Gå til innhold

Stor idrettshall, raske bevegelser

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta bilder i en idrettshall av en sport som beveger seg nokså fort.

Jeg kommer ikke til å sitte veldig nær der hvor ting skjer, jeg antar vi kan gjette på at jeg sitter 30-40m unna.

Jeg har et Canon EOS 1100D, med et helt standard EFS 18-55mm objektiv.

Hvilke innstillinger vil dere anbefale på kameraet for å få best mulig resultat? (Hva som er best mulig resultat kan selvfølgelig diskuteres, men jeg ønsker nok først og fremst skarpe bilder)

Vennlig hilsen

Alf Øivind Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med et objektivet du har er at det har variabel blender så ved og bruke det på 55mm får du f/5.6 og da blir det veldig vanskelig og få tatt bilder av ting som beveger seg og stabiliseringen "IS" vil ikke hjelpe det på bevegelige motiver.

Du kan bruke kameraet på 18mm brennvidde f/3.5, programhjulet på TV, lukker på 1/250 sek., og så mye ISO som du trenger, da kan du til et viss punkt fryse bevegelser, med det oppsette vil du stort sett få oversiktsbilder, blir vanskelig og ta bilder av kun en spiller hvis du ikke kan komme nærmere. Du kan eksperimenterer med og bruke mer brennvidde og øke ISO men for mye ISO gjør bildene kornete.

Har du økonomi til og kjøpe et objektiv kan fastobjektivet* Canon 50mm f/1.8 STM gi deg mye objektiv for lite penger og kan hjelpe deg med denne type fotografering, men vet ikke hvor rask fokuseringen er på det objektivet så det kan hende du må bruke 1 fokuspunkt og rette det mot det/de som du vil ha skarp i bildet, eventuell prøve og finne en Canon 70-200 f/2.8 brukt, men da begynner det og koste flesk.

*fastobjektiv er et objektiv som ikke har zoom, du har kun en brennvidde, fordelen med disse objektivene er at de er lette og gir meget skarpe bilder og du kan isolere motivet fra bakgrunnen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke uenig i det Nautica skrev, men tror det største problemet er at du sitter for langt unna i forhold til den linsen du har til å få nærbilder av spillere på banen. Om du er fornøyd med oversiktsbilder kan det fungere. Ta også noen bilder når de er i ro, øker sjansen for skarpe bilder. For actionbilder må du bare skru opp ISO til du får raske nok lukkertider.

Lenke til kommentar

Du kan også eksperimentere litt med blitsen på. På den avstanden og middels høy ISO kan det hende du får passe svak blits til at det ikke blir sjenerende stygt lys. Utøverne vil bli litt lysere enn bakgrunnen og gir bildet litt mer piff enn uten blits. Lyset i idrettshaller har ofte en elendig fargesammensetning som er nesten håpløs å få gode farger i bildet. Blitsen har en helt annen fargesammensetning og kan gi utøverne og draktene en mye friskere og renere farge enn om du har blitsen av. Prøv. Det er ikke verre enn at du kan slå den av om du ikke liker resultatet.

Lenke til kommentar

Et annet tips er og ta bilder i RAW-format istedenfor JPG-format, da har du større sjanger og "redde" bildene i etterkant, siden du har Canon har du også tilgang til programmet Canon-DPP som følger med på CD-platen eventuell kan du laste det ned far Canon sin sider. Du er nødt til og ha et dedikert program for og åpne RAW-filer siden de i utgangspunktet ikke er til og åpne.

Lenke til kommentar

Kommer også helt ann på lysforholdene i hallen. Det varierer jo veldig fra hall til hall. Hva slags idrett/sport er det snakk om?

Hei!

Det er EM i Cheerleading jeg skal ta bilder av. Dette foregår i en stor hall i Wien, jeg tror det er en slags stor messehall, ikke egentlig en idrettshall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...