Gå til innhold

Har lengde på masteroppgave noe å si for videre muligheter?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at noen masterprogram har 30 studiepoengs oppgaver og mens andre har 60 studiepoengs oppgaver, og andre steder kan man velge helt selv.

Hva er egentlig forskjellen? Sånn med tanke på videre jobb, og/eller phd muligheter. I dette tilfellet er det innenfor naturfag. Har lengden på masteroppgaven noen praktiske konsekvenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg er 60 stp masteroppgave veldig overkill. Virker mer som et påskudd for universiteter til å spare tid og penger i mitt hode, men kan ikke si jeg er noen ekspert på området.

Ellers tror jeg ikke du trenger å henge deg noe særlig opp i det. Ser ingen grunn til at det skal være utslagsgivende på noen måte om du har skrevet 60 eller 30 stp master mtp på phd/jobb.

Lenke til kommentar

Forskjellen ligg i kva vurderingskrav som blir lagt til grunn.

Når ei 60 studiepoengsoppgåve blir vurdert så tek ein utgangspunkt i at oppgåva skal gjennspeile eit år med arbeid, og tilsvarande vurderer ein 30 studiepoengsoppgåver med utgangspunkt i kor mykje tid det var meininga å bruke på oppgåva.

I forhold til framtidig jobb så spelar det liten til inga rolle om masteroppgåva var på 30 eller 60 stp, har du berre hatt 30 stp så betyr det berre at du har 30 stp fordjupning i eit anna fag i tillegg.

Den største forskjellen er at ei oppgåve på 60 stp legg meir til rette for at du kan drive forskning, så forventningane til at du skal kome med noke nytt i staden for ei oppsummering av eksisterande teori og forskning er nok langt større på eit oppgåve på 60 stp.

Her har nok fagfeltet du tek Master i stor betydning for kva forskningsmuligheiter du har. Enkelte fagrettningar har massevis som du kan forske på, medan andre fagfelt har langt mindre ting som det ikkje har blitt forska på frå før.

Lenke til kommentar

Går du på en forskerlinje, vil masteroppgaven være 60 poeng, slik er det ihvertfall på instituttet mitt. For vanlige masterstudenter er det 30 poeng. Men dersom du får et karaktersnitt på B fra studiet ditt, vil det likevel være mulig å kvalifisere deg til ph.d-forskning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...