aaberg.life Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 WIN/Gallup har utført en undersøkelse i 65 land som viser at det landet store deler av verden ser på som den største trusselen mot fred i verden, er vår allierte USA. Oppsummering og kommentarer til undersøkelsen her: http://aaberg.life/2016/05/bakteppe-hvilket-land-representerer-den-storste-trusselen-mot-fred-hint-en-av-norges-allierte/ Jeg opplever ikke at dette i særlig grad har vært debattert i Norge. Vi har USA som en viktig alliert, og jeg er nysgjerrig på hvilken effekt det har på verdens syn på Norge at en av våre allierte fremstår på denne måten. Noen som har linker til dekning av dette i norsk media? Synspunkter på hvordan dette påvirker Norge og oss som bor her? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Er vel bare å se på utenrikspolitikken deres, de ypper til bråk med Kussland, Kina, er i krig i samtlige land i midtøsten OSV. listen er lang. Hvor det norske folk står angående en allianse med USA er vanskelig å si. Det er rimelig påtvunget syns jeg, vi deler lite av deres verdier. 1 Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) "Verdens syn på Norge" i den grad vi er kjent (altså i liten grad) er at vi er et land nord i Europa som deler vestlige verdier og allianser. Akkurat som de fleste andre vestlige/europeiske land mer eller mindre gjør. At USA er dårlig likt i resten av verden tror jeg har svært lite å si for oss. Vi er bare en i mengden. Og vi er små. Endret 15. mai 2016 av Eirik554 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Jeg rangerer trusselen mot verdensfreden slik: Kina USA Russland Israel India begynner heldigvis å bli såpass industrialisert og utviklet at de ikke gidder å krangle med Pakistan lenger. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 EU ( Ikke et land , men allikevel) USA Russland Israel . . . . Nord-Korea Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Jeg rangerer trusselen mot verdensfreden slik: Kina USA Russland Israel India begynner heldigvis å bli såpass industrialisert og utviklet at de ikke gidder å krangle med Pakistan lenger. Joda, men hvis Pakistan gidder å krangle med India, så hjelper jo ikke det Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det er for min del nokså moot da jeg ikke tror vi vil se en konvensjonell krig igjen. En diplomatisk krise er det jo, men det bør ikke bære vekt som en reell trussel med disse landene. 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Joda, men hvis Pakistan gidder å krangle med India, så hjelper jo ikke det Pakistan har jo plenty å stå med på innsiden av grensa, men India er som alltid et nyttig verktøy i innenrikspolitikken. Ingenting er så nyttig som å ha en ytre trussel å vise til når den politiske vinden blåser i feil retning. Det er jo et faktum som også en del norske politikere vet å bruke flittig. Ellers er lista sånn ca. sånn for min del: USA Russland Kina Israel ...men rekkefølgen har potensiale for å kunne endres på temmelig kort varsel, spesielt i disse dager hvor Kina ignorerer havretten fullstendig i sin pågående kampanje med å stjele hele Sørkinahavet. Nord-Korea figurerer knapt nok på lista i det hele tatt. Endret 15. mai 2016 av Belfaborac Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det er for min del nokså moot da jeg ikke tror vi vil se en konvensjonell krig igjen. Du mener etter man er ferdige med de man driver med idag? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_armed_conflicts Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Med konvensjonell krig så mener jeg væpnede konflikter mellom nasjoner. 99% av krigene er interne konflikter, og resten er av mindre utviklingsland. Jeg mener vi vil se atombombene falle før vi ser USA gå i krig med f.eks Kina. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Beklager, misforsto som i konvensjonell vs Atombomber, kjemisk og biologisk krigføring. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det største problemet er jo at interne konflikter ikke lenger er interne. Hvis IS hadde forblitt i Irak hadde de jo faktisk ikke fått så mye interesse utenfra. Det var når de ble "internasjonale" og tok over en del av Syria at folk ble interessert. Da er det plutselig ikke et lands herskere mot en gruppe i landet, men flere forskjellige lands herskere med forskjellige motiver og handlingsplaner mot en eller flere lands interne grupper. Komplisert. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det er vel naturlig at den største og mektigste, som jo har vært USA i en årrekke, blir den store stygge ulven for folk flest, spesielt utenfor vesten. Det er nok ikke bare i Norge vi har til vane å heie på underdogs, så da blir jo Amerika den naturlige skyteskive i de fleste konflikter. Ikke at de ikke har seg selv å takke for det meste av kritikken, man har tross alt skutt spurv med kanon i litt for mange sammenhenger, men de hadde nok fått kjørt seg bra om de ikke hadde involvert seg på samme måte rundt i verden også slik som kritikken nå hagler fordi de ikke gjør nok i Syria... Brått ropes det om bakkestyrker og hvordan de kan være så umoralske å bare stå å se på dette som utspiller seg. Det er ikke bare lett å ta hensyn til alle land og deres interesser, det må naturlig nok bli interesse konflikter. Jeg for min del er sjeleglad for at det nettopp er USA som har hatt og har denne rollen, inntil videre that is. Jeg tror vi er i ferd med å se enn maktforskyving i verden hvor asiatiske land får mer innflytelse globalt. Om det er en god eller dårlig ting for en nordmann sånn på sikt er vel vanskelig å si. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Invasjoner og intervensjoner i senere år er nå så sin sak; det er operasjoner USA ikke har gjennomført helt for egen maskin, men med assistanse og/eller stilltiende samtykke fra Vesten forøvrig. En helt annen ting er at ikke noe annet land har vært så flittig med å styrte demokratisk valgte regjeringer verden over. Går man litt lengre tilbake i tid fikk mer eller mindre hele Sør- og Mellom- Amerika sine diktatorer og militærjuntaer innsatt med tung assistanse fra USA, ene og alene fordi befolkningen var dumme nok til å velge venstrevridde regjeringer. Det samme var, og er forsåvidt ennå, tilfelle i Sørøst-Asia og Midtøsten, med det resultat at kun gudene vet hvor mange hundretusener "dissidenter" som har endt opp i grunne massegraver over de siste 50-60 årene. Til syvende og sist er det dette som gjør at USA hates dypt og inderlig i store deler av verden - USA har vært særdeles aktive og effektive i jobben med å skape sine egne fiender. Heldigvis for deres del er vi blekfete europeere lite interessert i historie og lar heller bloggere og tabloidmediene styre hva vi føler og mener til enhver tid, så vår støtte kan de generelt være ganske trygge på. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Meh, det har mer å gjøre med at det USA har gjort i sør-amerika i asia har vært direkte positivt for oss som deltakgere i den vestlige kapitalistsike maskinen. Vi vet hva som skjer, men FAEN så godt det er med en kald cola, knowwhatimean? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 WIN/Gallup har utført en undersøkelse i 65 land som viser at det landet store deler av verden ser på som den største trusselen mot fred i verden, er vår allierte USA. Oppsummering og kommentarer til undersøkelsen her: http://aaberg.life/2016/05/bakteppe-hvilket-land-representerer-den-storste-trusselen-mot-fred-hint-en-av-norges-allierte/ Jeg opplever ikke at dette i særlig grad har vært debattert i Norge. Vi har USA som en viktig alliert, og jeg er nysgjerrig på hvilken effekt det har på verdens syn på Norge at en av våre allierte fremstår på denne måten. Noen som har linker til dekning av dette i norsk media? Synspunkter på hvordan dette påvirker Norge og oss som bor her? USA er soleklart verdens største trussel. Det er et land som anser seg selv som eksepsjonelt og som går rundt med en tro om at de har en rett til å diktere hva som skjer i verden. En voldelig nasjon som ruinerer og legger i grus en håndfull nasjoner på 15 år, og får folk til å tro at de ikke har gjort noe som helst galt gjennom hjernevasking. USA er en langt større trussel en NAZI Tyskland var. USA er dette århundrets største fascistiske trussel, kkurat som NAZI Tyskland var forrige århundrets største fascistiske trussel. Men tenk dere et NAZI Tyskland med biometriteknologi, overvåkning og avansert robotikk. Et totalitært mareritt. Det er dagens USA. Om noen er i tvil om USA søker globalt USA diktatur, USA tyranni som skal råde over alle land og verdensdominans så er det bare å sjekke utsagn til Amerikanske politikere, historie siden 2001 og USA sitt fokus og politikk siden 2001. Da skal det en riktig idiot til for ikke å se at USA er et global fascistisk diktatur som forsøker å oppnå global dominans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå