dyre90 Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Hei! Jeg har spilt en rekke spill på en 6 år gammel iMac uten større problemer, men vurderer nå å anskaffe en litt mer dedikert spillmaskin. Jeg er blodfan av spill som WC3, Civilization, COD og har store planer om å spille Overwatch. Problemet er at jeg ikke får gjort det på den trofaste macen min.Etter å ha lest litt i tråden "Den perfekte PC-pakke" skjønner jeg at å kjøpe en ny PC vil være langt billigere enn å gå til anskaffelse av en monster iMac som kan kjøre de nyeste spillene i bootcamp (windows-mode). Jeg har et budsjett på rundt 12-15k (PC + skjerm). Her kommer spørsmålene:1. Jeg har aldri bygd en pc, er dette komplisert? Kan jeg ødelegge hele opplegget hvis jeg gjør en liten feil?2. For en PC-noob som meg er det kanskje bedre å kjøpe en ferdig bygd PC fra komplett.no eller lignende. I så fall, hva burde man velge? Er disse dyre i forhold til komponentene de inneholder?3. Pga. leiligheten min må jeg ha trådløst internett og jeg ser at mange gaming-PCer ikke har dette innebygd. Hva er den beste løsningen når man må benytte seg av trådløst nett?Jeg må bare si at jeg er imponert over hvor hjelpsomme folk er på dette forumet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Bygge pc er ikke vanskelig. Bare man gjør det riktig. Asus USB-AC55 burde holde hvis du ikke trenger over 300 mbit trådløs. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 1. Jeg har aldri bygd en pc, er dette komplisert? Kan jeg ødelegge hele opplegget hvis jeg gjør en liten feil?2. For en PC-noob som meg er det kanskje bedre å kjøpe en ferdig bygd PC fra komplett.no eller lignende. I så fall, hva burde man velge? Er disse dyre i forhold til komponentene de inneholder? 3. Pga. leiligheten min må jeg ha trådløst internett og jeg ser at mange gaming-PCer ikke har dette innebygd. Hva er den beste løsningen når man må benytte seg av trådløst nett? 1. Nei, og det finnes utrolig mye videoer du kan følge på youtube, samt få hjelp her. Datakomponenter kan selvsagt ødelegges, men alt er relativt intuitivt så lenge du ser en video eller to på forhånd. 2. Pakkene Komplett osv selger er dårlige med vilje, de selger aldri optimale pakker til en god pris. 3. Null problem, sleng med et USB WiFi adapter, jeg kjører et slikt selv. Her burde du oppgi hvilken router du har, avstand og slikt så du får et godt resultat. Har du tilgang til å endre innstillinger i routeren også? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Å bygge PC er ikke verre enn å bygge møbler fra IKEA. Skummelt å komme i gang med, men ting passer stort sett bare 1 sted i maskinen. Om du likevel er i tvil kan du selvfølgelig heller kjøpe en ferdigbygget maskin, fra Komplett, netonnet, dustin, eller avhengig av hvor du bor har du kanskje en databutikk som kan hjelpe deg å både plukke rett komponenter og sette den sammen for deg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) 1. Jeg har aldri bygd en pc, er dette komplisert? Kan jeg ødelegge hele opplegget hvis jeg gjør en liten feil? Spesielt komplisert er det strengt tatt ikke, men jeg vil generelt ikke anbefale en som aldri har sett en PC fra innsiden å starte opp et slikt prosjekt helt på egenhånd - altså uten noen med litt peil som i det minste kan stå på sidelinjen og se på mens du skrur den sammen. Så lenge du er forsiktig og ikke bruker makt der makt ikke skal brukes, ikke bygger maskinen oppå et persisk teppe (iført ullsokker?), smører kjølepasta nedi prosessorsocketen istedenfor oppå prosessoren, kladder mye på transistorer etc med ostepophender, eller roter rundt med spenninger i BIOS uten å ha en viss peil på hva du driver med, er nok sjansen svært liten for at du faktisk klarer å ødelegge noe. Imidlertid: gjennom årenes løp har jeg en god del PC-bygg på samvittigheten, og det tok meg ganske mange forsøk før jeg klarte å sette sammen en maskin som slo seg på ved aller første forsøk. Som regel er det da bare snakk om at en har glemt en detalj: strømkabel til harddisk/SSD, kabelen fra kabinettets powerknapp (!!) til hovedkortet etc., men det kan være frustrerende når den nye maskinen din ikke starter opp og du overhodet ikke fatter hvorfor. Jeg har fremdeles til gode å faktisk ødelegge noe under bygging. 2. For en PC-noob som meg er det kanskje bedre å kjøpe en ferdig bygd PC fra komplett.no eller lignende. I så fall, hva burde man velge? Er disse dyre i forhold til komponentene de inneholder? Om du absolutt ikke ønsker å bygge selv er Komplett sin PC-bygger det beste alternativet. Her har du mange grunnpakker som kan konfigureres i stor grad selv. Disse er ikke vesentlig mye dyrere enn å kjøpe tilsvarende komponenter og skru dem sammen selv. 3. Pga. leiligheten min må jeg ha trådløst internett og jeg ser at mange gaming-PCer ikke har dette innebygd. Hva er den beste løsningen når man må benytte seg av trådløst nett? Den beste løsningen, i mine øyne, er å holde seg mest mulig borte fra trådløst nett. Trådløst gir høyere latency, og jeg har hatt endel problemer (på flere ulike maskiner) med at tilkoblingen har falt ut dann og vann. Homeplug er i mine øyne et langt bedre kompromiss. Det gir deg lavere latency, men i noen tilfeller også lavere hastighet, dog som regel langt over hva en typisk internettlinje leverer. Når det først fungerer er det stort sett dønn stabilt. Denne løsningen er imidlertid avhengig av strømnettet i huset ditt, og det er ikke alle plasser dette fungerer like bra - jeg har selv ymse erfaringer med dette, men her jeg bor nå funker det toppers. Kan være en idé å kjøpe dette en plass der du har enkel mulighet til å returnere det om det ikke er tilfredsstillende. edit: Glemte å inkludere noen pros and cons Bygger du maskinen selv får du stort sett den beste totalprisen for komponentene du har valgt. Ikke minst får du full valgfrihet, og i motsetning til om du feks kjøper en ferdigpakke ala Acer eller HP har du mulighet til å bl.a. velge en strømforsyning som skalerer mot eventuelle senere oppgraderinger, et kabinett der du har plass til å sette inn flere/større komponenter senere etc. Kjøper du en ferdigbygget maskin slipper du - foruten å bygge den selv - å måtte feilsøke senere dersom den en dag ikke skulle skru seg på. Det kan være et slit å selv måtte finne ut om det er hovedkort, RAM eller strømforsyning som har feil på seg, spesielt når du ikke har reservedeler å teste med. Endret 16. mai 2016 av srbz Lenke til kommentar
Osp Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 1. Jeg har aldri bygd en pc, er dette komplisert? Kan jeg ødelegge hele opplegget hvis jeg gjør en liten feil? Spesielt komplisert er det strengt tatt ikke, men jeg vil generelt ikke anbefale en som aldri har sett en PC fra innsiden å starte opp et slikt prosjekt helt på egenhånd - altså uten noen med litt peil som i det minste kan stå på sidelinjen og se på mens du skrur den sammen. Så lenge du er forsiktig og ikke bruker makt der makt ikke skal brukes, ikke bygger maskinen oppå et persisk teppe (iført ullsokker?), smører kjølepasta nedi prosessorsocketen istedenfor oppå prosessoren, kladder mye på transistorer etc med ostepophender, eller roter rundt med spenninger i BIOS uten å ha en viss peil på hva du driver med, er nok sjansen svært liten for at du faktisk klarer å ødelegge noe. Imidlertid: gjennom årenes løp har jeg en god del PC-bygg på samvittigheten, og det tok meg ganske mange forsøk før jeg klarte å sette sammen en maskin som slo seg på ved aller første forsøk. Som regel er det da bare snakk om at en har glemt en detalj: strømkabel til harddisk/SSD, kabelen fra kabinettets powerknapp (!!) til hovedkortet etc., men det kan være frustrerende når den nye maskinen din ikke starter opp og du overhodet ikke fatter hvorfor. Jeg har fremdeles til gode å faktisk ødelegge noe under bygging. 2. For en PC-noob som meg er det kanskje bedre å kjøpe en ferdig bygd PC fra komplett.no eller lignende. I så fall, hva burde man velge? Er disse dyre i forhold til komponentene de inneholder? Om du absolutt ikke ønsker å bygge selv er Komplett sin PC-bygger det beste alternativet. Her har du mange grunnpakker som kan konfigureres i stor grad selv. Disse er ikke vesentlig mye dyrere enn å kjøpe tilsvarende komponenter og skru dem sammen selv. 3. Pga. leiligheten min må jeg ha trådløst internett og jeg ser at mange gaming-PCer ikke har dette innebygd. Hva er den beste løsningen når man må benytte seg av trådløst nett? Den beste løsningen, i mine øyne, er å holde seg mest mulig borte fra trådløst nett. Trådløst gir høyere latency, og jeg har hatt endel problemer (på flere ulike maskiner) med at tilkoblingen har falt ut dann og vann. Homeplug er i mine øyne et langt bedre kompromiss. Det gir deg lavere latency, men i noen tilfeller også lavere hastighet, dog som regel langt over hva en typisk internettlinje leverer. Når det først fungerer er det stort sett dønn stabilt. Denne løsningen er imidlertid avhengig av strømnettet i huset ditt, og det er ikke alle plasser dette fungerer like bra - jeg har selv ymse erfaringer med dette, men her jeg bor nå funker det toppers. Kan være en idé å kjøpe dette en plass der du har enkel mulighet til å returnere det om det ikke er tilfredsstillende. edit: Glemte å inkludere noen pros and cons Bygger du maskinen selv får du stort sett den beste totalprisen for komponentene du har valgt. Ikke minst får du full valgfrihet, og i motsetning til om du feks kjøper en ferdigpakke ala Acer eller HP har du mulighet til å bl.a. velge en strømforsyning som skalerer mot eventuelle senere oppgraderinger, et kabinett der du har plass til å sette inn flere/større komponenter senere etc. Kjøper du en ferdigbygget maskin slipper du - foruten å bygge den selv - å måtte feilsøke senere dersom den en dag ikke skulle skru seg på. Det kan være et slit å selv måtte finne ut om det er hovedkort, RAM eller strømforsyning som har feil på seg, spesielt når du ikke har reservedeler å teste med. Hvis du opptrer ryddig og forholder deg til en video (F.eks. komplett sin guide til å bygge pc) så tror jeg det skal gå veldig bra å bygge selv. Kjenner mange som har gjort det uten noen som helst problemer. Men selvfølgelig hvis du ikke ønsker å bygge selv så kan komplett sine ferdigbygde pc-er være et godt alternativ. Lenke til kommentar
dyre90 Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 1. Jeg har aldri bygd en pc, er dette komplisert? Kan jeg ødelegge hele opplegget hvis jeg gjør en liten feil? Spesielt komplisert er det strengt tatt ikke, men jeg vil generelt ikke anbefale en som aldri har sett en PC fra innsiden å starte opp et slikt prosjekt helt på egenhånd - altså uten noen med litt peil som i det minste kan stå på sidelinjen og se på mens du skrur den sammen. Så lenge du er forsiktig og ikke bruker makt der makt ikke skal brukes, ikke bygger maskinen oppå et persisk teppe (iført ullsokker?), smører kjølepasta nedi prosessorsocketen istedenfor oppå prosessoren, kladder mye på transistorer etc med ostepophender, eller roter rundt med spenninger i BIOS uten å ha en viss peil på hva du driver med, er nok sjansen svært liten for at du faktisk klarer å ødelegge noe. Imidlertid: gjennom årenes løp har jeg en god del PC-bygg på samvittigheten, og det tok meg ganske mange forsøk før jeg klarte å sette sammen en maskin som slo seg på ved aller første forsøk. Som regel er det da bare snakk om at en har glemt en detalj: strømkabel til harddisk/SSD, kabelen fra kabinettets powerknapp (!!) til hovedkortet etc., men det kan være frustrerende når den nye maskinen din ikke starter opp og du overhodet ikke fatter hvorfor. Jeg har fremdeles til gode å faktisk ødelegge noe under bygging. 2. For en PC-noob som meg er det kanskje bedre å kjøpe en ferdig bygd PC fra komplett.no eller lignende. I så fall, hva burde man velge? Er disse dyre i forhold til komponentene de inneholder? Om du absolutt ikke ønsker å bygge selv er Komplett sin PC-bygger det beste alternativet. Her har du mange grunnpakker som kan konfigureres i stor grad selv. Disse er ikke vesentlig mye dyrere enn å kjøpe tilsvarende komponenter og skru dem sammen selv. 3. Pga. leiligheten min må jeg ha trådløst internett og jeg ser at mange gaming-PCer ikke har dette innebygd. Hva er den beste løsningen når man må benytte seg av trådløst nett? Den beste løsningen, i mine øyne, er å holde seg mest mulig borte fra trådløst nett. Trådløst gir høyere latency, og jeg har hatt endel problemer (på flere ulike maskiner) med at tilkoblingen har falt ut dann og vann. Homeplug er i mine øyne et langt bedre kompromiss. Det gir deg lavere latency, men i noen tilfeller også lavere hastighet, dog som regel langt over hva en typisk internettlinje leverer. Når det først fungerer er det stort sett dønn stabilt. Denne løsningen er imidlertid avhengig av strømnettet i huset ditt, og det er ikke alle plasser dette fungerer like bra - jeg har selv ymse erfaringer med dette, men her jeg bor nå funker det toppers. Kan være en idé å kjøpe dette en plass der du har enkel mulighet til å returnere det om det ikke er tilfredsstillende. edit: Glemte å inkludere noen pros and cons Bygger du maskinen selv får du stort sett den beste totalprisen for komponentene du har valgt. Ikke minst får du full valgfrihet, og i motsetning til om du feks kjøper en ferdigpakke ala Acer eller HP har du mulighet til å bl.a. velge en strømforsyning som skalerer mot eventuelle senere oppgraderinger, et kabinett der du har plass til å sette inn flere/større komponenter senere etc. Kjøper du en ferdigbygget maskin slipper du - foruten å bygge den selv - å måtte feilsøke senere dersom den en dag ikke skulle skru seg på. Det kan være et slit å selv måtte finne ut om det er hovedkort, RAM eller strømforsyning som har feil på seg, spesielt når du ikke har reservedeler å teste med. Takk for detaljert svar! Etter å ha sett litt på videoen til komplett må jeg si at det virket litt mer komplisert enn jeg hadde regnet med. Jeg faller nok inn under kategorien "en som aldri har sett innsiden av en PC før". Jeg har heller ingen PC-byggere i min umiddelbare omgangskrets så kanskje jeg burde få andre til å gjøre dette for meg. Dessuten er garantien som følger med betryggende. Så hva for en PC skal jeg velge? Hvilken kombinasjon av prosessor/grafikkort har den beste pris/ytelse-raten med et budsjett på 15k +/-? Hvis det er noe som utmerker seg på best ytelse for en rimelig penge kan jeg jo konfigurere en av de mange pakkene komplett.no tilbyr. Jeg bor i en loftsleilighet med mange meter fra internettutgang til kontor. Å legge kabler gjennom hele leiligheten er uaktuelt, men jeg skal undersøke Homeplug. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Unger ned i 13 år klarer å finne ut dette selv, ha litt tro på deg selv Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Multicom Tycho i519S Fatal1ty KillerGaming PC Intel Core i5-6500, 8GB, 1TB Harddisk, DVDRW, GeForce GTX 960 2GB, 600W, Uten operativsystem 6. gen. Intel Core i5-prosessor (Skylake) 8GB DDR4 RAM 2133MHz GeForce GTX 960 Kult kabinett med grønt lys Hvis du ikke skal overklokke er dette god utgangpunkt for deg, du burde legge til en samsung 850 evo SSD 250 GB og coolermaster 212 evo kjøler. Skjermkort bør du helst skaffe brukt GTX 780 TI\ HD R9 280x eller vente på GTX 1060 eller R9 460x eller noe slik da får du mest for pengene. Lenke til kommentar
dyre90 Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 1. Jeg har aldri bygd en pc, er dette komplisert? Kan jeg ødelegge hele opplegget hvis jeg gjør en liten feil?2. For en PC-noob som meg er det kanskje bedre å kjøpe en ferdig bygd PC fra komplett.no eller lignende. I så fall, hva burde man velge? Er disse dyre i forhold til komponentene de inneholder? 3. Pga. leiligheten min må jeg ha trådløst internett og jeg ser at mange gaming-PCer ikke har dette innebygd. Hva er den beste løsningen når man må benytte seg av trådløst nett? 1. Nei, og det finnes utrolig mye videoer du kan følge på youtube, samt få hjelp her. Datakomponenter kan selvsagt ødelegges, men alt er relativt intuitivt så lenge du ser en video eller to på forhånd. 2. Pakkene Komplett osv selger er dårlige med vilje, de selger aldri optimale pakker til en god pris. 3. Null problem, sleng med et USB WiFi adapter, jeg kjører et slikt selv. Her burde du oppgi hvilken router du har, avstand og slikt så du får et godt resultat. Har du tilgang til å endre innstillinger i routeren også? Har en router av merket jensen, air link et eller annet heter modellen. Sikkert en dårlig ruter, men er nogenlunde stabil i det minste. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Multicom Tycho i519S Fatal1ty KillerGaming PC Intel Core i5-6500, 8GB, 1TB Harddisk, DVDRW, GeForce GTX 960 2GB, 600W, Uten operativsystem 6. gen. Intel Core i5-prosessor (Skylake) 8GB DDR4 RAM 2133MHz GeForce GTX 960 Kult kabinett med grønt lys Hvis du ikke skal overklokke er dette god utgangpunkt for deg, du burde legge til en samsung 850 evo SSD 250 GB og coolermaster 212 evo kjøler. Skjermkort bør du helst skaffe brukt GTX 780 TI\ HD R9 280x eller vente på GTX 1060 eller R9 460x eller noe slik da får du mest for pengene. Hvorfor er det et godt utgangspuntk? I mitt syn er både CPU og GPU er elendige valg for pengene her. Lenke til kommentar
dyre90 Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 Unger ned i 13 år klarer å finne ut dette selv, ha litt tro på deg selv Haha, hadde jeg hatt noen jeg kjenner som kunne veiledet meg hadde jeg kjørt på, men er redd for å stå der med skjegget i postkassa etter x-antall timer med montering og demontering. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Unger ned i 13 år klarer å finne ut dette selv, ha litt tro på deg selv Haha, hadde jeg hatt noen jeg kjenner som kunne veiledet meg hadde jeg kjørt på, men er redd for å stå der med skjegget i postkassa etter x-antall timer med montering og demontering. Du kan betale noen for å sette den sammen, om det er bedrift eller privatperson er ikke så viktig. Problemet med å få komplett eller en annen bedrift til å sette sammen er at det både er mye dyrere å bestille alt fra 1 butikk kontra flere (feks. sette sammen på prisguide.no) Samt at du betaler en del for at de setter det sammen. Fordelen er at de tester maskinen før den sendes og du har mindre sjangse for DOA levering. Lenke til kommentar
dyre90 Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 Unger ned i 13 år klarer å finne ut dette selv, ha litt tro på deg selv Haha, hadde jeg hatt noen jeg kjenner som kunne veiledet meg hadde jeg kjørt på, men er redd for å stå der med skjegget i postkassa etter x-antall timer med montering og demontering. Du kan betale noen for å sette den sammen, om det er bedrift eller privatperson er ikke så viktig. Problemet med å få komplett eller en annen bedrift til å sette sammen er at det både er mye dyrere å bestille alt fra 1 butikk kontra flere (feks. sette sammen på prisguide.no) Samt at du betaler en del for at de setter det sammen. Fordelen er at de tester maskinen før den sendes og du har mindre sjangse for DOA levering. Ok, så hva om jeg velger Black Refinery fra "Den perfekte PC-pakke"-tråden her inne, ser at den har en totalpris 10650 noe som er innenfor midt budsjett, hvor går jeg for å få satt sammen delene? Er det noen som driver med det i Oslo-området? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Du kan feks. spørre her på forumet, vet det er noen som har hatt slike tjenester på Finn også, men bor ikke i Oslo selv. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 www.digitalimpuls.no besøk siden og de har butikk i Oslo. anbefales. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 www.digitalimpuls.no besøk siden og de har butikk i Oslo. anbefales. Støttes, DI har peiling. Lenke til kommentar
dyre90 Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 www.digitalimpuls.no besøk siden og de har butikk i Oslo. anbefales. Takk, skal sjekkes ut! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Noe sånt som denne her vil være et rimelig kurant valg på ditt budsjett ut av boksen. Du vil muligens legge til litt ekstra RAM, da trykker du Konfigurer og bytter til 16 GB, gjerne av samme type. Trenger du mer enn 256 GB (som du fort kan gjøre nå som spill begynner å ta endel plass per stykk) kan du f.eks. legge til en ekstra disk - gjerne en 1 TB platedisk der du installerer de spillene du ikke spiller fullt så ofte. Uten tastatur, med Kingston Value DDR4 2133MHz 16GB og en Seagate Barracuda® 1TB i tillegg til SSDen den allerede er konfigurert med, kommer den på 11737. Da trenger du i tillegg skjerm, mus, tastatur og nettverksløsning. Om det viser seg at du trenger trådløst nettverk bør du gå for et internt kort, men dette er enkelt å montere selv. For skjerm kan du regne ca 1500 om du ikke absolutt må ha 144 Hz, f.eks. denne: https://www.komplett.no/product/836137/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-e2476vwm6 For nettverk kan du regne en 4-500 kr, enten du går for en 2-pack Homeplug eller et trådløskort. Da trenger du mus og tastatur. Det er veldig individuelt hva du liker, om du vil ha mekanisk tastatur etc. Du kan f.eks. se på Corsair Raptor K30 og Corsair Gaming M65. edit: Kan også nevne at neste generasjon fra Nvidia er like om hjørnet. Dersom GTX 1070 legger seg på ca samme prisnivå som GTX 970 er i dag kan det være verdt å vente på dette. 10. juni er slippdato for GTX 1070. Endret 16. mai 2016 av srbz Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Bruk Prisguide og Prisjakt, for å finne de beste prisene og lage handlelister. Da blir det enkelt å se hva forskjellige butikker har å tilby. https://prisguiden.no/ http://www.prisjakt.no/ f.eks Hvis du vil finne et kabinett, kan du sortere på mest populære, størrelse, pris o.s.v http://www.prisjakt.no/category.php?&b=335 EDIT: Som andre har skrevet, så er det ca 1måned til GTX1070 slippes, så hvis du har tenkt å kjøpe et skjermkort til 3500-4500,- så er det verdt å vente på. Om ikke annet så vil vel prisene på f.eks GTX970 falle i pris. Endret 16. mai 2016 av FBEN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå