Trono Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Hei, jeg har kommet over et problem jeg håper noen kan komme med noen gode tips til.Antar noe overoppheter og de-klokker, men jeg finner ikke ut hva. Jeg har et Asus X87 Deluxe hk, i7 4770k, GTX770 oppsett, sammen med en Cooler Master Seidon 120M. Har kjørt en liten overklokking på dette systemet en stund, men så at temperaturen begynner å bli noe høyere enn jeg liker. Så jeg tok ut kjøleren. Rengjorde den, satte på en ekstra hiflow vifte og ny kjølepasta. Systemet startet fint opp igjen, og CPU temperaturene sank 10-15c. Jeg kjørte en ny runde med Asus AI tweaker for å se om jeg kunne presse systemet noe høyere, men et annet problem oppstod etter noen restarter. Maskinen virker ok på rene CPU-kalkulasjoner, men i det jeg setter i gang noe som bruker 3D så slakker maskinen gradvis ned til den i løpet av noen minutter henger helt eller blåskjermer. Samtidig ser jeg i task manager at små bakgrunnsprosesser begynner å ta opp mye resurser. F.eks. Google drive på 25% CPU bruk. Jeg monitorerer CPU og GPU, men begge ser bra ut. Helt fine temperaturer, kjører på full klokkefrekvens og strømstyrkene ser også ok ut. Er det noe her som CPU/GPU-Z ikke viser? Jeg har resatt BIOS, reinstallert nVidia-drivere og avinstallert AI Suite for å være på den sikre siden, men problemet er der fremdeles. Her er en video som viser hvor tregt systemet er bare på å tegne opp en blåskjerm Noen tips? Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Litt lite konkret, last ned hwmonitor og la den kjøre i bakgrunnen for å få mere data Har hatt 4770k selv, dette er en kraftig men til tider vrien cpu å overklokke fornuftig. List gjerne opp alle verdier du har stilt inn. Jeg hadde min på 5Ghz i desktop men 4.9var høyeste jeg klarte særlig med benchmark på. 4.8 funket hele dagen. Sparte 18-19grader på delid. Lenke til kommentar
Trono Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 Bios er resatt og CPU kjører stock nå. Fremdeles samme resultat ved at maskinen går saktere, så det er nok neppe overklokkingen som er problemet akkurat nå. Ellers veldig imponerende resultat du har fått der! Skal laste ned hwmontior etter jobb og se der også. Skal også koble fra den nye vifta og se om noe så merkelig som det kan være problemet. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Etter bluescreen å tyde er dette relatert til skjermkort. Lenke til kommentar
Trono Skrevet 17. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2016 Etter bluescreen å tyde er dette relatert til skjermkort. Hvilken feilmelding som kommer er desverre litt random, men jeg har fått nøstet litt mere i saken og problemet ligger i at maskinen sliter med veldig høy lagg og CPU-bruk på interrupts. Har prøvd to forskjellige skjermkort med samme resultat. Får se litt mere på det i kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå