jeeee Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Er oljeprisen lik i hele verden? Eller kan olje produsert i norge selges dyrere enn for eksempel olje produsert og solgt i et annet land? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Råvareprisene er det samme, men om du gror poteter i nabolaget så kan du tjene mer på å selge disse til 1 krone enn om du må importere de fra Asia først, og så selge de til 1 krone. Mener det er noen små forskjeller mellom forskjellige typer olje, slik som WTI vs Brent. Endret 15. mai 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 15. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2016 Er det vanlig å importere olje fra andre land for å selge videre? Kan man kjøpe olje billig fra et land, og så selge det dyrere? Da vil jo de som kjøper heller kjøpe direkte fra produksjonslandet om det er billigere der? Hvis et land skal kjøpe olje for å bruke selv, er det da samme pris om de kjøper fra Norge eller fra for eksempel Nigeria? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 om du gror poteter i nabolaget ...så får du ikke solgt dem; grodde poteter er det ingen som vil ha. Oppbevar dem mørkt (og kjølig), så får du faste, fine poteter uten groer. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Er det vanlig å importere olje fra andre land for å selge videre? Kan man kjøpe olje billig fra et land, og så selge det dyrere? Da vil jo de som kjøper heller kjøpe direkte fra produksjonslandet om det er billigere der? Hvis et land skal kjøpe olje for å bruke selv, er det da samme pris om de kjøper fra Norge eller fra for eksempel Nigeria? Nei, videresalg av olje er dårlig business. Da må man i så fall foredle oljen før man videreselger. Ja, oljeprisen er den samme over alt i verden. Forskjellene er bare fraktkostnadene. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Mener det er noen små forskjeller mellom forskjellige typer olje, slik som WTI vs Brent. Der kan være endel forskjeller avhengig av kvaliteten på oljen, samt fraktkostnader. http://www.investopedia.com/articles/investing/102314/understanding-benchmark-oils-brent-blend-wti-and-dubai.asp Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 om du gror poteter i nabolaget ...så får du ikke solgt dem; grodde poteter er det ingen som vil ha. Oppbevar dem mørkt (og kjølig), så får du faste, fine poteter uten groer. dyrker poteter, mente han nok heller... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Oljepris kan være mye forskjellig, På spotmarkedet går den opp og ned som sur melk i en kattunge. En del olje selges på langsiktige kontrakter, og da har du fastpris i hele kontraktens løpetid. Nordsjøolje har høyere pris enn olje fra andre steder i verden, pga lavt svovelinnhold. Det siste nevner jeg fordi sammensetning av råoljen varierer mellom forskjellige oljefelt. Nå ble jeg nostalgisk. I 1992 var jeg med to finansakrobater til Russland. De brukte meg som konsulent, de skulle kjøpe et oljefelt. Tullinger... Lenke til kommentar
lesles Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Nå ble jeg nostalgisk. I 1992 var jeg med to finansakrobater til Russland. De brukte meg som konsulent, de skulle kjøpe et oljefelt. Tullinger... Det er en måte å skryte av seg selv på ^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det står ikke på CVen min, for å si det på den måten. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det står ikke på CVen min, for å si det på den måten. Litt off-topic, men hvordan gikk det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 De gutta forregnet seg litt, og fant fort ut at det kreves mer enn bare å fylle en koffert med penger og reise bort og gjøre buziness. Russerne er smarte og i konkurranse med andre kjøpere, med teknisk innsikt, måtte de norske gutta reise tomhendt hjem igjen. Men bortsett fra det var det en minnerik tur som bekreftet alle fordommer om kvinner, vin og sang i Russland. For ikke å snakke om hjemturen med gamle Aeroflot. Har aldri opplevd verre drikkepress i noe fly noen gang. Og da jeg kutta meg i fingeren på et innenriksfly, lærte jeg at "plaster" var det samme på russisk og norsk. De to språkene har mye til felles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå