CCC Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 You wish to borrow 200,000 kroner and agree with your creditor a payback schedule of 12 end of month annuities of 18,912 kroner. What is the effective annual interest rate on your loan? Her må jeg vel først finne ut hva den nominelle renten er? Men hvordan gjør jeg det? Prøvde å bruke formelen for annuitetslån, men fikk no solution på kalkulatoren (HP 10bll+) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Her må jeg vel først finne ut hva den nominelle renten er? Men hvordan gjør jeg det? Prøvde å bruke formelen for annuitetslån, men fikk no solution på kalkulatoren (HP 10bll+)Neida, du går rett på effektiv rente. Jeg tipper du blander med pluss og minus-tegn hvis du får no solution. Kjenner ikke til din kalkulator, men det er vel 3/4 faktorer du må ha med inn. Antall betalinger (12), verdien på lånet (+200 000), betalingene (-18 912) og eventuell sluttverdi på lånet (0). Basert på det kan du finne månedlig effektiv rente som du bare gjør om til årlig. Lenke til kommentar
NoMercy Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Her må jeg vel først finne ut hva den nominelle renten er? Men hvordan gjør jeg det? Prøvde å bruke formelen for annuitetslån, men fikk no solution på kalkulatoren (HP 10bll+)Neida, du går rett på effektiv rente. Jeg tipper du blander med pluss og minus-tegn hvis du får no solution. Kjenner ikke til din kalkulator, men det er vel 3/4 faktorer du må ha med inn. Antall betalinger (12), verdien på lånet (+200 000), betalingene (-18 912) og eventuell sluttverdi på lånet (0). Basert på det kan du finne månedlig effektiv rente som du bare gjør om til årlig. Kan du ikke bare løse denne formelen mhp r?: Annuitet = Lån * ((1+r)t-1)/r Lenke til kommentar
Dipanshu Sharma Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Du må legge inn negativ verdi for enten PV eller PMT, hvis ikke får du no solution på kalkulatoren.Husk at renten du får er månedlig rente. Du må derfor bruke formelen fra kort til lang rente for å finne effektiv årlig rente: (1+r)^n - 1 Med vennlig hilsen Dipanshu SharmaPrivatunderviser hos PEFhjelp.no Endret 23. august 2016 av Dipanshu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå