Gå til innhold

Denne har seks elmotorer og 200 mils rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir omtrent som undertegnede foreslo i en kommentar i TU for noen dager siden, med hensyn til en mer framtidsrettet helikopterteknologi. Like vel som Airbus foreslår hybride passasjerfly for om lag 100 passasjerer innen overskuelig framtid, er det sikkert også mulig å bygge hybride helikopter. Da kan man med en gang kaste vrak på alt som heter kompliserte girbokser. De blir unødvendige dersom en gassturbin/jetmotor (APU) produserer strøm til en elektromotor på maskinens hovedrotoraksling. Unødvendig også med egen aksling til halerotor, ettersom denne kan drives av en integrert el-motor. Spent på kommentarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir omtrent som undertegnede foreslo i en kommentar i TU for noen dager siden, med hensyn til en mer framtidsrettet helikopterteknologi. Like vel som Airbus foreslår hybride passasjerfly for om lag 100 passasjerer innen overskuelig framtid, er det sikkert også mulig å bygge hybride helikopter. Da kan man med en gang kaste vrak på alt som heter kompliserte girbokser. De blir unødvendige dersom en gassturbin/jetmotor (APU) produserer strøm til en elektromotor på maskinens hovedrotoraksling. Unødvendig også med egen aksling til halerotor, ettersom denne kan drives av en integrert el-motor. Spent på kommentarer.

 

Konseptet virker spennende, men det bør da for pokker bli mulig å lade batteripakken også for å senke driftskostnadene ytterligere. Legg inn litt styringsmuligheter slik at man kan passe på at den er nesten tom før man må ta døgnhvilen sin. En 43kW lader vil da sørge for full batteripakke etter endt hviletid, og alt som trengs av ladestasjon er en enkel Type 2 stolpe med 3x63A 400V tilførsel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra.

 

Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken...

Lenke til kommentar

"Denne har seks elmotorer og 200 mils rekkevidde"

 

Litt kverulering pga slik språkbruk: feil, denne bilen har ingen motorer og ingen rekkevidde, for den finnes ikke. "denne lastebilen skal få/ha 6 motorer ...." hadde vært en mye mer passende beskrivelse for en enda ikke eksisterende bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Bør ikke lastebilene som leverer lokalt i byene snart begynne å gå over til batteridrift? Samme med rutebusser som kjører kun i byene.

Lenke til kommentar

Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra.

 

Denne brukar naturgass, ikkje hydrogen. Naturgass tek mykje mindre plass pr kWh nyttbar energi, og er mykje enklare å handtere enn hydrogen.

 

Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken...

 

Ja, det er berre teit. Er det nokon som burde snakke med Tesla om bruk av superladarnettverket, er det desse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra.

 

Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken...

Nei, hydrogen er bortkastet tid og penger. Vi har naturgass så det rekker, bruk denne til vi kan gjøre alt helelektrisk.

Lenke til kommentar

Stempelmotoren er død. Turbiner og rotasjonsmotorer er fremtiden, så lenge man skal skaffe fremdrift fra forbrenning..

 

 

Vi har sett tendensen en stund allerede. I Formel 1 brukes det nå to elektromotorer i tillegg til forbrenningsmotoren. En elektromotor er koblet rett på veivakslingen, den andre sitter midt inne i turboen. Siden en motor også er en generator, så kan de hente elektrisk energi ut av turboen når det er overskudd av eksosgass. Denne energien kan videre brukes på motoren på veivakslingen eller lagres i batteriet. Motsatt kan turboen spinnes opp elektrisk for å gi ladetrykk uten at det er nok eksosgass. En kan til og med spinne turboen fortere enn eksosgassen for å få minst mulig motstand og mest mulig effekt fra forbrenningsmotoren.

Så til poenget: En slik motor er i prinsippet lik en turbinmotor med generator. I stedet for at brennkammeret sitter inne i turbinen så sitter det eksternt, og det kan hentes ut effekt via stemplene. Ved å justere på størrelsen på turbo og forbrenningsmotoren så kan en lage motorer som er et eller annet sted mellom ren stempelmotor og ren turbinmotor. I Formel 1 er størrelsen på disse strengt regulert, men om det var frie regler så tror jeg vi ville sett motorer som lå nærmere turbin enn i dag. F.eks er det spesifisert at det skal være 6 sylindre med like stort volum. Hvis det bare stod 6 sylindre, så ville noen kanskje brukt 4 store sylindre og to små dummysylindre. Med frie tøyler for turboen ville noen gått for større turbo og laget mer elektrisk energi og mindre mekanisk. Se bare hva som skjedde med jagerflyene da jetmotoren kom. Stempelmotor til det bruket ble avlegs nærmest over natta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Noen som har generell info om hvor mye en lastebil koster nå? Er denne konkurransedyktig på pris?

Det er jo bare et konsept, så jeg tviler på at noen vet. Tror ikke en gang at den finnes i fysisk form?

Lenke til kommentar

 

Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra.

 

Denne brukar naturgass, ikkje hydrogen. Naturgass tek mykje mindre plass pr kWh nyttbar energi, og er mykje enklare å handtere enn hydrogen.

 

Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken...

 

Ja, det er berre teit. Er det nokon som burde snakke med Tesla om bruk av superladarnettverket, er det desse.

Nja, nettverket er ikke akkurat lagt opp til at det er plass til å parkere en slik foran ladestolpene ;)

 

Dessuten er det vel i hovedsak under døgnhvilen at det er aktuelt å lade og da holder 43kW AC lenge. Det er også ekstremt mye billigere å bygge ut 43kW AC enn 130kW DC.

Lenke til kommentar

Men hvorfor har de 2 tonn batterier når den ikke kan lades og må drives på gassturbin hele tiden?

 

Fordi en gassturbin bare er effektiv på konstant og høy last. Derfor trenger man en stor nok batteripakke for å sørge for at antallet starter av gassturbinen ikke blir for mange. Dessuten trengs en stor pakke for å kunne levere nok energi til motorene.

 

Gassturbinen vil da starte, lade opp batteriene til f.eks 80% (må ha litt buffer i topp for å ta opp bremseeffekt samt skåne batteriene), for så å slå seg av inntil batteriene når f.eks 20%. Slik ser ihvertfall jeg for meg at dette vil fungere. Mulig intervallet er noe mindre, f.eks 30-70%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Bortsett fra at jeg sitter med "svindel" i bakhodet her.

 

Hvor mye støyer en slik gassturbin?

 

Finnes tallene som oppgis her fornuftige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...