Skaptrollet Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 jeg skal lage et veldig enkelt script som er koblet mot mySQL. jeg får enkelt til å lage sånn registrering og at alt blir printet ut etter hvordan jeg vil ha det. når man regger seg fyller man inn: navn, nick, mail,hjemmeside, info og sitat. jeg har tenkt å få _alle_ nick som er regget i en lang list og når man da trykker på et nick åpnes en ny side hvor det står resten som navn og hjemmeside osv. det jeg sliter med er å få generert automastisk en URL til hvert eneste nick som automatisk skjønner hva som skal skje. Jeg er ikke for flink innen php/sql men har begge "biblene" det jeg tror den skal gjøre er å lage en ?profil=nick url men jeg vil ha en viss sikkerhet som gjør at hvis ikke nicket eksisterer så kommer det en feilmelding og nicket skal sjekkes mot en sql database. jeg finner ingenting rundt dette i sql bible eller php bible og jeg har lett ganske mye. hvis noen kunne forklare litt hva jeg må gjøre eller hva jeg burde gjøre istedetfor så hadde det vært veldig fint! noen meninger/ideer rundt dette med profiler o.l? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Det du kan gjøre for å sjekke om nicket eksisterer, er å sende en spørring etter alle nick, og loope deg i igjenom informasjonen. $_GET['nick'] = $nick; //Går over til lokalevariabler. $res = mysql_query("SELECT * FROM database WHERE nick='$nick'"); while($rad = mysql_fetch_assoc($res)) { if($rad == 0) { echo "Nicket finnes ikke i databasen.."; } else { echo "Nicket finnes i databasem"; } } Bare spør om det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 ehh... jeg håper du innser hvor åpenlyst usikkert dette er - idet hvem som helst kan skrive inn nick=julenissen i urlen. Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 jeg har skjønt at det erusikkert men når nicket sjekkes mot en database skulle det vel gå greit!!??? Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 den ville ikke.. kom en mysql error om at fetch ikke var godkjent kommando elns når jeg kommer hjem kan jeg dobbeltsjekke hva feilmeldingen var Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 jeg har skjønt at det erusikkert men når nicket sjekkes mot en database skulle det vel gå greit!!??? Det vil fortsatt være vidåpent bare man kjenner nicket. kommandoen heter "mysql_fetch_assoc", ikke "fetch" Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 ja hvis noen kan nicket ? men hvilken fare vil det være? det er vel ikke noen forskjell på å skrive inn adresse med nick enn å skrive inn adressen til denne topicen ? eller? er veldig n00b skjønner du Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 hmm, jeg trodde han skulle ha et script som skrev ut informasjon om brukere som alle kunne se ? men, hvis du skal ha en "profil-redigering" side, bør du lage et innloggings system, gjerne med sessions. Har desverre ikke tid til å skrive noe kode på det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå