nagina Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Kan ikke dere bare skrive "alle" nyheter på norsk? Det er ikke alle som lærer seg å lese nynorsk, for meg er det helt håpløst. Det går men jeg har ikke lyst å stave gjennom hele artikkelen heller. http://www.gamer.no/artikler/guide-counter-strike-global-offensive/346440 eksmepel på hva jeg mener, det har vært flere artikkler jeg ville ha lest men har ignorert så langt og håper dere skifter ut det språket helt. Jeg hadde forstått at om alle lærte seg nynorsk men slik er det altså ikke. Takk. Endret 16. mai 2016 av nagina Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Lære seg å lese nynorsk? Hva er det å lære bortsett fra et par sære uttrykk? Skribenten får skrive det målet han vil, og folk som ikke liker det kan fint ignoreres. Endret 16. mai 2016 av Chris93 3 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Skriv nyheter på norsk! Artikkelen det henvises til er da på norsk. Det TS vel ønsker er at det skrives på bokmål. Både bokmål og nynorsk er norsk. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Bruken av ordet/stavemåten "viss" i betydningen hvis/om går meg på nervene. Men det gjelder begge målformer. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 De fleste skjønte nok hva jeg ville fram til, noen ganger går det fort i svingene. så jeg står fortsatt på mitt, skriv på bokmål, det forstår alle. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Skjønner at det kan virke irriterende å få et oppkonstruert kunstig språk klistret opp i trynet når man skal lese artikler, men det er nå engang slik pr. idag at de at de som bestemmer og bestemte har bestemt at dette også skal være et likeverdig språk her til lands. Er jo ikke akkurat vanskelig heller å følge enkle artikler som blir postet om man har litt godvilje, som allerede noen har påpekt. Vi får vel bare være glade for at vi har nynorsk og ikke Klingon eller Valyrian... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 De fleste skjønte nok hva jeg ville fram til, noen ganger går det fort i svingene. så jeg står fortsatt på mitt, skriv på bokmål, det forstår alle. Sier du det samme til en som snakker dialekt? Ber du dem snakke i din dialekt for at du skal skjønne det? Er stor motstander av nynorsk selv, men greier å lese en artikkel/nyhetssak/anmeldelse om det som det skrives om er av interesse for meg. Personlig så hadde jeg heller ønsket at folk kunne fått skrevet på dialektene sine, hadde vært bedre for å kunne holdt de i livet, men folk blir jo presset inn i bokmål eller nynorsk. Ja det er tungt å lese når noen skriver på erke trøndersk, men det er bedre det enn nynorsk. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Har ikke noe spesielt imot nynorsk selv, men at folk skulle kunne begynne å skrive på "grautmålet" sitt hadde vært uendelig mye verre enn nynorsk. Det hadde vært en solid fallitterklæring for skriftspråket. 1 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Skjønner at det kan virke irriterende å få et oppkonstruert kunstig språk klistret opp i trynet når man skal lese artikler... Alle skriftspråk er konstruert på ein eller anna måte. Bokmål er ei fornorsking av dansk. 2 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Skjønner at det kan virke irriterende å få et oppkonstruert kunstig språk klistret opp i trynet når man skal lese artikler Du er klar over at bokmål også er oppkonstruert? Mennesket kom før språket. 1 Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nynorsk er endel av pensum i grunnskolen som alle elever i det Norske samfunn må igjennom, at du ikke var tilstedte eller fikk fritak er ikke vårt problem. Det sies også at man kan bruke sidemål eller bokmål i en artikkel, formelt brev eller nyheter. Kanskje du heller skal se dette på som en positivt vinkling at du har en mulighet til å lære bedre Norsk ved å lese artikler på gamer.no. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Skjønner at det kan virke irriterende å få et oppkonstruert kunstig språk klistret opp i trynet når man skal lese artiklerDu er klar over at bokmål også er oppkonstruert? Mennesket kom før språket. Om man skal kverulere så er selvsagt alle språk oppkonstruert i større eller mindre grad, men Bokmål er ikke resultatet av at en nisse kom og sa at "nei nå skal vi lage ett helt nytt språk, fremfor å la en naturlig fornorsking av allerede eksisterende språk finne sted. Endret 21. juli 2016 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå