Gå til innhold

Betale ekstra ned på boliglån nå?

Anbefalte innlegg

Vurderer å betale ekstra inn på boliglån nå, i disse lave rentetider. Ikke veldig store beløp, men f.eks 10000kr denne måneden, 10000 neste måned eller evt vente 3-4 måneder og så sette inn.

Er innenfor 70% av total lånebeløp på 2mill, har over 400000 i sparepenger kr da medregnet BSU. Pengene står der og taper seg i verdi. Samtidig har jeg ikke kjempehastverk med å betale ned boliglån, plutselig dukker formueskatten opp, men det er jo en stund til enda selvsagt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg vurdert noen ganger, og da var gjerne DNB sine indeksfond mest aktuelle, de virket oversiktelige og lett for nybegynnere å sette seg inn i. Jeg ga nok litt for lett opp, men merket jeg mistet lysten da DNB holdt på med disse gønne og røde kortene sine. Mulig de har sluttet med det, men det var i hvertfall et gebyr man betalte hver gang penger ble overført fra brukskontoen til DNB til indeksfond-kontoen. Jeg har hovedkonto i en annen bank, så det er vel noe av årsaken. Uansett så jeg på dette som en av de mange "skjulte" gebyrene til DNB.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe veldig vits i å sette seg inn i så mye. Ta heller kontakt med en finansrådgiver som kan gi deg råd, men vær obs på kostnadene i anbefalingene du får. Sånn som jeg ser det ligger norske banker langt bak på dette med sparerådgivning. Noen av de store internasjonale bankene har gratis tester for å måle diverse ting med din personlighet og økonomi for å gi best mulig råd.

Hvis du ikke vil/har tid til å gjøre sånt så setter du bare inn pengene i ett globalt indeksfond. Noe mer fancy pancy bør det ikke være. Aktivt forvaltede fond er en ting (de sliter med å slå indeksene over tid), men at du skal begynne med aktiv forvaltning er hvertfall en dum idé.

Lenke til kommentar

Eg er i ein lik situasjon og prioriterer heller å putte pengar på indeksfond enn å betale ned på lån. Du har veldig mykje kapital ståande og er sånn sett godt sikra mot eventuelle problem. Det skal skje store ting for at 400 000 ikkje strekk til. Eg går ut frå at ein god del av dei pengane ikkje står på BSU og derfor er lett tilgjengeleg.

Indeksfond treng du ikkje kunne så mykje om for å kjøpe og dei gjev historisk sett god avkastning, mykje grunna låge forvaltningskostnader.

Ein anna ting å tenke på er når du ventar å eventuelt få bruk for pengane. Indeksfond er gjerne noko ein investerer i for langsiktig sparing. Dersom du trur du vil bruke pengane om kort tid, så er kanskje ikkje fond og aksjar det beste.

Lenke til kommentar

Å betale ned på lånet er bra, vi vet ikke når vi må betale 10-15% rente.

Sannsynligvis ikke de neste 10 årene.

Japan har hatt nullrenter i over 20 år, og veksten er svært, svært lav.

Norsk økonomi har også svært lav vekst, trolig blir renten kuttet til høsten igjen.

Så lav rente som nå er dog uvanlig til vesten å være, og et veldig faretegn økonomisk sett.

Lenke til kommentar

Å betale ned på lånet er bra, vi vet ikke når vi må betale 10-15% rente.

Bare det faktum at bankene lar deg binde renten på under 3% de neste ti årene sier litt om situasjonen. 10-15% høres noe urealistisk ut nå. Noen økonomer spår lav rente i mange tiår, Kanskje så langt som til 2050. Det er selvfølgelig spekulasjoner, men det er ikke umulig at vi går mot samme vei som Japan har hatt i over 20 år.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Jepp i 92 hadde jeg høy rente på 400k, så ja er smart å betale ned mye nå.

Og hvor mye har børsindeksen steget siden 1992?

Tja? Mye, men den går opp og ned som en jojo. PS: https://bors.e24.no/?#!/instrument/OSEBX.OSE

i 92 var hus billig, men dyrt å låne,

Jeg tror det kommer igjen, men ingen vet når det skjer.

Så derfor, betal ned på lånet nå :)

Tror fortsatt ikke det skjer så lenge vi lever.

Lenke til kommentar

Håper du har rett for deres del :tease:

Om man er veldig redd, så kan man alltids binde renten. Storebrand tilbyr 20 år med fastrente på bare 3,59% effektiv rente, og det har aldri vært økonomisk lønnsomt å inngå en fastrente. Det vil tilsvare nesten hele nedbetalingstiden på mitt lån på godt over 3 millioner ihvertfall.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg flexilån ga motivasjon til å innfri lånet så fort som mulig, man så virkelig at avdragene ga resultater. Rentene blir jo da noe høyere på en slik type lån.

Det er liten vits å betale inn på lånet om rentene på sparekontoen er tilsvarende lånerenten. La oss si du blir syk eller mister jobben, da kan du se langt etter å få noe nytt lån eller økt kredittramme. Slik at det å ha penger i bakhånd til en ny bil eller tilsvarende er gull verdt.

Disse indeksfondene har ikke gitt særlig avkastning i det siste.

Du kan jo vurdere å binde renten på både lån og sparekonto for å se om de kommer enda nærmere hverandre.

Anonymous poster hash: b4682...485
Lenke til kommentar

Gitt at du har lav rente på boliglånet, klarer du sannsynligvis å finne en bank som tilbyr høyere rente enn dette på innskuddskonto. Da lønner det seg å spare disse ekstra kronene på høyrentekonto, kontra å nedbetale lånet. Da har man også en fordel med solid likviditet, dersom noe uforutsett skulle oppstå. 

Lenke til kommentar

Jeg kombinerer med betaling av lån og fond til lånet når en % av verdien i bolig jeg er komfortabel med. Så er det alt i fond. Og om renten skulle endre seg er det ikke verre enn å flytte pengene fra fond til lån. I dag har jeg en nominell rente på 1,99% så jeg føler ikke at det er den aller beste sparingen akkurat

Lenke til kommentar

Det slår meg litt hvor "lettvindt" det er for folk flest å anbefale indeksfond...

Selv MSCI World har relativt høy volatilitet målt mot avkastning med Sharpe hhv 0,6 og 0,28 på 3åringen og 10åringen år ultimo april 2016  (3-årig annualisert standardavvik på 11,81 %, 10-årig 16,55 %. Annualisert avkastning hhv 6,86 % og 4,71 % for samme perioder). 

Ettersom finansmarkedet har blitt mer volatilt nå enn tidligere (hvilket er en helt annen diskusjon), er det ikke bare-bare for hvermannsen å utføre hensiktsmessig nedtrapping av porteføljen heller....

Edit; Får unnskylde meg med å ta punktestimater; Sharpe siden 1994 er 0,31 med tilhørende 7 % i snittavkastning.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...