Gå til innhold

Hvorfor er gulvlista skjev når gardinbrettet er rett?

Anbefalte innlegg

Jeg eksperimenterer litt med de bildene jeg skal ta til boligannonsen (huset er så stort at boligfotografen ville bruke 2-3 dager med rydding ut og inn av rom, og det blir for dyrt, pluss at jeg tar det som en utfordring). Jeg har ikke justert hvitbalanse og lyset ferdig på dette bildet (og det er ikke helt fokusert, jeg må bruke noe som fokuspunkt der inne) for jeg la merke til noe som jeg ikke helt forstår: Med rett gardinbrett blir gulvlista helt skjev. Hva er årsaken til det? Gardinene er igjen fordi det er j... rotete utenfor hos naboen. Sykler og leker og diverse står opp mot veggen rett utenfor. Men burde jeg like vel hatt det åpent? Og jeg får ikke mer av rommet sånn som det er fordi kameraet står helt inntil veggen på motsatt side av en smal gang. Men jeg skal fjerne døra, så jeg kan få med mer av rommet når jeg finner ut av det med den skjeve gulvlisten.

post-24308-0-23067500-1463314438_thumb.jpg

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eksperimenterer litt med de bildene jeg skal ta til boligannonsen (huset er så stort at boligfotografen ville bruke 2-3 dager med rydding ut og inn av rom, og det blir for dyrt, pluss at jeg tar det som en utfordring). Jeg har ikke justert hvitbalanse og lyset ferdig på dette bildet (og det er ikke helt fokusert, jeg må bruke noe som fokuspunkt der inne) for jeg la merke til noe som jeg ikke helt forstår: Med rett gardinbrett blir gulvlista helt skjev. Hva er årsaken til det? Gardinene er igjen fordi det er j... rotete utenfor hos naboen. Sykler og leker og diverse står opp mot veggen rett utenfor. Men burde jeg like vel hatt det åpent? Og jeg får ikke mer av rommet sånn som det er fordi kameraet står helt inntil veggen på motsatt side av en smal gang. Men jeg skal fjerne døra, så jeg kan få med mer av rommet når jeg finner ut av det med den skjeve gulvlisten.

attachicon.gifMed gardinene igjen og rett brett men skjev gulvlist.jpg

Helling, vinkler, høyde, brennvidde og perspektiv gjør mye gøyt når de er med på samme bildet. Digitalt vater i siste kameraene jeg bruker løste noe av dette.

Lenke til kommentar

Gitt at gulvlist og gardinbrett faktisk er helt parallelle i virkeligheten er det perspektivet som gjør at de ikke ser parallelle ut på bildet. Skal de se parallelle ut på bildet må kameraet pekes direkte mot planet som dannes av de to linjene uten sideveis vridning (vridning opp eller ned har dog ingenting å si).

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjappe svar! Det er nok ikke vater i et Nikon D3100 kamera. Jeg har endret litt på oppsettt (skrudd bort et par dører), og holder på med et nytt sett. Voksenopplæring i mer avansert fotografering enn jeg har prøvd før er både vanskelig og morsomt!

Lenke til kommentar

Vidvinkeobjektiver har som regel mye fortegning (strukket eller komprimert bildet for eksempel mot hjørnene). Det rettes enklest i et redigeringsprogram.

Kameraet kan med fordel plasseres litt høyere så perspektivet ser mer naturlig ut. Men plasser det gjerne litt under normal øyehøyde for å gi et falsk inntrykk av ekstra takhøyde og størrelse. I bildet ditt er det overdrevet såpass at det ikke ser naturlig ut lengre.

Åpne gjerne gardinene, men pass på å eksponere innsiden av rommet riktig. Utsiden bør da bli overeksponert og rotet usynlig på den måten.

Lenke til kommentar

Simen, jeg har fått høre at man bør ta litt over hoftehøyde. Kanskje det blir feil? Jeg fikk iallfall mye bedre resultat på perspektivet da jeg fjernet to dører, gikk 40 cm lenger bak og brukte snekkervateret på stativet (det på selve stativet var ganske på trynet, så det er vel det man får for 2000 kroner i stativ...). Så nå er det bare å få riktige lysforhold og sånt på det. Må vel overeksponere det minst 1, ser det ut til.

post-24308-0-33845700-1463317731_thumb.jpg

Lenke til kommentar

1,3 i overeksponering, justering av forvrengningen fra objektivet og beskjæring for å fjerne hele døråpningen ga dette resultatet. Fruen syns det er lyst nok, jeg ville gjerne gjort det litt lysere, hva mener dere? Fargene er ganske spot on i forhold til sånn det ser ut på selve rommet. Jeg vurderte også å lage et HDR-bilde, men valgte å la være fordi det ville vist alt som står utenfor vinduet.

post-24308-0-17150200-1463319382_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det måtte naturlig nok tas uten blits, ellers ville det jo bare blitt blitslys i vinduet, jeg kunne ikke stille opp mot taket da jeg var i gangen utenfor rommet, en drøy meter fra. Men jeg satte en kraftig lampe (mor/datter-typen) like innenfor døra på venstre side for å beslyse bedre.

Lenke til kommentar

Ttakk for det! Jeg brukte tilsvarende metode for å knipse rommet fra to andre vinkler, jeg har ikke justert noe på lyset på disse ennå, bare på linseforvrengning og oppretting,men jeg syns ikke det er så langt unna.

post-24308-0-30571200-1463322415_thumb.jpg

post-24308-0-56620800-1463322442_thumb.jpg

Jeg skulle jo gjerne hatt en linse som kunne tatt hele høyden på så kort hold, men det har jeg ikke råd til (det må vel være fisheye), så jeg tok det andre bildet litt nedover for å vise gulvet innover og si litt mer om dybden på rommet.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på det, ja. Problemet er vel bare alle de morsomme perspektivendringene som må gjøres. Ut fra det jeg har fortsått funker sånt best hvis man har kameraet på stativ, i vater og bare dreier det sideveis. Eller tar jeg feil der?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker siden det er lenge siden jeg har stitchet, men jeg tror nye versjoner av programmene kan korrigere for både perspektiv og objektivfortegning, samt at de kan stitche x*y bilder, ikke nødvendigvis bare x på en rekke. Du kan jo prøve deg litt frem.

Lenke til kommentar

Ja, takk! Det blir ikke på det første rommet, fruen har ryddet inn igjen alle sysakene sine (ut og inn tok en time hver...), så for min egen helses skyld lar jeg det være med det! Jeg måtte jo begynne med det rommet som var minst, vanskeligst og mest arbeid å rydde ut av, selvsagt. Forsiktig lærekurve er for pyser! :rofl:

Lenke til kommentar

Mange ler av at man plasserer objekter i boligbilder, så som kiwi, rose, etc. Men man burde ha et blikkfang så personer som ser på bildene retter øynene mot noe i rommet, da blir bildene mye mer interessant. Du kan med fordel bruke samme objekt på alle bildene som en "rød tråd" og gjerne noe orginal.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jepp, de fleste rommene skal inneholde en svane i tre som rød tråd. Jeg skulle egentlig hatt det her også, men klarte å glemme det. :wallbash: Lurer på om jeg kan  Photoshoppe den inn...

Jeg må iallfall huske den på soverom, og sånt. Gjerne et par andre koselige ting satt fram.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Det kunne jo vært morsomt! Jeg har sett noen av de der "make my butt bigger" og "Can Someone Photoshop the Eiffel Tower Under My Finger?" Så hvis noen har lyst til å bruke tiden på å legge inn en svane med Dølle Døck-hode, lover jeg å le!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...