Gå til innhold

Jeg kan bevise at bønner funker

Anbefalte innlegg

Sitat: Ateisme fyller deg ikke med slikt når du sovner?

Hva mener du?

I dag kjempet jeg for homofiles rettigheter i et overreligiøst bygdesamfunn, bisto en vanskeligstilt familie med å få tak over hode, spanderte middag på en person som sliter, var på dugnad for idrettslaget, etc, etc.

Jeg sovnet med et varmt hjerte!

Dette viser at aktivitet hjelper. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat: Ateisme fyller deg ikke med slikt når du sovner?

Hva mener du?

I dag kjempet jeg for homofiles rettigheter i et overreligiøst bygdesamfunn, bisto en vanskeligstilt familie med å få tak over hode, spanderte middag på en person som sliter, var på dugnad for idrettslaget, etc, etc.

Jeg sovnet med et varmt hjerte!

Dette viser at aktivitet hjelper. 

Nei, det teller ikkje om du ikkje trur på Gud og Jesus, du havner i hælvete uansett. Ifølge enkelte  :wallbash:

Lenke til kommentar

Født kristen og har opplevd å bli "bønnhørt" som mange i de fleste religioner har. Også vært sikker på at jeg har følt noe som kom fra høyere makter.

La dette på hylla i tidlig ungdom når jeg prøvde fugleperspektiv å mista all tro på bøker som bibelen, koranen og alle religioner unntatt et fotballag.

Alle religioner har mange som opplever sånne ting som oppleves ekte og det hadde vært spennende å vite hvorfor siden alle sivilisasjoner jeg har hørt om har en eller annen gammel historie av noe slag de støtter ukritisk.

Lenke til kommentar

For å oppklare, ingen normale folk kan gjøre så store ting som de store profetene i det gamle testamentet. 

Jesus hadde blitt kasta ut av Norske talenter for å vise magi som å gjøre om væske (Selv om han hadde vært en Gud på byen), fake å gå på vannet og helbrede folk.

Hvem hadde vært gud hvis en av disse hadde sett dagens mennesker? Han som gikk på vannet eller han som dro til månen?

Mitt favorittsitat i bibelen: "Det finnes ingen andre guder en meg!".

Lenke til kommentar

Her var det mye hate xD

Vel, jeg er helt åpen for ting, og jeg tror også at bønner fungerer. Mennesker er også så trangsynt at de fleste av dem ikke tror det de ikke har sett, så dette blir nok en håpløs debatt.

Er det noe galt i å ikke tro det man aldri har fått demonstrert? I så fall, hvorfor?

At man tror at bønn virker vil si det samme at man også tror på magi, da det må magi til for at bønn skal virke.... Tror du på magi også?

Vår hjerne er nå en gang slik skrudd sammen at vi er meget flinke til å se mønstre og sammenhenger, selv der intet slikt eksisterer.... Så det som skjer når noen ber er at hjernen innstiller seg på at bønn virker (selvsagt, hvis ikke ville man jo vært idiot ovenfor seg selv til og med)  OG man begynner automatisk (eller kanskje jeg skal si automagisk...?) å lete etter tegn på at bønn virker... Nå virker ikke bønn hyppigere enn tilfeldigheter skjer, men hjernen vår har en lei tendens til å remme ut alle de gangene bønn ikke virket (for det ville jo langt på vei bevist for en selv at man var idiot som bedrev med bønn, ikke sant..) og huske de gangene som det man ba om ble "oppfylt" og vips, der har du ALLE religiøses bønnesvar...

Hadde de som tror at en allmektig og allvitende gud faktisk tatt seg tid til (og turt selvsagt..) å tenke igjennom selvmotsigelsen det faktisk blir å be om ting fra en gud som allerede vet hva du vil spørre om så ville ingen ha bedt... Men så langt tørr de ikke å tenke... på toppen av dette kommer telepati (tankeoverføring) og magi....

Så fortell meg en gang til hvorfor du tror at dette er virkelig og faktisk virker?

Lenke til kommentar

Her var det mye hate xD

Vel, jeg er helt åpen for ting, og jeg tror også at bønner fungerer. Mennesker er også så trangsynt at de fleste av dem ikke tror det de ikke har sett, så dette blir nok en håpløs debatt.

Er det noe galt i å ikke tro det man aldri har fått demonstrert? I så fall, hvorfor?

At man tror at bønn virker vil si det samme at man også tror på magi, da det må magi til for at bønn skal virke.... Tror du på magi også?

Vår hjerne er nå en gang slik skrudd sammen at vi er meget flinke til å se mønstre og sammenhenger, selv der intet slikt eksisterer.... Så det som skjer når noen ber er at hjernen innstiller seg på at bønn virker (selvsagt, hvis ikke ville man jo vært idiot ovenfor seg selv til og med) OG man begynner automatisk (eller kanskje jeg skal si automagisk...?) å lete etter tegn på at bønn virker... Nå virker ikke bønn hyppigere enn tilfeldigheter skjer, men hjernen vår har en lei tendens til å remme ut alle de gangene bønn ikke virket (for det ville jo langt på vei bevist for en selv at man var idiot som bedrev med bønn, ikke sant..) og huske de gangene som det man ba om ble "oppfylt" og vips, der har du ALLE religiøses bønnesvar...

Hadde de som tror at en allmektig og allvitende gud faktisk tatt seg tid til (og turt selvsagt..) å tenke igjennom selvmotsigelsen det faktisk blir å be om ting fra en gud som allerede vet hva du vil spørre om så ville ingen ha bedt... Men så langt tørr de ikke å tenke... på toppen av dette kommer telepati (tankeoverføring) og magi....

Så fortell meg en gang til hvorfor du tror at dette er virkelig og faktisk virker?

En ting vet jeg, og det er at en ateist og en kristen ikke skal diskutere religion. Vi blir aldri enig, og dermed er det bortkastet tid.

Så jeg velger å la være. Det er helt greit at du ikke tror på noe, men jeg har både sett og opplevd ting som ikke kan forklares.

Det er som ordtaket sier: "Det er mer mellom himmel og jord enn vi er klar over".

Vi mennesker er også bygd opp til å tro at vi er i stand til å kunne vite og forstå alt, men jeg tror ikke det er tilfellet.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Så jeg velger å la være. Det er helt greit at du ikke tror på noe, men jeg har både sett og opplevd ting som ikke kan forklares.

Jeg også, men so what?

Hva annet skal du legge i dette enn det faktum at du ikke ante hva du observerte?

Tror du selv at du kjenner til alt det materielle her i verden, så alt du observerer som du ikke kjenner til er overnaturlig?

Det er som ordtaket sier: "Det er mer mellom himmel og jord enn vi er klar over". 

Yep, vi oppdager nye ting hele tiden og til nå så har ingen av oppdagelsene våre stemt med de religiøse påstandene om at en gud gjorde det.

Og uansett da, det eneste ordtaket sier er: "Vi vet ikke alt."

Om dette er et argument for guds eksistens så er det et tilsvarende godt argument for smurfer.

Vi mennesker er også bygd opp til å tro at vi er i stand til å kunne vite og forstå alt, men jeg tror ikke det er tilfellet. 

"Vi mennesker er bygd opp til å tro at vi er stand til å vite/forstå alt."

Dette er en påstand som ikke støttes av logikk eller observasjoner. Og du velger å ikke tro at dette er tilfellet før du har fått det bevist antar jeg?

Dette er den samme tankegangen som mange ateister besitter om gude påstandene deres.

Jeg iallefall ønsker å vite så mange riktige ting og så få feil ting som overhode mulig. Ting vi ennå ikke kan observere eller konkludere oss frem til via observasjoner eller logiske selvfølger blir ren synsing. Du kan finne på hva som helst og det er like trolig som alt annet du kommer med. Men kun en ting kan være riktig og det at akkurat du har gjettet deg frem til riktig svar basert på ingenting fremmer ikke troverdigheten din.

Det nærmeste du kommer er en ønsketanke med ei lita placebo effekt, altså guden din er like mye verdt som en sukkertablett som kur for alt du måtte ønske, og som svar på alle ubesvarte spørsmål.

Lenke til kommentar

Dere kan ikke bare godta at andre tror på noe dere ikke gjør? Neida, dere skal bare kritisere så gnistfokket står. Kanskje dere sliter litt med selvtilliten?

Ikke vet jeg, men jeg merker hvor aggressiv denne samtalen plutselig ble, så jeg aner kverulanter her. Vel, det gidder hvertfall ikke jeg ;)

Lenke til kommentar

En ting vet jeg, og det er at en ateist og en kristen ikke skal diskutere religion. Vi blir aldri enig, og dermed er det bortkastet tid. Så jeg velger å la være

Svar på denne:

. Det er helt greit at du ikke tror på noe, men jeg har både sett og opplevd ting som ikke kan forklares.

Jeg har også opplevd masse jeg ikke kan forklare, men i motsettning til religiøse prøver jeg heller ikke å forklare det med ville pre fabrikerte gjettninger... Jeg konstanterer heller at jeg ikke vet det og lar være å gjette eller bruke andres gjettninger...

Og ikke tror på noe? Hvor tar du slikt i fra? Er det en del av den kristne oppdragelsen det eller, at siden kristne tror på noe så gjør ingen andre det? Jeg tror på ærlighet, det gode i mennesker, kjærlighet for å nevne noe...

Og der er du inne på noe essensielt i nettopp religiøs tro... Men klarer ikke å IKKE vite og tyr derfor til gjettninger gjort av ignornte menn for lenge siden... Så der forklarte du hvorfor du selv tror, ikke verst... :)

Lenke til kommentar

En ting vet jeg, og det er at en ateist og en kristen ikke skal diskutere religion. Vi blir aldri enig, og dermed er det bortkastet tid. Så jeg velger å la være

Svar på denne:

. Det er helt greit at du ikke tror på noe, men jeg har både sett og opplevd ting som ikke kan forklares.

Jeg har også opplevd masse jeg ikke kan forklare, men i motsettning til religiøse prøver jeg heller ikke å forklare det med ville pre fabrikerte gjettninger... Jeg konstanterer heller at jeg ikke vet det og lar være å gjette eller bruke andres gjettninger...

Og ikke tror på noe? Hvor tar du slikt i fra? Er det en del av den kristne oppdragelsen det eller, at siden kristne tror på noe så gjør ingen andre det? Jeg tror på ærlighet, det gode i mennesker, kjærlighet for å nevne noe...

Og der er du inne på noe essensielt i nettopp religiøs tro... Men klarer ikke å IKKE vite og tyr derfor til gjettninger gjort av ignornte menn for lenge siden... Så der forklarte du hvorfor du selv tror, ikke verst... :)

Jeg har ikke sagt at hverken det ene eller det andre er galt. Man får tro hva man vil, og jeg har full respekt for at andre ikke tror på det samme som meg. Å diskutere hvem som har rett, blir en endeløs diskusjon med mye poengløs diskusjon frem og tilbake.

Når jeg sier ting jeg ikke kan forklare, så innebærer mange av dem innretninger mot den kristne tro. Jeg orker ikke å prøve engang å forklare hva, fordi det fører heller ingen vei. De som er bestemt på at det ikke finnes noe over oss, kommer ikke til å endre mening før de en dag eventuelt skulle plutselig se/oppleve noe.

Når jeg sa vi er bygd opp til å tro vi vet alt og kan forstå alt, så mente jeg selvsagt at vi ikke er det. Forskjere forsker og skal motbevise alt, og påstå at slik og slik er det. Men forskerne har tatt feil utallige ganger også, så for min del er forskning som skal motbevise religion og den slags bare piss. Vi kan ikke vite hva som skjedde for millioner av år siden, slik er det bare. Selv om vi overbeviser oss selv om at vi vet, og vi kan.

Uansett, det er åpenbart at det er mange ateister her inne, og jeg har hatt mine diskusjoner IRL med dem opp gjennom tiden, og resultatet blir bestandig det samme. Du kan jo gjette hva ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...