Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dagpenger etter oppsigelse på grunn av jobb på annen kant av landet for mannen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et spørsmål om rett på dagpenger.
Situasjonen er følgende:
Jeg og mannen bor på vestlandet med 2 barn, et barn på 3 mnd og et på snart 2 år.
Mannen har jobb fram ut juni som vikar og har måtte søkt jobb en annen plass i landet fordi det ikke er jobber å oppdrive på vestlandet for nyutdannede med hans utdanning.

Jeg jobber 60% som lærer men er ute i foreldrepermisjon fram til slutten av november.
Mannen har nå fått jobbtilbud på en annen kant av landet i en 100% stilling som ingeniør. Jeg som lærer får lettere jobb og vi har valgt å flytte, for alternativet er at mannen går på NAV og jeg jobber 60%, og det vil ikke bli lettere for han å få seg jobb.

Spørsmålet er om jeg kan få dagpenger hos NAV når jeg sier opp jobben i denne situasjonen?
Jeg vil melde meg som arbeidsledig 1 uke før jeg er ferdig i jobben jeg har idag.
Ifølge NAV er det en ventetid på 12 uker før man kan få dagpenger av NAV hvis du selv sier opp jobben og ikke har en rimelig grunn.

Det hadde også vært fint om noen av dere som vet hvordan opplegget er hos NAV med oppfølging og slikt er når man har meldt seg som arbeidsledig og mottar dagpenger, og sender inn meldekort.
Altså hva annet enn at du søker jobb krever NAV av deg?

Tusen takk for all behjelpelighet =)

Anonymous poster hash: 05e39...f8c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørr NAV, det er dei som bestemmer kva som er rimelig grunn for å seie opp jobben.

Slik som du legger det fram så slår det ikkje meg som urimelig at du seier opp din 60% jobb for at din mann skal kunne takke ja til ei 100% stilling når alternativet er at han går arbeidsledig.

I tillegg så synest eg du tek sorgene på forskudd her. Kan ikkje du berre søke jobb i nærheita av der din mann har fått jobb, og avvente med å seie opp jobben til du har fått ny jobb?

Sjølv om logistikken med oppsigelsestid og oppstart på ny jobb ikkje går opp 100% så er det vell ingenting i vegen for at f.eks. din mann reiser i forvegen ein måned eller to tidligare for å starte i nye jobben? I så fall kan han starte med det praktiske arbeidet rundt det å skaffe ny bolig og kanskje også starte på litt oppussingsarbeid. Så kan du og ungane reise litt seinare når du har fått ordna jobb og den nye boligen er heilt klar for innflytting?

Sjølv om det ikkje er optimalt så toler dere at din mann ukespendler for ei kortare tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet høres din situasjon ut som det omfattes av "rimelig grunn"-unntaket fra forlenget ventetid ved arbeidstakers oppsigelse etter folketrygdloven § 4-10. Følgende står i NOU 1990:20 s. 294:

Med rimelig grunn tenker vi for eksempel på tilfeller der et medlem må si opp for å flytte med ektefellen til et nytt sted, eller må si opp fordi vedkommende av helsemessige årsaker ikke lenger makter pendling.

Om dette er i tråd med dagens praksis vet jeg ikke, men det ser ut til å støttes i rundskrivet også (https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/4-10-forlenget-ventetid)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...