Gå til innhold

[Løst] Klarer ikke å kjøre Javaprogram i ledetekst/run command

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier klarer jeg ikke å kjøre et enkelt Javaprogram i ledetekst/run command eller hva det nå heter...

Har lagt inn JDK/JDM og path, hvis jeg skriver javac kommer det opp masse greier som tyder på at jeg har installert det med riktig path. Feks:

-g                Generate all debugging info

-g:none       Generate no debugging info

osv....

Slik gjør jeg:

Står først:

C:\Users\Navn>

Skriver inn:

C:\Users\Navn> cd mappenavn

Får da ingen feilmelding, linjen repeteres.

Deretter:

javac ExampleProgram.java

Igjen, ingen feilmelding og linjen ((c:\Users\navn\mappenavn ) repeteres. Men det skjer ingenting... Er rimelig sikker på at koden er riktig, men kan legge ved likevel:

public class ExampleProgram {
   public static void main (String[] args) {
     System.out.println("Hello world");
   }
}

Kan også nevne at det eksisterer en ExampleProgram.class-fil i mappen, vet ikke om det er relevant.

Og har prøvd å søke opp dette på internett, men følger fremgangsmåten jeg fant der så...
Endret av connais
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"javac fil.java" kompilerer programmet

"java fil" kjører programmet, det er altså navnet på .class-fila uten ".class" du skal bruke.

Ah, tusen takk :D Tenkte det måtte være noe lett jeg hadde oversett... :)

Lenke til kommentar

Det kan være i overkant knotete å holde på slik med kommandolinja i lengden. Greit å mestre slik at man vet hvordan ting henger sammen, men etterhvert anbefaler jeg å ta i bruk et IDE (integrated development environment). 

BlueJ : Enkelt verktøy for den som holder på å lære Java.

Netbeans, IntelliJ (community edition), Eclipse : De tre vanligste IDE'ene med allverdens tenkelig og utenkelig funksjonalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være i overkant knotete å holde på slik med kommandolinja i lengden. Greit å mestre slik at man vet hvordan ting henger sammen, men etterhvert anbefaler jeg å ta i bruk et IDE (integrated development environment). 

BlueJ : Enkelt verktøy for den som holder på å lære Java.

Netbeans, IntelliJ (community edition), Eclipse : De tre vanligste IDE'ene med allverdens tenkelig og utenkelig funksjonalitet.

Har ikke tenkt over det heller, takk for tipset :) Tror jeg prøver ut BlueJ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...