Gå til innhold

Gode nettsider for å lære programmering

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg driver å lærer meg java, som etter hvert skal brukes til å lage en android app. Jeg har brukt Treehouse litt, og det er greit, men jeg liker læringsmåten til feks: Codecademy bedre. Når man bruker Treehouse er man nesten avhengig av å ha en ekstra skjerm, ellers må man stoppe videoen konstant. 
Derfor lurer jeg på om det er noen andre gode nettsider med mye innhold (som treehouse) men uten videoer. Jeg liker bedre å lese tekst hvor jeg kan lese om og om igjen for å sette meg skikkelig inn i emnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Er vanlige bøker aktuelt (siden du nevner at du liker å lese)? I såfall kan jeg anbefale Java-bøkene fra Oracle.

Merk: At du blir god i Java betyr ikke automatisk at du blir god på Android (!), for der er det mye som gjøres annerledes.

EDIT: Glemte helt å nevne Lynda.

Okei, takk. Skal sjekke det ut. Hva er de største forskjellene når det kommer til android? Er det ikke best å lære seg java, så gå videre til android når man har lært seg det grunnleggende? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Joda, er helt greit det.

EDIT: Største forskjeller som jeg kommer på nå er at det krever mer arbeid for å få til det grafiske på en Android. Og at man ikke vanligvis bruker tråder.

Så på noen av anmeldelsene av java boken du sendte link til, hvor de skriver at den ikke egner seg helt til nybegynnere. Har det noe å si om boken er fra 2010-2013 feks?  

Hva tenker du om disse:

https://cdon.no/b%C3%B8ker/brunland%2c_anders/rett_p%C3%A5_java-13477020

https://cdon.no/b%C3%B8ker/istad%2c_roy_m-/forst%C3%A5_programmering-22476896

Lenke til kommentar

Den boka Oracle har som er for nybegynnere er nå grei. En plass må man bare begynne.

Norske programmeringsbøker derimot er det litt mer så som så med: Av alle de norske programmeringsbøkene jeg hadde når jeg gikk dataingeniør likte jeg absolutt ingen av de. Så de du lenket til kan jeg ikke si noe om. Kanskje de er gode, kanskje ikke.

EDIT: Gamle bøker kan stortsett brukes så lenge man lærer det helt grunnleggende.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...