sverreb Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 På enkelte biler får jeg støt når jeg tar i ytterdøren for å lukke den etter å ha gått ut av bilen. Noen tips mot dette? Tja ESD disappative sko kan lade deg ut mot bakken i det du går ut før du tar i metallchassiet. Eventuellt høyohmiske statisk disappatvive matrialer på innsiden av døren koplet til chassis. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Jeg pleier å koble armbåndet til selve kassen. har også prøvd å koble det til jord på ett strømuttak, men hørte fra en elektirkerkompis at det ikke hjalp da poenget er å utligne jord mellom deg og kassen. Basert på dette kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig å koble PSU til jord, da PSU ikke er jordet til kassen. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Jeg pleier å koble armbåndet til selve kassen. har også prøvd å koble det til jord på ett strømuttak, men hørte fra en elektirkerkompis at det ikke hjalp da poenget er å utligne jord mellom deg og kassen. Basert på dette kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig å koble PSU til jord, da PSU ikke er jordet til kassen. PSU burde være jordet til sitt eget chassis, som i sin tur blir jordet til kabinettet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Psu jordes jo gjennom skruene (spesielt gjengene). Samt via alle jord-lederene til HKet (som også jordes via skruer og I/O panelet). 1 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Make sense egentlig, har ikke tenkt på det at PSU er jordet via skruene Lenke til kommentar
Shadowxx Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 kjøp 2 pils sett de i kjølå så bygg pc start opp oppene en pils legg inn OS/Update opne nye pils nytt pc'en din Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Lurer på hvordan dere vet at dere aldri har skadet komponenter med ESD? Så er det riktig at komponenter montert på pcb tåler mer enn løse, men det skal likevel ikke mye til å skade de. Symptomene trenger heller ikke være umiddelbart merkbare. Jeg har sett returer som har vist symptomer som økt io lekkasje (som gjerne blir til en io defekt etter noen timers bruk p.g.a. elektromigrasjon) eller sporadiske minnedefekter som må testes i timer for å identifisere. (vi vet at disse var ESD defekter siden vi decappet og så kraterne med elektronmikroskop) Så selv om du ikke opplever å slippe røyken ut umiddelbart p.g.a ESD kan du neppe utelukke at tidlige feil av komponenter ikke skydes utladninger. Husk også at elektrostatiske utladninger kraftige nok til å skade komponenter ikke behøver å være merkbare. 200V er nok til å skade, du må ha 10000V for å kjenne noe. Kan du utdype litt mer i forhold til hvilke komponenter dere tester? Tror det er mange som kan trenge en liten "våkner" i forhold til ESD. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Kan du utdype litt mer i forhold til hvilke komponenter dere tester? Tror det er mange som kan trenge en liten "våkner" i forhold til ESD. Vi gjør i utgangspunktet feilanalyse på våre kretser vi får i retur fra kunder (Kunder for oss er produsenter av elektronikk, ikke forbrukere, vi leverer halvlederkomponenter). Når en kunde klager over et uakseptabelt høyt antall defekter må vi undersøke hva som foregår for å finne ut om vi har et problem i vår produksjon eller om det er kunden som gjør noe feil. Det er da ikke uvanlig å finne returer med typiske tegn på ESD skade, noe som tyder på slappe ESD prosedyrer. Vi designer og tester komponenter til ESD toleranse gitt av bransjenormer som sier noe om utladningsprofil og spenning. Ekspempler er HBM (Human Body Model) og CDM (Charged Device Model). Typiske tolaranser for uloddede komponenter er 2000V og 500V HHV. Dette er nok til å la kresene håndteres trygt med gode ESD prosedyrer. Det er IKKE tilstrekkelig for å la kretser håndreres fritt. Nå skal vi være klar over at løse komponenter tåler mye mindre enn komponenter alt montert på PCB siden PCB har mer kapasitans og egen ESD beskyttelse, men det er vanskelig å si noe generellt om hvor mye en PCB vil tåle. Enkelte komponenter som CPU har da heller ikke særlig mye PCB å dele last på. Det er også generellt et motsetningsforhold mellom god ESD beskyttelse og høy ytelse. En ESD beskyttelseskrets består av serieresistans og dioder som koplet overspenninger til jording. Jo mer robust du prøver å lage dette jo lavere hastighet kan du ha på signaler du prøver å overføre. PC komponenter må derfor påregnes å ikke kunne gå fryktelig langt i ESD toleranse side de støtter svært høye hastigheter. For QA er vi nøye på at all vår håndtering av kretser gjøres under forsvarlige ESD forhold. (I.e. antistatisk gulv, antistatisk arbeidsflate, armlenker, ESD sko, ESD arbeidsfrakk. Komponenter oppbevares i ESD poser når de ikke er i bruk, forbud mot plastmatrialer på labben etc.) Den viktigste grunnen til å ta så mye hensyn er at for QA er det et problem om vi genererer walking wounded kretser (Hadde de tatt kvelden med en gang p.g.a ESD kunne vi hatt noe mer avslappede prosedyrer), dette fordi slike kan havne i vår egen testflow og gi feil måltall og havne hos kunder og gi feil oppførsel. For en PC bygger blir dette overkill, både p.g.a. kostnad og praktikalitet men også fordi de monterte komponentene man håndterer tåler mer. Jeg vil si en antistatisk arbeidsmatte og armlenke med jording via kabinett (PSU) er tilstrekkelig. Ingen ESD beskyttelse er jeg skeptisk til da man lett kan lage ESD utladninger på 5-10KV uten å merke det, som så avgjort kan skade PCB monterte komponenter. Endret 18. mai 2016 av sverreb 4 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Kan du utdype litt mer i forhold til hvilke komponenter dere tester? Tror det er mange som kan trenge en liten "våkner" i forhold til ESD. Vi gjør i utgangspunktet feilanalyse på våre kretser vi får i retur fra kunder (Kunder for oss er produsenter av elektronikk, ikke forbrukere, vi leverer halvlederkomponenter). Når en kunde klager over et uakseptabelt høyt antall defekter må vi undersøke hva som foregår for å finne ut om vi har et problem i vår produksjon eller om det er kunden som gjør noe feil. Det er da ikke uvanlig å finne returer med typiske tegn på ESD skade, noe som tyder på slappe ESD prosedyrer. Vi designer og tester komponenter til ESD toleranse gitt av bransjenormer som sier noe om utladningsprofil og spenning. Ekspempler er HBM (Human Body Model) og CDM (Charged Device Model). Typiske tolaranser for uloddede komponenter er 2000V og 500V HHV. Dette er nok til å la kresene håndteres trygt med gode ESD prosedyrer. Det er IKKE tilstrekkelig for å la kretser håndreres fritt. Nå skal vi være klar over at løse komponenter tåler mye mindre enn komponenter alt montert på PCB siden PCB har mer kapasitans og egen ESD beskyttelse, men det er vanskelig å si noe generellt om hvor mye en PCB vil tåle. Enkelte komponenter som CPU har da heller ikke særlig mye PCB å dele last på. Det er også generellt et motsetningsforhold mellom god ESD beskyttelse og høy ytelse. En ESD beskyttelseskrets består av serieresistans og dioder som koplet overspenninger til jording. Jo mer robust du prøver å lage dette jo lavere hastighet kan du ha på signaler du prøver å overføre. PC komponenter må derfor påregnes å ikke kunne gå fryktelig langt i ESD toleranse side de støtter svært høye hastigheter. For QA er vi nøye på at all vår håndtering av kretser gjøres under forsvarlige ESD forhold. (I.e. antistatisk gulv, antistatisk arbeidsflate, armlenker, ESD sko, ESD arbeidsfrakk. Komponenter oppbevares i ESD poser når de ikke er i bruk, forbud mot plastmatrialer på labben etc.) Den viktigste grunnen til å ta så mye hensyn er at for QA er det et problem om vi genererer walking wounded kretser (Hadde de tatt kvelden med en gang p.g.a ESD kunne vi hatt noe mer avslappede prosedyrer), dette fordi slike kan havne i vår egen testflow og gi feil måltall og havne hos kunder og gi feil oppførsel. For en PC bygger blir dette overkill, både p.g.a. kostnad og praktikalitet men også fordi de monterte komponentene man håndterer tåler mer. Jeg vil si en antistatisk arbeidsmatte og armlenke med jording via kabinett (PSU) er tilstrekkelig. Ingen ESD beskyttelse er jeg skeptisk til da man lett kan lage ESD utladninger på 5-10KV uten å merke det, som så avgjort kan skade PCB monterte komponenter. Dette var en svært god og informativ post. Er vel på tide å ta frem det antistatiske armbåndet igjen når jeg håndterer pcen, har egentlig tatt litt for gitt at det er nok å bare ta på kabinettet i ny og ne. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 – Alt du egentlig trenger er en stjernetrekker En grov forenkling av TEK som vanlig. Men klart, man skal jo ikke skremme vekk nye folk heller. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Man trenger ikke en stjernetrekker heller. satt sammen den forrige PCn min med ei saks. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hardcore. ^^ Er seff om å gjøre å benytte mest mulig dyrt utstyr for å bygge PCen. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) På enkelte biler får jeg støt når jeg tar i ytterdøren for å lukke den etter å ha gått ut av bilen. Noen tips mot dette? Kanskje en fleksibel lang nok kabel kan hjelpe å feste til chassis under bilen og ned til asfalten, slik at den blir hengende ned til bakken. Skal ihvertfall til dels hjelpe mot bilsyke mener jeg å ha hørt. Er ikke sikkert det hjelper mot statiske støt, men er kanskje verdt å teste? Kan ikke være særlig dyrt heller om man gjør det selv. Husk at enden på kabel vil slites av friksjon. Metallet i kabel må komme i kontakt med bakken. Endret 22. mai 2016 av G Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 På enkelte biler får jeg støt når jeg tar i ytterdøren for å lukke den etter å ha gått ut av bilen. Noen tips mot dette? Sørg for å holde en hand i bakken hele tiden mens du kjører. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 På enkelte biler får jeg støt når jeg tar i ytterdøren for å lukke den etter å ha gått ut av bilen. Noen tips mot dette? Jeg pleide å lade meg ut ved å berøre bildøren med husnøklene mine. Det ble litt mindre unbehagelig da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå