Gjest Bruker-406935 Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 (endret) Jeg har blitt mobbet og har hørt en del forskjellig om hvordan en skal reagere på det. Personlig har jeg vokst opp og hørt mye om å si i fra til voksne og slik som det. Men etter det jeg opplevde var det ingen hjelp i å få ved å si i fra. Det er noen som mener at mobbere er som hijener, de går etter dyr de ser har brukket bein, som ikke kan forsvare seg skikkelig. Offerene sine forsvar er enten selvforsvar, forsvar gjennom venner eller gjennom lærere og foreldre. Mest foreldre vil jeg si. Så mobbere vil gjerne gå etter personer de ser ikke får hjelp av sine foreldre og dermed kan få gode følelser gjennom å være stygge mot andre, uten straffen de virkelig fortjener. Dersom en virkelig er sterk kan en jo greie å vende det andre kinnet til og ikke bry seg, men det er som regel vanskelig (og mobbingen skjer gjerne utelukkende fordi offeret ikke greier det her, og er kjernen i gleden og nytelsen mobberen opplever). Tema jeg har lyst å diskutere er om vi ikke burde lære offre opp til å oppføre seg annerledes. Å rett og slett lære barn opp til å forsvare seg, med alt for ord til vold. Dette gjelder særlig når lærere synes å mangle evner, driv eller virkemidler til å stoppe mobbingen. Eller at lærerne egnetlig ikke bryr seg om det. Mobbing har vert et problem siden folk begynte å dytte barn inn i barnehager og skoler, der voksne ikke har god nok oversikt. Noe som igjen fører til psykiske lidelser i befolkningen. Personlig tror jeg det hadde vert best å lært barn til faktisk forsvare seg selv i skolegården. Det har ikke noe å si om han er svakere enn mobberen fysisk, for gleden blir lavere for hvert eneste slag personen får, uansett om mobberen vinner. Endret 17. mai 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Mobbere er svake personer som plukker på andre svake personer. Hvis du lærer en person selvrespekt så kan de aldri bli mobbet.Jeg var veldig følsom som barn, og derfor lett bytte for mobbere. Det ble det slutt på når moren min ba meg ta igjen. Mobbere klarer ikke mobbe folk som setter seg i respekt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Mobbere er sterke person(lighet)er, og nettopp det er problemet. (Hadde de vært svake, hadde ingen brydd seg med hva de fant på). Vi er alle i større eller mindre grad alltid på jakt etter svake offer som vi kan sette på plass og kue, for derved selv å oppnå større prestisje. (Hakkeloven). Første forutsetning er at de lar seg mobbe, så må en finne på noe å erte dem for som de reagerer på, og til sist er forutsetningen at de ikke tar igjen. I så fall er det enklere å finne et annet offer. Sett fra offerets side er medisinen 1) ikke la det gå innpå seg, og 2) ta igjen, fysisk eller verbalt. Dette bør være svaret når voksne eller barn beklager seg over at de andre er så grusomme: Ta deg sammen og dra ut og slå tilbake! Dulling og trøstens ord hjelper egentlig ikke, det blir bare verre. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Sett fra offerets side er medisinen 1) ikke la det gå innpå seg, og 2) ta igjen, fysisk eller verbalt. Dette bør være svaret når voksne eller barn beklager seg over at de andre er så grusomme: Ta deg sammen og dra ut og slå tilbake! Dulling og trøstens ord hjelper egentlig ikke, det blir bare verre. Joda, finnes mange måter å slå tilbake mot mobbere og hatmennesker. Problemet er jo at så og si alle disse metodene krever at man typisk sett ikke er et barn. Man kan ikke bare si "ta deg sammen" til et barn! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 (endret) Opplæring i å unnslippe mobbing vil være å løse feil problem. Og hvis man mot formodning skulle lykkes i å lære opp noen slik at mobberne lot dem være, ville de bare finne seg et nytt offer. Det er ikke så nøye for mobberne hvem de plager, det viktigste er at noen får svi. Endret 17. mai 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Det kan man så visst, men jeg skrev, som du sikkert så, ikke bare det: "Ta deg sammen og dra ut og slå tilbake!" Det er faktisk et sitat fra ei mor her i bygda som pleide å si det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Er ikke så lett å slå tilbake når mobberen er backet opp av ti "konstabler" som passer på at dritten flyr i riktig retning. Noe av det første som skjer i en mobbesituasjon er jo at offeret får det for seg at det ikke nytter å kjempe imot. Drittslenging som blir gjengjeldt tilsvarende og ferdig med det, er ikke mobbing. Noe av problemet er at det potensielle mobbeofferet gjerne ikke forventer den første situasjonen, og blir for satt ut til å reagere. Det kan være nok til å etablere en følelse av at "han der kan vi ta". Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 (endret) Det kan man så visst, men jeg skrev, som du sikkert så, ikke bare det: "Ta deg sammen og dra ut og slå tilbake!" Det er faktisk et sitat fra ei mor her i bygda som pleide å si det. Jadda , så at du skrev "slå tilbake", men valgte å ikke nevne det fordi 1.Hva legger du i å "slå tilbake" ? Fysisk eller psykisk? 2. Fordi jeg aner at du mener fysisk og jeg ser det som (nesten) uakseptabelt å oppfordre barn til vold. Og som også nevnt i forrige post: hva gjør man når man i tillegg har 10 andre minimobbere som støtter opp om mobbingen? Endret 17. mai 2016 av Vice Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Jadda , så at du skrev "slå tilbake", men valgte å ikke nevne det fordi 1.Hva legger du i å "slå tilbake" ? Fysisk eller psykisk? 2. Fordi jeg aner at du mener fysisk og jeg ser det som (nesten) uakseptabelt å oppfordre barn til vold. Og som også nevnt i forrige post: hva gjør man når man i tillegg har 10 andre minimobbere som støtter opp om mobbingen? Det blir tungvint å diskutere når du ikke vil (eller kan?) lese det jeg skriver. "Ta igjen, fysisk eller verbalt" var mine ord. Burde ikke være vanskelig å fatte, men er vrangviljen stor nok, så... Hvilken metode en velger, blir en smakssak, alt etter hvor den enkelte (voksne eller barn) har sin force. Velger du å utelukke én metode på grunn av et forkvaklet og ubrukelig moralsyn, har du i grunnen tapt på forhånd. Som man reder, så ligger man. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Sett fra offerets side er medisinen 1) ikke la det gå innpå seg, og 2) ta igjen, fysisk eller verbalt. Dette bør være svaret når voksne eller barn beklager seg over at de andre er så grusomme: Ta deg sammen og dra ut og slå tilbake! Dulling og trøstens ord hjelper egentlig ikke, det blir bare verre. Joda, finnes mange måter å slå tilbake mot mobbere og hatmennesker. Problemet er jo at så og si alle disse metodene krever at man typisk sett ikke er et barn. Man kan ikke bare si "ta deg sammen" til et barn! Mobbing er stort sett ikke basert på hat, men på personens egne vrangforestillinger eller ønske å oppleve nytelsen de får av å være stygge mot andre. Ofte er det å mobbe et tegn på psykopatiske trekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå