Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få kastet ut naboer i borettslag

Anbefalte innlegg

Her i blokka er det ett par leiligheter som er kommunale og de som bor der er av utenlands opprinnelse med masse barn. Støynivået fra disse leilighetene er enorme og naboene på alle sider plages til alle døgnets tider.

Småbarna skriker og bråker med leker til alle døgnets tider. De har et lydnivå langt utenfor normalen for norske barn. Det samme kan egentlig sies om de voksne.

Søppel blir kastet ut på gangen istedet for at den oppbevares i sin egen gang frem til de finner det for godt til å gå si søppla med den.

Leilighetene blir innvending rasert, men dette har vi jo ikke noe med. De fyller opp felles parkeringsplasser med gamle vrak.

De hopper over dugnader og vår felles plikt til å vaske gangen på rundgang.

I tillegg plages vi med lukt.

Kort oppsummert så forsurer de bomiljøet på alle mulig måter.

​Finnes noen som helst måte å få kastet disse ut på?

De trekker ned prisene på leilighetene vår også, de er vanskelig å få solgt med utenlandske naboer. Støy og lukt gjør at kjøpere trekker seg unna.

Anonymous poster hash: 13595...623

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styret er noe trege her men de har vært i kontakt med kommunen med argumentet om at det bor for mange i leilighetene og dette har ikke ført frem. Dessuten er noe av problemet at når de flytter så flytter bare noen andre av "samme ulla" inn.

Det at kommunen står som eier gjør vel ikke saken enklere.

Lenke til kommentar

1. gangs advarsel
2. gangs advarsel

3. gang - Gi beskjed om at det ikke lenger tillates framleie, da disse leieforholdene representerer uforholdsmessige ulemper for de fastboende.
4. gang - Advokatmat - Forlange at eier fratrer sitt eierskap da dette eierskapet ikke er forenelig med borettslagets regler om ro og fred.

Lenke til kommentar

Styret må bare kjøre hardere på kommunen og beboerne, levere skriftlig advarsel sammen med dokumentasjon på regelbrudd. Mange udugelige styrer blir tafatte i sånne saker, og tenker gjerne at det ikke er så ille at de kan gjøre noe med det. Da kan det være en ide å minne dem på at de har både rett og plikt til å ta tak i saken. Har folk først bestemt seg for at reglene ikke gjelder dem, skal det mer til enn et "vær så snill". Vær forsiktig med å klage på kulturforskjeller, det kan fort svekke saken. Men utstrakt brudd på husregler og manglende nattero skal man selvfølgelig ikke finne seg i.

Det burde være lettere å få kommunen til å kaste ut nåværende beboere enn å få enhetene tvangssolgt, men et problem kan være at dette kanskje er kommunens eneste tilbud til disse folkene, og at deres rett til tak over hodet dessverre veier tyngst.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

kommunene er notorisk fiendtlige mot klager på kommunale leiligheter, hvis man klager blir man møtt med stillhet og i retten lyver dem og sier at beboerne er verdens snilleste stakkars flykninger. Ingen klarer å kaste ut kommunale leietakere, kommunen er utrolig grisk på dette. Kjenner selv folk som jobber i kommunen på leilighetskjøp (kommunen har som retningslinje å kjøpe 15% av alle nye leiligheter som bygges) og dem jeg kjenner spør hele tiden hvor jeg bor, hvor familien min bor slik at dem ikke skal kjøpe leiligheter i de områdene for dem vet at det blir et HELVETTE. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Greia er vel at det ikke finnes direkte, eller er for små, regelbrudd til at det kan føres til utkastelse.

Støy og lek på dagtid fra småbarn er vanskelig å bruke som argument. Det samme er stemmenivået på de voksne på dagtid. Det at barna mister leker i gulvet og at de voksne smeller med dørene er også litt i gråsonen - men det ER ett stort problem for naboene. I tillegg høres radio (ikke p4-favoritter) hele dagen og det blir slitsomt i lengden - det er lytt i leilighetene så folk må vise moderasjon med volumknotten.

Kommunen har også forkjøpsrett, foran alle andre i borettslaget.

Det KAN virke som om leietakerne pusher grensene til det maksimalet, uten at de bryter reglene. Barnegråt på nattestid må man regne med, men.... totalen gjør grensen for er nådd for lenge siden.

Blokka får som sagt dårlig rykte og leilighetene faller i pris. Holdningene til oss andre endres til det negative overfor ikke etnisk norske.

Lenke til kommentar

Styret har pratet med dem - uten at de tar seg nær av dette. De kjører på som det passer dem selv og tar ikke hensyn til naboene.

Kjenner til typen. Alt bare preller av. Jeg bodde ved siden av en tulling for en del år siden. Han drev alle naboene til vanvidd med høy musikk på natta og rot på gangen. Både jeg og andre klaget direkte til han, men han brydde seg rett og slett ikke. Jeg leide heldigvis bare og flyttet etter 5-6 mnd.

Lenke til kommentar

Det du må gjere er å levere skriftlig klage til styret. Her vil det være ein stor fordel om du dokumenterer ved å skrive ei skildring av kva du klager på, samt dato og klokkeslett. Slikt som rot i gangen kan du med fordel også fotografere sidan det er heilt objektive og greie brudd på ordensreglane (antar eg).

På det som går på støyklager så må du prøve å samle signaturar frå dei andre naboane som blir plaga. Sidan støyplager er subjektive så vil det være ein stor fordel om du også kan vise til andre enn deg sjølv som blir plaga. Om det kun står mellom du som meiner at ungane bråker for mykje på natta, og naboen på andre sida som seier at det ikkje er unødvendig støy frå ungane, ja då er det svært vanskelig for styret å ta dette vidare.

Pass på at det du klager på er saklige og klare brudd på ordensreglar, eventuelt anna lovverk.

Eg ville derfor ikkje sakt noke om kva som er normalt eller unormalt støynivå, begrens deg til det som er unødig støy og tidspunkta der dette forekommer.

Søppelhåndteringa er nok det som eg ville fokusert mest på, dette er mest sannsynlig brudd på husordensreglane. I tillegg er det eit heilt objektivt forhold som beviselig vil føre til luktplager, med tilhøyrande problem med skadedyr. I tillegg vil det utgjere ein fare ved brann dersom det ligg masse ting i rømningsvegen.

Dette med dugnadane kan du berre droppe, dugnadsarbeid er frivillig og inga plikt. Manglande trappevask derimot kan reknast som ein del av bebuarens vedlikeholdsplikt som du dermed kan gå vidare med. Sidan det her er snakk om kommunale leiligheiter så kan ein veg å gå være å kreve at kommunen som eig leiligheita ordnar med trappevasken.

Så mitt tips er at du dokumenterer det du klarer, samt at du allierer deg med dei andre naboane slik at dei også signerer klagene som du sender til styret.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Styret er inneforstått med problemene, men de står fast i hvordan gå videre med saken. Siden kommunen eier leilighetene så ender vi opp med nye beboere med nøyaktig samme bakgrunn når de klager.

Hva kan styret foreta seg i en slik sak?

Kan man kreve at de sender nordmenn neste gang?

Lenke til kommentar

Nei, det vil være diskriminering (som er straffbart) å kreve at det skal være nordmenn.

Personleg ville eg nok også satt langt meir pris på å ha framandkulturelle barnefamiliar i den kommunale leiligheita, alternativet er ofte personar som har utfordringar med rus eller liknande.

Det du/styret kan kreve er at bebuerane respekterer ordensreglane.

Her kan du sjølvsagt oppfordre styret til å endre ordensreglane slik at dei blir strengare, men merk at reglane ikkje kan være diskriminerande. Merk også at det vil være svært vanskelig å finne kjøparar som vil flytte inn i eit burettslag som meir eller mindre fungerer som ein kvileheim, så med tanke på boligverdien så bør ikkje husordensreglane være for strenge.

Lenke til kommentar

Narkomane eller andre med problemer ville langt vært å foretrekke.

Det finnes ikke noe postitivt ved å ha disse fremmedkulturelle i borettslaget, snarere tvert i mot.

De bryter svært få forskrifter og følger jo regelverket, men tiltross for dette er støynivået for høyt i lovlig tidsrom. I ulovlig tidsrom kan man jo ikke klandre dem for barnegråt osv. heller. Dette gjør det hele svært vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...