt jeg kan se. Her er de nødt til å reagere med anmeldelse, så blir nok resultatet en bot og sperrefrist tenker jeg, kanskje også en betinget fengselsstraff hvis forholdet anses som særlig grovt? beklager, hjernen gikk litt på autopilot, jeg mente selvfølgelig forelegg, retter opp innlegget Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Har vel faen meg ikke noe å si hvor fort eller hvor lenge man kjører. Tenk om man får panikk og skal bråbremse og tråkker på gassen istede? Det er det mange med førerkortet som gjør hver dag, so whats your point? Eit viktig poeng her er at ein person som har gyldig førarkort og som forårsaker ei ulykke vil være fullt ut dekka av sitt forsikringsselskap for skader som blir påført andre. Ein førar utan førarkort vil heller ikkje ha gyldig førarkort, noke som igjen betyr at vedkommande sjølv må betale erstattningsbeløpet, noke som igjen betyr at dei som blir påført personskadar eller skadeverk kanskje ikkje får erstattning i det heile tatt fordi skadevoldaren ikkje har råd til å betale. Når det gjeld dette med kjøyring med personar på taket så er det som den klare hovedregel alltid forbudt, både med tanke på godkjenning av kjøyretøyet for denne typen persontransport, men også fordi det er eit brudd på grunnregelen for trafikk om at ein skal kjøyre på ein slik måte at det ikkje kan oppstå fare. Men når det er sagt så er det mulig å søke om dispensasjon, eller på anna måte få innvilga dispensasjon. I enkelte kommunar så ordnar dei det slik at dei som har registrert at dei vil delta med kjøyretøy i 17 mai toget får dispensasjon frå enten politimesteren eller statens vegvesen så lenge dei forpliktar seg til diverse kompanserande tiltak. Her er det typisk krav om lav hastigheit, rolig kjøyring, gode muligheiter for passasjerane til å holde seg fast eller på andre måtar hindre at dei kan skade seg, osv. Og sjølv om mange andre også braut lova så gir ikkje det i seg sjølv noke fritak frå straff sjølv om din kompis var den einaste som var så uheldig at han blei tatt. Det kan også være at dei andre russebilane hadde fått tillatelse til slik kjøyring. Eller kanskje meir sannsynleg at det var gitt ein generell kompensasjon for at folk kunne sitte på taka under toget så lenge dei ikkje var rusa, men at passasjerane på akkurat denne russebilen hadde så stor promille at dei lett kunne falt av. Rekner med at det er dei same russane som hadde for stor promille til å kjøyre bil som også nok hadde for høg promille til å ta vare på seg sjølv på taket av ein bil. Som dei fleste andre her kan heller ikkje eg sjå mykje rom for formildande omstendigheiter. Til tross for at farta var lav så var skadeomfanget svært stort med mange personar på alle sidene av kjøyretøyet, inkludert på taket. Så her vil det nok på alle måtar være mest fornuftig å få løyst saka utan ved å vedta bota før det blir rettsak. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Eit viktig poeng her er at ein person som har gyldig førarkort og som forårsaker ei ulykke vil være fullt ut dekka av sitt forsikringsselskap for skader som blir påført andre. Ein førar utan førarkort vil heller ikkje ha gyldig førarkort, noke som igjen betyr at vedkommande sjølv må betale erstattningsbeløpet, noke som igjen betyr at dei som blir påført personskadar eller skadeverk kanskje ikkje får erstattning i det heile tatt fordi skadevoldaren ikkje har råd til å betale. Dersom kjøretøyet er forsikret vil det vel bli foretatt utbetaling som vanlig, mens forsikringsselskapet retter et regresskrav mot fører? 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Var flere nesten-ulykker de 60 sekundene jeg så på et tog med russebuss med fulle russ på taket i år. Litt urovekkende. Ikke gjerde eller noe. Tydelig at fyren mistet balansen i begge av svingene bussen tok (som jeg kunne se), og bare flaks han klarte å ta for seg begge gangene. Så senere at bussen ble stoppet av politiet etter flere som hadde ringt inn varsel. Var litt skummelt å se på. Håper det svir godt for disse sjåførene. Jeg håper det svir vel så godt for idiotene som stod på taket, kunne godt mista eller fått utsettelse på førerkortet de også. Folk må begynne å ta ansvar for egne handlinger i stedet for å skylde på alle andre. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Absolutt. That goes without saying. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Dersom kjøretøyet er forsikret vil det vel bli foretatt utbetaling som vanlig, mens forsikringsselskapet retter et regresskrav mot fører? Absolutt. Det gjelder faktisk (kun for ulykker med personskade, men da dekkes så vidt jeg vet også materielle skader) også for kjøretøy som IKKE er forsikret, eller hvor skadevolder er ukjent. Håndteres av Trafikkforsikringsforeningen; en sammenslutning av alle bilansvarsforsikringsselskapene. Lenke til kommentar
Hoppla71 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Vente å se om det kommer noe i posten, om det ikke er gjort noe annet på stedet og man ikke får en anmeldelse i posten er det mulig at det ble bare for å sette personen litt på plass.. Jeg ville bare avventet en evnt anmeldelse, ikke umulig at man får bare ett brev i posten om at saken er henlagt før man får noe skriv om at man er anmeldt engang.. Slike fillesaker er ikke noen prioritet av politiet.. Om en person har kjørt en buss uten førerkort med personer oppe på taket så kan jeg nesten garantere deg at det vil bli prioritert av politiet. Nå var vel dette 5min i et 17mai tog i noen få kilometer i timen. Og det var slik jeg forstod det en bil. Slikt ser man jo hele tiden i alle 17. Mai tog.. Er jo heller ikke uvanlig med traktor som har en henger med en helt orkester på slep.. NEI, dette er ikke en prioritet av politiet.. De får ta de virkelig kriminelle, ikke de som ønsker å hjelpe til og spre glede.. Har vel faen meg ikke noe å si hvor fort eller hvor lenge man kjører. Tenk om man får panikk og skal bråbremse og tråkker på gassen istede? Det er det mange med førerkortet som gjør hver dag, so whats your point? Hva tror du poenget er? Folk som ikke har førerkort har nada å gjøre bak et ratt. Flott at du svarer noe som ikke er produktivt til noe annet enn pirking. Nå har det vel aldri vert førerkortet som fører bilen. Jeg var yrkesjåfør uten et eneste uhell på 27 år. Ble fratatt da min eks ringte og sa jeg kjørte i ruset tilstand i 2010 fikk dispangs etter et år kun kl B etter 5 år med rusprøver skulle jeg søke på kl 2. Hennter barnet mitt hoss mor og like etter ble jeg stoppet da mor nokk en gang ringte meg inn. Aldri ruset meg men er nå førerkort laus og må starte på nytt. Så nå gidder jeg ikke mere bilen går like bra uten så du lyspæra som påstår dette nada pisset Finn deg noe å jøre så slipper du å plages med deg selv. 1 Lenke til kommentar
Hoppla71 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Var flere nesten-ulykker de 60 sekundene jeg så på et tog med russebuss med fulle russ på taket i år. Litt urovekkende. Ikke gjerde eller noe. Tydelig at fyren mistet balansen i begge av svingene bussen tok (som jeg kunne se), og bare flaks han klarte å ta for seg begge gangene. Så senere at bussen ble stoppet av politiet etter flere som hadde ringt inn varsel. Var litt skummelt å se på. Håper det svir godt for disse sjåførene. Ja da er det vel din plikt og varsle Politiet da liv og helse er i fare. Dårlig vurdering fra flere sider ser det ut til. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Nå har det vel aldri vert førerkortet som fører bilen. Jeg var yrkesjåfør uten et eneste uhell på 27 år. Ble fratatt da min eks ringte og sa jeg kjørte i ruset tilstand i 2010 fikk dispangs etter et år kun kl B etter 5 år med rusprøver skulle jeg søke på kl 2.Hennter barnet mitt hoss mor og like etter ble jeg stoppet da mor nokk en gang ringte meg inn. Aldri ruset meg men er nå førerkort laus og må starte på nytt. Så nå gidder jeg ikke mere bilen går like bra uten så du lyspæra som påstår dette nada pisset Finn deg noe å jøre så slipper du å plages med deg selv. Makan til ansvarsfraskrivelse. Du ble ikke fratatt førerkortet fordi eksen ringte til politiet, du ble fratatt førerkort fordi du kjørte ruset. 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Nå har det vel aldri vert førerkortet som fører bilen. Jeg var yrkesjåfør uten et eneste uhell på 27 år. Ble fratatt da min eks ringte og sa jeg kjørte i ruset tilstand i 2010 fikk dispangs etter et år kun kl B etter 5 år med rusprøver skulle jeg søke på kl 2.Hennter barnet mitt hoss mor og like etter ble jeg stoppet da mor nokk en gang ringte meg inn. Aldri ruset meg men er nå førerkort laus og må starte på nytt. Så nå gidder jeg ikke mere bilen går like bra uten så du lyspæra som påstår dette nada pisset Finn deg noe å jøre så slipper du å plages med deg selv. Makan til ansvarsfraskrivelse. Du ble ikke fratatt førerkortet fordi eksen ringte til politiet, du ble fratatt førerkort fordi du kjørte ruset. Tviler på at politiet tar fra noen førerkortet uten bevis på at en har kjørt beruset, ellers hadde nok mange skilte vært uten førerkort 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Tviler på at politiet tar fra noen førerkortet uten bevis på at en har kjørt beruset, ellers hadde nok mange skilte vært uten førerkort Jeg er litt usikker på innlegget ditt. Er du uenig med han du siterer? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå