Redaksjonen. Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 En elektrisk lastebil med 2000 hestekrefter, som kan bestilles nå.Denne har seks elmotorer og 200 mils rekkevidde 1 Lenke til kommentar
VOLRYZKA Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Dette blir omtrent som undertegnede foreslo i en kommentar i TU for noen dager siden, med hensyn til en mer framtidsrettet helikopterteknologi. Like vel som Airbus foreslår hybride passasjerfly for om lag 100 passasjerer innen overskuelig framtid, er det sikkert også mulig å bygge hybride helikopter. Da kan man med en gang kaste vrak på alt som heter kompliserte girbokser. De blir unødvendige dersom en gassturbin/jetmotor (APU) produserer strøm til en elektromotor på maskinens hovedrotoraksling. Unødvendig også med egen aksling til halerotor, ettersom denne kan drives av en integrert el-motor. Spent på kommentarer. 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Dette blir omtrent som undertegnede foreslo i en kommentar i TU for noen dager siden, med hensyn til en mer framtidsrettet helikopterteknologi. Like vel som Airbus foreslår hybride passasjerfly for om lag 100 passasjerer innen overskuelig framtid, er det sikkert også mulig å bygge hybride helikopter. Da kan man med en gang kaste vrak på alt som heter kompliserte girbokser. De blir unødvendige dersom en gassturbin/jetmotor (APU) produserer strøm til en elektromotor på maskinens hovedrotoraksling. Unødvendig også med egen aksling til halerotor, ettersom denne kan drives av en integrert el-motor. Spent på kommentarer. Konseptet virker spennende, men det bør da for pokker bli mulig å lade batteripakken også for å senke driftskostnadene ytterligere. Legg inn litt styringsmuligheter slik at man kan passe på at den er nesten tom før man må ta døgnhvilen sin. En 43kW lader vil da sørge for full batteripakke etter endt hviletid, og alt som trengs av ladestasjon er en enkel Type 2 stolpe med 3x63A 400V tilførsel. 6 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra. Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken... Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 "Denne har seks elmotorer og 200 mils rekkevidde" Litt kverulering pga slik språkbruk: feil, denne bilen har ingen motorer og ingen rekkevidde, for den finnes ikke. "denne lastebilen skal få/ha 6 motorer ...." hadde vært en mye mer passende beskrivelse for en enda ikke eksisterende bil. 4 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Finnes ikke noe som heter 13650 celler, Tesla bruker de relativt utbredte 18650 cellene. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Bør ikke lastebilene som leverer lokalt i byene snart begynne å gå over til batteridrift? Samme med rutebusser som kjører kun i byene. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra. Denne brukar naturgass, ikkje hydrogen. Naturgass tek mykje mindre plass pr kWh nyttbar energi, og er mykje enklare å handtere enn hydrogen. Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken... Ja, det er berre teit. Er det nokon som burde snakke med Tesla om bruk av superladarnettverket, er det desse. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra. Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken... Nei, hydrogen er bortkastet tid og penger. Vi har naturgass så det rekker, bruk denne til vi kan gjøre alt helelektrisk. Lenke til kommentar
Per Arones Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Stempelmotoren er død. Turbiner og rotasjonsmotorer er fremtiden, så lenge man skal skaffe fremdrift fra forbrenning.. 2 Lenke til kommentar
CaseyS Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Stempelmotoren er død. Turbiner og rotasjonsmotorer er fremtiden, så lenge man skal skaffe fremdrift fra forbrenning.. Vi har sett tendensen en stund allerede. I Formel 1 brukes det nå to elektromotorer i tillegg til forbrenningsmotoren. En elektromotor er koblet rett på veivakslingen, den andre sitter midt inne i turboen. Siden en motor også er en generator, så kan de hente elektrisk energi ut av turboen når det er overskudd av eksosgass. Denne energien kan videre brukes på motoren på veivakslingen eller lagres i batteriet. Motsatt kan turboen spinnes opp elektrisk for å gi ladetrykk uten at det er nok eksosgass. En kan til og med spinne turboen fortere enn eksosgassen for å få minst mulig motstand og mest mulig effekt fra forbrenningsmotoren. Så til poenget: En slik motor er i prinsippet lik en turbinmotor med generator. I stedet for at brennkammeret sitter inne i turbinen så sitter det eksternt, og det kan hentes ut effekt via stemplene. Ved å justere på størrelsen på turbo og forbrenningsmotoren så kan en lage motorer som er et eller annet sted mellom ren stempelmotor og ren turbinmotor. I Formel 1 er størrelsen på disse strengt regulert, men om det var frie regler så tror jeg vi ville sett motorer som lå nærmere turbin enn i dag. F.eks er det spesifisert at det skal være 6 sylindre med like stort volum. Hvis det bare stod 6 sylindre, så ville noen kanskje brukt 4 store sylindre og to små dummysylindre. Med frie tøyler for turboen ville noen gått for større turbo og laget mer elektrisk energi og mindre mekanisk. Se bare hva som skjedde med jagerflyene da jetmotoren kom. Stempelmotor til det bruket ble avlegs nærmest over natta. 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken... 9 timer, samt 10 to ganger i uka. Men ja, i døgnhvilen bør det være mulig å lade den Endret 15. mai 2016 av KarpeSkrotum 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Men hvorfor har de 2 tonn batterier når den ikke kan lades og må drives på gassturbin hele tiden? Endret 15. mai 2016 av likferd Lenke til kommentar
Torstein Vabo Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Noen som har generell info om hvor mye en lastebil koster nå? Er denne konkurransedyktig på pris? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Noen som har generell info om hvor mye en lastebil koster nå? Er denne konkurransedyktig på pris? Det er jo bare et konsept, så jeg tviler på at noen vet. Tror ikke en gang at den finnes i fysisk form? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Er en del informasjon på nettsidene til Nikola https://nikolamotor.com/one Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra. Denne brukar naturgass, ikkje hydrogen. Naturgass tek mykje mindre plass pr kWh nyttbar energi, og er mykje enklare å handtere enn hydrogen. Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken... Ja, det er berre teit. Er det nokon som burde snakke med Tesla om bruk av superladarnettverket, er det desse. Nja, nettverket er ikke akkurat lagt opp til at det er plass til å parkere en slik foran ladestolpene Dessuten er det vel i hovedsak under døgnhvilen at det er aktuelt å lade og da holder 43kW AC lenge. Det er også ekstremt mye billigere å bygge ut 43kW AC enn 130kW DC. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Men hvorfor har de 2 tonn batterier når den ikke kan lades og må drives på gassturbin hele tiden? Fordi en gassturbin bare er effektiv på konstant og høy last. Derfor trenger man en stor nok batteripakke for å sørge for at antallet starter av gassturbinen ikke blir for mange. Dessuten trengs en stor pakke for å kunne levere nok energi til motorene. Gassturbinen vil da starte, lade opp batteriene til f.eks 80% (må ha litt buffer i topp for å ta opp bremseeffekt samt skåne batteriene), for så å slå seg av inntil batteriene når f.eks 20%. Slik ser ihvertfall jeg for meg at dette vil fungere. Mulig intervallet er noe mindre, f.eks 30-70%. 1 Lenke til kommentar
Per Olav Nilsen Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Tror Tesla bruker LifePO4 18650 Batterier Ø18mm x 650mm lang. 13650 batterier finnes ikke. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Bortsett fra at jeg sitter med "svindel" i bakhodet her. Hvor mye støyer en slik gassturbin? Finnes tallene som oppgis her fornuftige? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå