Gå til innhold

«Dette mesterverket kan bli ditt fra bare 135.000 kroner»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med en pris på usle 15.000 kroner er dette rene budsjettklokka, men neppe verd mer. Den går jo helt rett.", står det. Men denne klokka går slett ikke helt rett, det er det nemlig ingen klokker som gjør. Spørsmålet er bare hvilke avvik brukeren godtar.

Vil vel si at avvik som ikke kan oppfattes av menneske er så små at man må kunne si at den går helt rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste armbåndsuret jag har hatt var ei billig plastklokke av merke "London" som kostet en hundrelapp på Rema 1000.

Det eneste kjipe er at jeg ikke finner ut av alle funksjonene. Nå piper den hver tirsdag klokken 10:00 uten at jeg vet hvorfor. Jeg vil jo bare at den skal vise tiden. Hvis den skal ha andre funksjoner, bør de være enkle å bruke.

Jeg kan ikke RTFM heller, for den er vekk.

Den brukes uansett ikke etter at jeg fikk mobiltelefon. Hvorfor gadd jeg egentlig å skifte batteri i den?

Lenke til kommentar

...

I en mekanisk klokke er en komplikasjon omtrent lik en funksjon ut over det å vise frem det aller mest basale, som tiden i timer og minutter.

Ut over det er det snakk om å gjøre ting mer komplisert. Derav navnet. For her er det ikke bare å skrive litt ekstra programvare. Mer funksjonalitet betyr mer mekanikk.

Og det er jo det som er så deilig. Bare tanken på at kanskje tusen deler tikker og går på håndleddet får enkelte til å oppleve nirvana hver dag.

...

Men hele opplegget er likevel langt fra like komplisert som dagens moderne ICer. Kompleksiteten der er enorm, og der er det heller ikke snakk om å "skrive litt ekstra programvare". Riktignok beskrives ICer i et tekstbasert språk, men det er likevel ikke software som kjøres. Den fysiske implementasjonen tar både tid og mange kloke hoder. På nano-nivå er transistorer og kondensatorer ganske mekaniske av seg, og ikke minst fysiske. Og her snakker vi millioner og ofte milliarder av transistorer.

Samtidig må disse mekaniske klokkene på service annethvert år for å holde seg, og har likevel et avvik som er verre enn det vi finner i billig forbrukerelektronikk.

Og disse dingsene blir fremdeles kalt mesterverk...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Samtidig må disse mekaniske klokkene på service annethvert år for å holde seg, og har likevel et avvik som er verre enn det vi finner i billig forbrukerelektronikk.

Og disse dingsene blir fremdeles kalt mesterverk...

Ikke om man kjøper robust japansk urverk. Min Seiko (SKX007) skal fint holde seg i gang i 15 år før den bør ta en tur på service.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Med en pris på usle 15.000 kroner er dette rene budsjettklokka, men neppe verd mer. Den går jo helt rett.", står det. Men denne klokka går slett ikke helt rett, det er det nemlig ingen klokker som gjør. Spørsmålet er bare hvilke avvik brukeren godtar.

Vil vel si at avvik som ikke kan oppfattes av menneske er så små at man må kunne si at den går helt rett.

Selvfølgelig kan det oppfattes av et menneske, det kan jo måles! Og da er det avviket som skal angis, ikke "helt rett".

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan det oppfattes av et menneske, det kan jo måles! Og da er det avviket som skal angis, ikke "helt rett".

Du må være morsom på fest. For et armbåndsur mener jeg man uten problemer kan si "helt rett" om man er innafor rett sekund til enhver tid. For et atomur er selvsagt reglene helt andre. På samme måte er et fly "helt i rute" om det går innafor noen minutter av rutetid, mens t-banen ikke er det.

Lenke til kommentar

Du må være morsom på fest. For et armbåndsur mener jeg man uten problemer kan si "helt rett" om man er innafor rett sekund til enhver tid. For et atomur er selvsagt reglene helt andre. På samme måte er et fly "helt i rute" om det går innafor noen minutter av rutetid, mens t-banen ikke er det.

"morsom på fest" , jeg trodde dette var en seriös diskusjon(???) Og hvis du ikke har forstått betydningen av ordet 'helt', så er det ditt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...