Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med noen finansoppgaver, Utillity

Anbefalte innlegg

Hei, har noen oppgaver til noen tidligere eksamener som jeg sliter med. Står dessverre ikke noe om det i boken og vi har bare gått gjennom en oppgave av denne typen i timen.

post-122992-0-04500100-1463263801_thumb.png

post-122992-0-94046400-1463263815_thumb.png

post-122992-0-62339300-1463263829_thumb.png

Oppgave a) er ikke noe problem, det er de andre jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Hadde satt pris på noen hint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har noen oppgaver til noen tidligere eksamener som jeg sliter med. Står dessverre ikke noe om det i boken og vi har bare gått gjennom en oppgave av denne typen i timen.

attachicon.gifSkjermbilde 2016-05-15 kl. 00.08.10.png

attachicon.gifSkjermbilde 2016-05-15 kl. 00.08.29.png

attachicon.gifSkjermbilde 2016-05-15 kl. 00.08.45.png

Oppgave a) er ikke noe problem, det er de andre jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Hadde satt pris på noen hint :)

b) Jeg regner med at de mener forventet nytte i a. Da vet du hvilken nytte investoren forventer av den risikable investeringen. Du skal nå finne ut hvilken avkastning investoren, med 100% sikkerhet, er like fornøyd med.

c) Forventet prosentvis avkastning finner du i a for risikabelt alternativ, og for b finner du forventet avkastning for risikofritt alternativ. Resten bør være "en walk-in-the-park" :)

d) Synes spm er dårlig formulert egentlig, men det er egentlig besvart i oppgave b og c

a) Denne klarer du vel igjen :)

b) Hva er investorens forventede nytte av å plassere med risiko? Er den høyere eller lavere enn forventet avkastning på investeringen? Hvis den er høyere, betyr det at investoren er glad i risiko eller ikke? Og vice versa hvis avkastning for forventet nytte er lavere enn forventet avkastning? Er investoren glad i risiko, eller skyr han/hun risiko? 

c) Samme, egentlig

a) Aaaand, another one

b) samme som forrige b

c) Tilbake til prosentvis avkastning i de ulike scenariene, du må bare bytte ut med det investoren er villig til å investere

d) Her må du vel bare regne om forventet avkastning (i %) på nytt

Håper det var til nytte... Regnet først ut alt for deg, men innså at du kan prøve (og evt spørre igjen) litt selv :p

EDIT: Måtte bare utheve nytte i siste setning, fordi jeg skrev det uten å tenke over det...

Endret av NoMercy
Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for svar. Viste seg at jeg har tatt feil og at det ikke var disse oppgavene vi kunne få. Kunne du sett på det jeg har lagt vet? Det jeg ikke forstår er helt hvorfor det er ok og sette inn en - forran (1+r), altså -(1+r). Men er deg læreren har gjort på tidligere eks som ligner.

post-122992-0-40714100-1463449334_thumb.png

post-122992-0-68955400-1463449347_thumb.jpg

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...