Gå til innhold

Tips -Canon-utstyr

Anbefalte innlegg

Skal bruke 12.000-15.000,- på brukt Canon-utstyr (har tilgang til en del objektiver fra før -derfor Canon)

Hvilke kamerahus og objektiver velger jeg?

Ønsker meg hele brennviddespekteret fra 15 til 300 mm og gjerne macro.

Hvor legger jeg i mest og minst penger?

Tips på kamerahus og gode objektiver??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke kamerahus og objektiver velger jeg?

Har du absolutt ingen spesielle krav til utstyret kan du kjøpe en Canon 1200D med Tamron 16-300mm. Da får du alt dekket i en pakke, riktignok med 1mm mindre på vidvinkelsiden. Du får alt nytt også med god margin og kan f.eks kjøpe en makrolinse i tillegg, og/eller en vidvinkelzoom hvis du vil videre enn 16mm.

Lenke til kommentar

Det spørs hva du skal ta bilder av, men jeg havnet på 6d uten wifi og gps og er strålende fornøyd. Det sammen med 24-105 f/4. som allroundobjektiv. Det har jo kun senterpunktet som er kryssensitivt, men der treffer det alltid i alt slags lys og blenderåpninger.

Kommer selvfølgelig an på hvilke objektiver du har fra før, som Nelson09 nevner.

Lenke til kommentar

Jeg har tilgang på objektiver i hele spekteret, men ønsker egne. Ok lysstyrke og god optikk henger høyt. Jeg tenker at jeg får mer igjen for å bruke penger på optikk enn kamerahus.WiFi og GPS er ikke viktig i det hele tatt. Er Tamron 16-300 et kvalitesobkektiv da? Du mener 6D 60D eller 600D? Sett noe på de to siste pent brukte.

Lenke til kommentar

Tar du bilder av mye action ville nok 7D mkI være førstevalget, du får fine eksemplarer for rundt en 5000.-. Er ikke action så viktig ville jeg nok ha gått for en brukt 70D siden det har flere eksterne kontroller og har relativ kjappere prosessor i forholdt til de enklere modellene.

Objektiv vil jeg si at en 15-85 IS er førstevalget som et allround-objektiv og ville supplere med 55-250 IS STM som faktisk er meget bra i forholdt til prisen. i tillegg ville jeg sett på en 24mm f/2.8 IS som er meget bra til innendørs bilder i relativ mørke omgivelser, andre gode alternativer er 50mm f/1.8 STM, 70-200 f/4, 100 IS macro, men med noe begrenset budsjett ville jeg nok prioritert objektiver som er allsidige og ikke tatt så mye hensyn til lysstyrke til å begynne med siden pengene forsvinner fort da.

Lenke til kommentar

Takk for gods råd. Særlig siste, fra Bruker, var nyttig. Jeg tar mye naturbilder, landskap, macro, tele og 70D er et godt alternativ, ev. 60D om budsjettet ikke holder. Objektivene du nevner høres også fornuftige ut, men er IS med mer vekt og høyere pris verdt det? Jeg har også sans for et lyssterkt standardobjektiv. Mulig jeg kan tenke meg å kutte den store zoomen (70-100) til fordel for en macro på 80 eller 100 mm + en større tele (300-400mm).

Endret av Swande
Lenke til kommentar

Ta det fra en som har vært gjennom hele "skal ha hele brennviddespekteret i zoom + fastoptikk med rød ring"-fasen før. Ha litt is i magen, og ta livet helt med ro.

Om du har tilgang til å låne gode objektiver gjennom familie/venner, så ville jeg anbefalt deg å kjøpe et enkelt, brukt kamerahus. F.eks. 40D/50D til 800-1200kr og et godt standardobjektiv, som Sigma 18-35mm f1.8 *. Resten av pengene går tilbake i lommeboken. Lån så objektiver etter behov, bli kjent med dem og finn ut om det er et objektiv du trenger i samlingen. Om du låner en 10-22mm og ikke bruker den mellom 14m-22m, kan du klare deg med f.eks. Samyangs 14mm f2.8 til halve prisen? Tenk over at du skal bære på alle disse objektivene etterhvert.

Enorm tele ville jeg også holdt meg unna til å begynne med. Du skal legge mye penger i kamerahus og optikk før du får en god fotoopplevelse / gode bilder tilbake.

Ellers, kjøp brukt. Bruk foto.no/finn.no når du skal ha noe nytt, og selg unna det gamle skrotet når du er ferdig med det. Vanligvis kan du gå i null om du behandler utstyret pent.

* Egentlig syns jeg at en 5D classic + 40mm f2.8 eller 50mm f1.8 ville vært feiende flotte startpakker for folk som vil begynne med foto. Koster ca. 3000-3500kr brukt, og leverer fenomenale bilder.

Lenke til kommentar

Tamron 16-300 et kvalitesobkektiv da?

Du spurte om gode objektiver. Alle objektiver er kompromisser, fast brennvidde vs zoom, lite zoom vs mye, lysstyrke vs pris og størrelse, autofokus - hastighet og nøyaktighet, optiske egenskaper som fortegning, skarphet osv osv. Alle kan sikkert være enige i at Sigma 18-35mm f1.8 som Jørgen Sørheim foreslår er bra optisk og har bra lysstyrke, men det gjør det ikke nødvendigvis til et godt objektiv for deg, holder det f.eks med 2x zoom i det som blir standardzoomen din?

16-300 som jeg foreslo ligger i andre enden av skalaen, er dårlig optisk, men det har et fantastisk stort zoomområde som passer ønsket ditt nesten perfekt, er sannsynligvis best i sin klasse og gir mye for pengene. 

Alle forslag du får her så lenge du ikke sier noenting om krav utover brennviddeområde og bruktpris vil være preget av de som svarer, hva de har og hva de liker. Jeg liker mye zoom og kjøper helst nytt. Andre prioriter optisk kvalitet fremfor alt annet, noen vil alltid mene fullformat er bedre og alle har for så vidt rett fordi de har funnet ut hva som passer dem.

Problemet ditt er å finne ut hva du vil prioritere. Pixelpeeper du? Da må du nok ofre litt brennvidde for å få bra nok ooptikk innen for budsjett. Gjør du ikke, og lager du A4-størrelse bilder og 90% går bare til Facebook eler en web-side vil 16-300 sikkert fungere bra.

Ut fra det du skrev i andre innlegg vil nok 15-85 som Nautica foreslo være et bra utgangspunkt som standardzoom, men det er ikke superskarpt så pixelpeeping med 15-85 og en 24MP sensor er ikke å anbefale. 70D brukt kan også være en god start, men kjøper du brukt er du selvsagt avhengig av hva som dukker opp på markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill igjen.

Litt mer info. Jeg har fotografert mye med speilrefleks i mange, mange år, men har ikke fulgt godt nok med de siste 10 årene når det gjelder utstyr. Derfor spør jeg om tips. Jeg driver mye med naturfoto og reisefoto. Skarphet og riktig lys og fargegjengivelse setter jeg høyt, men forstørrer aldri bilder mer en A4.

Mine prioriteringer er:

- et kamerahus med god billedbrikke og manuelle funksjoner

- en god standardzoom med vidvinkel ned mot 15 mm

- et lysstert fast normalobjektiv med litt vidvinkel til innebilder og foto i mørke omgivelser

- en telemarco til blomsterfoto som også levere god optisk kvalitet

- en litt større tele eller telezoom opp til 300 eller 400 mm til naturfoto

Generelt er god optikk viktigere en rask fokus, men pris er selvsagt en begrensende faktor.kjøper gjerne pent brukt utstyr framfor nytt.

Jeg har sett en rn del på bruktmarkede å funnet følgende alternativer som jeg gjerne vil ha innspill og tips på:

KAMERA-CANON:

Prisramme: 12.000-13.000,- brukt utstyr, foreløpig prioritert rekkefølge i hver kategori:

Kamerahus:

60 D: 3000,-

70 D: 6000,-

700D: 4000,-

+

Standardzoom

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5.6 IS USM1000,-(er dette IS-kvalitet??)

Sigma 18-35mm f1.8 4500,-

Canon EF 24-70mm f2.8 m/ macro 5000,-

Canon EF 24-105mm USM f/4L IS 5000,-

Canon EF 24-70mm f/4L IS 6000,-

Tamron 17-50mm F2.8 XR 1500,-

Sigma 17-70mm f 2.8-4.5 macro 1500,-

Eller

Standardzoom - stort zoomområde:

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS 3000,-

Tamron 18-200mm f,3,5-6,3, med bildestabilisator 2000,-

Sigma 18-200mm f3,5-6,3, 1000,-

Canon EF 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM 2000,-

Canon EF 28-135mm F 3.5-5.6 2000,-

+

Standardobjektiv - fast:

Sigma 30mm F1.4 EX DC 1500,-

Canon EF 28mm f/1.8 2000,-

+

Macro:

Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1 2500,-

Canon Macro USM 100mm/2.8 2500,-

Tamron 60mm f/2.0 Di II SP Macro 2500,-

Canon 60mm ef-s f/2.8 macro 2500,-

+

Telezoom/tele:

Canon EF 75-300mm f/4-5.6 1000,-

Canon 70-200 f/4L USM (hvit) 3000,-

Tamron 18-270 mm f/3,5-6,3 2000,-

Canon EF 70-300mm 1:4.5-5.6 DO IS USM (billedstabilisator) 5000,-

Synspunkter??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er video viktig?

EF 75-300 er bajs, EF 70-300 er bra.

Video er ikke viktig på dette utstyret.. Jeg bruker proffe videokamera i det daglige.

Takk for tipset med forskjellen på 75-300mm og 70-300mm. Men hvilke 70-300 mener du? Finnes så vidt jeg ser iallefall to ulike:

1) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73889788 (5000,-)

2) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71770155 (2300,-)

Er siste ok og bedre enn 75-300?

Endret av Swande
Lenke til kommentar

Mine anbefalinger av objektiver.

Standard-zoom Canon 15-85 IS "IS = stabilisering" eventuell Tamron/Sigma 17-50 f/2.8, Canon 17-85 IS er ikke fullgod til kameraer med oppløsning på 18mp eller mer, bildene fremstår som veldig softe da "egen erfaring" den tilsvarende nyere 15-85 IS er en meget bra oppgradering.

Tele/telezoom, trenger du ikke veldig lang tele er Canon 55-250 IS STM et kjempedeal, rask og gir mye skarphet for pengene. Andre gode teleobjektiver er Canon 70-300 siste gen., Canon 70-200 f/4 " et av de skarpeste objektivene Canon har laget" og Tamron 70-300 VC som har fått mye skryt.

Makro, Canon 60mm makro, tamron 90mm VC, Canon 100mm første og andre generasjon med IS er gode, hvis du har planer om å ta bilder uten stativ anbefaler jeg et med stabilisering "IS, VC, OS, etc."

Fastobjektiv synes jeg Canon 24mm f/2.8 IS er meget bra, stabiliseringen gjør at du kan ta skarpe bilder i relativ mørke omgivelser og dybdeskarpheten blir ikke altfor tynn, du kan fint kombinere det med et makroobjektiv.

Anbefaler og søke på for eksempel flickr, og skriv inn objektivbenevnelsen for å se bilderesultater og type bilder du kan ta.

Ha også i bakhodet at eldre Sigma-objektiver nødvendigvis ikke fungerer med nyere Canonhus siden softvarene kanskje trenger en oppdatering, så finn ut hvor game eventuelle objektiver er og om det er mulig å få oppgradert softvaren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for gode tips igjen. Noterer meg særlig tipset ditt om Tamron 17-50mm. Canon 15-85 IS er et relativt dyrt objektiv, selv om det kanksje er hakket hvassere enn Tamronen.

Noterer meg at du også går god for Canon 70-300 siste generasjon og lanserer også Tamron 70-300 som et alternativ. Jeg ønsker meg brennvidden opp til 300 mm.

Jeg ønsker meg et noe mer lyssterkt fastobjektiv en 2,8 nettopp p.gr.a mulighetene i liten dybde på 1,4 eller 1,8, men ser poenget i at IS kan til dels kompenserer for lysetyrke.

Tamron 90 mm har jeg fotografert mye med og er optisk et fantastisk objektiv som nok blir marcovalget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...