Snylter Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jepp i 92 hadde jeg høy rente på 400k, så ja er smart å betale ned mye nå. I 92 var det tungt med høy rente ja, men jeg ler like godt hver gang eldre skal legge ut om hvor ille det var på slutten av 80-tallet. De glemmer gjerne at de hadde fullt skattefradrag for rentene.. 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Hvorfor ikke dele det og gjør begge deler! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jepp i 92 hadde jeg høy rente på 400k, så ja er smart å betale ned mye nå. I 92 var det tungt med høy rente ja, men jeg ler like godt hver gang eldre skal legge ut om hvor ille det var på slutten av 80-tallet. De glemmer gjerne at de hadde fullt skattefradrag for rentene.. Hehe. Er ikke dyrere i dag enn i 92. Men 400000 til 12% er da billigere en om du får 12% på 3mill. Så derfor betal ned mye om du kan. Og nei fikk ikke full fradrag på rentene, men 50% om jeg husker rett. Uansett så betal ned om du kan. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jepp i 92 hadde jeg høy rente på 400k, så ja er smart å betale ned mye nå. I 92 var det tungt med høy rente ja, men jeg ler like godt hver gang eldre skal legge ut om hvor ille det var på slutten av 80-tallet. De glemmer gjerne at de hadde fullt skattefradrag for rentene.. Uansett, man betalte vel ikke i nærheten av det samme for en bolig den gang. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Jepp i 92 hadde jeg høy rente på 400k, så ja er smart å betale ned mye nå. I 92 var det tungt med høy rente ja, men jeg ler like godt hver gang eldre skal legge ut om hvor ille det var på slutten av 80-tallet. De glemmer gjerne at de hadde fullt skattefradrag for rentene.. De sier alltid at det var ille ja, men fradraget var høyt og inflasjonen likeså. Likevel kunne man i mange deler av landet bygge seg et nytt hus for 1-2x årslønn. Det går nok ikke i dag, selv om standarden på hus som bygges som regel er vesentlig bedre. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Å anbefale å betale ned boliglån er det samme som å anbefale å spare i bank til samme rente som boiglånet. Ikke at det er noe galt med å spare i bank, altså, men er det spesielt anbefalingsverdig? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Ikke vær så dum at du betaler inn alt du har på boliglånet ihvertfall, du må betale ekstra for å få betale inn ekstra og så kommer du kanskje i pengeknipe senere og da får du mest sannsynlig IKKE låne opp igjen, eller så får du låne opp og så må du betale enda mer i det lange løpet... Og så må du refinansiere kanskje, og da flår de deg enda mer... Bare en heads-up til alle som tror at å betale ned på boliglånet når det er lav rente er lurt... spar pengene for helvete... Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Disse indeksfondene har ikke gitt særlig avkastning i det siste. Anonymous poster hash: b4682...485 Nettopp! Hvis de hadde gitt veldig god avkastning i det siste, så hadde det vært et argument for IKKE å kjøpe aksjefond. I aksjemarkedet har man mange kjedelige år, en del veldig gode år og noen få katastrofale år. I sum har det gitt 3-5% over risikofri rente. Man må sitte lenge nok til å få oppleve noen av disse årene med veldig god avkastning. Vi hadde noen sånne i 2013 og 2014. Det kan ta litt tid før vi får slike år igjen. 2 Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 (endret) Ikke vær så dum at du betaler inn alt du har på boliglånet ihvertfall, du må betale ekstra for å få betale inn ekstra og så kommer du kanskje i pengeknipe senere og da får du mest sannsynlig IKKE låne opp igjen, eller så får du låne opp og så må du betale enda mer i det lange løpet... Og så må du refinansiere kanskje, og da flår de deg enda mer... Bare en heads-up til alle som tror at å betale ned på boliglånet når det er lav rente er lurt... spar pengene for helvete... Hvilken bank/type lån har du? For meg koster det ihvertfall ingenting å betale inn ekstra. Endret 31. mai 2016 av MemorX 1 Lenke til kommentar
Railltut Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Slik jeg ser det er det 2 grunner til å betale ned på boliglånet nå; hvis du skal låne mer penger på huset senere, eller selge i nærmeste framtid. Jeg har bestandig tenkt at hvis jeg ikke kan betale ut hele lånet betaler jeg ikke inn noe mer enn de månedlige avdrag. Bestandig greit å ha et par-tre-fire månedslønner minst som buffer i banken om noe plutselig skulle skje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå