kosh Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Har ein Toyota Corolla 07 D4D diesel som eg fekk skifta dieseltank på etter lekasje for eit par veker sida. Verkstedet utførte samtidig olje/luftfilterskift. Dieselen på gamletanken tømte dei over på ny. Vart også nevnt at det var forskjellig koplingar på ny kontra gammal tank. Bilen har kjørt 128 000km Fyrste dagen etter at eg henta bilen fungerte den heilt fint. Dag to begynte eg å merke at bilen vart vanskelegare å starte for kvar start, samt at indikatoren om motortrøbbel kom på. Mens motoren gikk merka eg ingenting unormalt å den gikk stabilt. Stakk til utlandet nokre daga å hadde store problemer med å starte då eg kom tilbake. Klarte såvidt å starte den dagen etter å kjørte derfor til verkstedet. Bilen stoppa brått 75m før verkstedet etter 10min kjøretur. På verkstedet fann dei ut at det var trøbbel med rail-trykket å etter litt sjekk påstod dei det var pga stor slitasje på to dyser (dei nekta for at det kunne vere relatert til tankskiftet). Det var stor retur av diesel frå desse to dysene. Gikk med på å skifte to dyser, men det tok to veker pga lang leveringstid. Mottok bilen fredag å verkstedet påstod den fungerte fint, å eg merka heller ingenting fredag. Laurdag skulle eg kjøre ein 50min tur inklusiv ferge. Etter å ha stoppa/starta bilen to gongar skulle eg kjøre av ferga, no var det igjen trøbbel med å starte og motorlyset kom igjen på. Tok likevel sjansen på å kjøre dei siste 20min til destinasjon. Etter 15min stoppa eg ved ein butikk og etterpå ville bilen såvidt starte. Fikk start men etter 5km kutta motoren brått å det var umogleg å få liv i den. Har fått bilen frakta tilbake til verkstedet å må vel ta ein prat med dei på onsdag. Er det nokon som har forslag om kva det kan vere? Ettersom skift av to veldig slitte dyser hadde null effekt mistenker eg fortsatt at det kan vere relatert til tankskiftet / tømming av gammal diesel på ny tank. Kan det vere veldig tett dieselfilter, trøbbel med retur av diesel tilbake til tank, slik at den har gått full av diesel? Er muligens eit viktig poeng her at bilen hadde null symptom etter å ha stått stille i to veker, men at dei kom tilbake eksakt på same måten som før to dieseldyser vart skifta etter mellom 5-10 start/stopp iløpet av 24t. Antall sekund bilen brukte på å starte aukte også for kvar gong inntil den kutta heilt etter få min kjøring. Det var då umogleg å få liv i den igjen. Endret 16. mai 2016 av kosh Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 En gammel dieseltank vil ha noe rusk og skit i seg. Å ta diesel fra denne vil jo ta driten fra den gamle over i den nye... Så tipper at du har fått sugd inn litt drit som har kommet i dieselfilter m.m. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Ja, han hos Viking som henta bilen tippa på det også. Samtidig er det kanskje forståeleg at verkstedet var sikre på at det var dieseldysene som var problemet sida dei var såpass slitte uansett? Spesielt sida feilkoda antyda dette og symptomane også kan likne på det utifrå kva eg har lest meg fram til på nett... Er jo også litt vel rart at dei skulle skape slike problem heilt tilfeldig etter 80 kjørte km frå tanken var skifta når bilen fungerte 100% før tankskiftet. Endret 16. mai 2016 av kosh Lenke til kommentar
kosh Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Status no er at 4stk dieseldyser har blitt skifta samt dieselfilter. Litt vatn i dieselfilteret men ellers var det ok visstnok. Etter ein halvtimes kjøretur der bilen fungerte heilt fint opplevde verkstedet at motortrøbbelindikatoren kom på igjen. Denne gangen var det ikkje feilkode for railtrykk,men feilkode som anga at dieseltrykkregulatoren ikkje leverte nok trykk. Verkstedet meiner no at dieselpumpa må skiftast, men kan ikkje garantere at det løyser problemet :/ Begynner å bli dyrt, blir å ta bilen på Toyotaverksted om skifte av dieselpumpa ikkje hjelp.. Endret 26. mai 2016 av kosh Lenke til kommentar
SHAT Skrevet 19. oktober 2022 Del Skrevet 19. oktober 2022 Hei. Kanskje litt seint å komme inn i denne diskusjonen nå (ca 6,5 år etterpå) men tror tilbakemeldinger på dette problemer kan hjelpe flere som søker på internettet. Jeg har samme problemet. Bilen stoppet plutselig. Jeg skiftet dieseltank noen dager før (ca 1000km). Har sjekket at slanger er riktig koblet, dieselfilter er rent og det kommer masse diesel når jeg pumper på håndpumpen. Startet igjen etter å ha stått en stund. Etter 4-5 ganger ville den ikke mere. Starter med startgass. Diagnose sa det var trykkregulator på dieselpumpen. Denne ble skiftet uten at det hjalp. Skitet deretter hele diseselpumpen. Ingen forskjell. Skiftet alle ventiler og givere på common rail systemet. Ingenting hjalp. Ifølge Toyota så må det være dysene. Noen som har opplevd et samme? Skifte av dyser er neste forsøk. Jeg er så heldig å ha en datter med likedan bil så jeg bare bytter deler. Delene som sto på min bil fungerer utmerket på hennes bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå