Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljepumpe lyser

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2003/2004 modell polo der oljelamp lyser.di sa på verksted at det heller lønnet seg å sette i ny brukt motor en å bytte oljepumpa på bilen. Er den som er røken. Hva anbefaler dere? Er det mye arbeid å bytte oljepumpe?

Endret av Silje29
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har trolig kun oljetrykksmåler og ikke nivåmåler, du kan begynne med å peile motorolja og se hvor langt under "min" nivået er.

Dersom det er under "min" (som jeg antar det er) må du ikke kjøre før oljenivået er tilbake mellom "min" og "max".

Lenke til kommentar

Bilen blir ikke kjørt med. Men olja er fin.den ligger på normalen. Hadde bilen inne på verksted på torsdag. Har bytta den oljetrykks bryter. Fordi det var det første vi fikk beskjed om å gjøre. Å da gjorde vi det. Men nå igjen begynte lampa å lyse. Å da sa di på verksted at oljepumpe var gåen å måtte byttes. Men di anbefalte heller å bytte motor isteden for.med tanke på det var mye arbeid sa di. Men motoren er jo bare gått 124.000.

Lenke til kommentar

Å da sa di på verksted at oljepumpe var gåen å måtte byttes. Men di anbefalte heller å bytte motor isteden for.med tanke på det var mye arbeid sa di. Men motoren er jo bare gått 124.000.

Høres helt vilt ut. Med mindre motoren alt har tatt skade av for lavt trykk, nevnte de noe om skade? Kjenner ikke disse motorene, men det pleier da å være relativt kurant å bytte, iallfall mindre arbeid enn å bytte hele motoren..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var min mor som hadde denne bilen. Men så kjøpte jeg den av henne. Hun har bare hatt den siden mars mnd. Å har vært på verksted 4 ganger. Å endelig denne siste ganga så fant di ut feilen. Å da anbefalte dem å heller sette i en ny brukt motor istedenfor å bytte oljepumpe som di mente var så vanskelig å avansert å komme til. Men motoren er jo ikke gått langt. Så hadde håpet det bare gikk an å bytte oljepumpe på den.

Lenke til kommentar

Her er litt info om pumpens plassering. Ser tilsynelatende helt normalt ut dette, men jeg er ikke fagmann så jeg kan godt mulig ta feil. 

Personlig ville jeg iallfall bedt om pris på arbeidet hos merkeverksted, evt andre verksteder som er vandt med å jobbe på denne motoren (VAG, dvs Skoda, Folkevogn...). De vil nok kunne komme med et mer sikkert svar. Om de og sier at det kan være greit å vurdere motorbytte så er det nok helst korrekt.

Om du forteller hvor du bor i landet så er det sikkert noen her som kan tipse om hvor det kan være greit å gå, og der det er smart å styre unna. Personlig får jeg en uggen følelse av bilverksteder som heter Gumpens Auto, men jeg er nok bare forutintatt :-P

Lenke til kommentar

Oljepumpa kan være dårlig, det vil gjerne vise seg ved at det lyser varsellampe til tider.

Det kan også være at bilen rett og slett ikke har fått vedlikeholdet den bør ha og at det derfor er mye dritt som hindrer oljepumpa i å jobbe bra.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et par Golfer, eldre riktignok, 1994 og 1996 hvor jeg har fått varsel om oljetrykk.

Begge gangene prøvde jeg først å skifte begge følerne, det sitter nemlig 2stk på de eldre ihvertfall.

På den ene hjalp det, men på den andre satt jeg inn oljetrykksmåler og koblet ledningen fra ene føleren til jord. Oljetrykket var bra det året jeg hadde bilen.

Autodata sier 3.3 timer på å skifte oljepumpe hvis det er en 2004 polo 1.4 bensin. Det blir fort noen tusenlapper, men å kjøpe ny motor og skifte over den koster litt det også.

I tillegg hvis det er som på gamle modeller, kan du risikere at varselet ikke forsvinner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...