ITtraktor Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) Jeg har fått et kjøreoppdrag fra barnevernet som går ut på å hente og levere et barn annenhver helg. Jeg har nå fått oversendt en kontrakt hvor jeg føler jeg trekker det korte strået med tanke på rettigheter. Det står at jeg får 2000 kr pr helg som barnet hentes og leveres. Jeg føler at jeg har forpliktet meg til denne kjøringa og at jeg dermed burde få lønn selv om barnevernet skulle velge å ikke benytte seg av denne tjenesten en helg. Jeg kom for eks. hjem fra Stavanger denne helga bare for å få kjørt dette barnet. Evt. må jeg også kunne si at jeg ikke kan, noe som fort blir meget problematisk for barnevernet. Videre står det at midlertidig avbrudd inntil 30 dager som skyldes at barnet blir sykt eller at det inntrer andre forhold ikke medfører avbrudd i oppdragsforholdet, men avtalte timer bør hvis mulig forskyves. Og at ved avbrudd i oppdraget på over 30 dager anses oppdraget for opphørt med mindre annet ikke er avtalt. Samtidig har avtalen i utgangspunktet 30 dagers gjensidig oppsigelse Med andre ord kan barnet være sykt en helg for så igjen være sykt neste helt og dermed er avtalen opphørt. Da har jeg i praksis fått en dags varsel og ikke 30 dager slik det burde være. Dersom avtalen skal avsluttet mener jeg at jeg må få 30 dagers varsel, og lønn utbetalt uavhengig av om barnevernet benytter seg av tjenesten. Jeg mener et punkt som lyder noe som dette burde vært med: Det utbetales totalt 4000 kr, i tillegg til evt. kjøregodtgjørelse, i lønn per mnd for kjøring annenhver helg som avtalt på forhånd, uavhengig av om barnevernet velger å benytte seg av tjenesten med mindre varslet 30 dager på forhånd. Eventuelle avvik fra dette må meldes minst 30 dager på forhånd. Dersom kjøring utenom avtalt er nødvendig uten varsel på 30 dager lønnes dette med 2000 kr i tillegg til allerede avtalt lønn. Det forutsettes også at dette passer for oppdragstaker. Dersom noe slikt ikke er med føler jeg at jeg blir mer som en ringevikar, som uansett må møte opp, å regne. De helgene de har sagt jeg skal kjøre må jeg holde av uavhengig av om det faktisk blir noe kjøring eller ikke, da bør dette lønnes med mindre jeg har blitt varslet 30 dager på forhånd. Det skal også legges til at avtalen er for et helt år. Hva tenker dere? Noen som evt. kunne formulert dette bedre? Endret 14. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Du skriver ikke noe om hva du er ansatt som og da kan vi egentlig ikke vurdere situasjonen.. Er du f.eks taxisjåfør og kjører hele tiden så er det en bonus Lenke til kommentar
aomt Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det er forskjell på "ansatt" og "oppdrag". Og som du sier selv, du fikk kjøreOPPDRAG.Om barnevernet anslår at du skal kjøre barnet 2 ganger neste månad, men kun 1 gang i løpet av hele sommer. Kvifor skal du betale deg 4000kr i månad?! Om du må reise hjem (lang kjørevei?) o.l. og det passer ikke deg med den type oppdrag, så kan du takke nei, det er ikke verre enn det? Trur du kan berre gløyme å få fast ansettelse med 4000kr i månad og slippe å jobbe en gang. Om oppdrag ikke passer deg, så trur jeg barnevernet alltids finner noen andre som stiller seg tilgjengelig. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Det er snakk om annenhver helg på fast basis. Om det for eks. bare skulle bli 1 gang i mnd i sommer er det ikke verre enn at de gir meg 30 dagers varsel og så blir lønna deretter. Poenget mitt er at det blir urimelig at jeg skal sette av annenhver helg framover for så at de bare kan komme dagen før å si at kjøringen ikke blir noe av. I så fall må dette gå begge veier, noe jeg er ganske sikker på at ikke vil fungere for dem.Det er snakk om et helt år så det er rimelig fast. Jeg er altså en privatperson som bruker egen bil, det er ikke noe annet ansettelsesforhold enn denne avtalen. Oppdraget innebærer nesten 40 mil kjøring hver helg. Jeg henter barnet hjemme på fredag for å kjøre henne ditt hun skal, deretter henter jeg henne igjen på søndag og kjører henne hjem. Helgene blir dermed i stor grad lagt opp etter denne kjøringa for meg. Ville dere satt av annenhver helg framover uten noen garantier for verken jobb eller lønn? @cefey, dersom du har en fast jobb synes du det hadde vært greit at arbeidsgiver bare ringte dagen før og sa at det ikke var noe jobb til deg i morgen og dermed heller ingen lønn? Slik jeg ser det ønsker barnevernet å ha meg tilgjengelig fast, men er ikke villige til å gi meg fast ansettelse. Endret 15. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Jeg synes både din og barnevernets kontraktsforslag er noe urimelige i hver deres retning. Selv med en dags varsel så vil det være noe mindre jobb for deg å slippe oppdraget. Jeg skjønner at du må planlegge din helg ut fra om det blir kjøring eller ikke og bør få betalt, men ikke full utbetaling. Det minner mer om bakvakt-ordninger og beredskapsordninger i en del bransjer. Der får man betalt en forholdsvis lav sum for å være tilgjengelig og hvis det blir et aktivt oppdrag får man tilleggsbetaling. Tenk for eksempel på elektromontører som er i beredskap i tilfelle strømbrudd. De får betalt for å være edru, våken og tilgjengelig, i tilfelle det skulle skje et strømbrudd. Blir det faktisk et strømbrudd får de også betalt for oppdraget, ofte godt siden strømbrudd gjerne skjer til alle døgnets tider og ikke tar hensyn til røde dager. Her er mitt forslag: 1. Du bør få betalt for å være tilgjengelig (beredskap) og denne beredskapen bør være er kontraktfestet med 1 måneds oppsigelsestid. Kontrakten kan godt skrives for et år av gangen. Det bør også være mulig å avtale pause i beredskapen (ingen betaling) hvis det varsles minst 1 måned i forveien. For eksempel i forbindelse med ferieavvikling. Et eksempel på betaling for beredskap kan være 500 kr/helg. 2. Oppdrag som avlyses på kortere varsel enn 1 måned, men lengre enn 1 uke går ut over din mulighet for å planlegge ferier etc. Det bør kompenseres med en viss sats. For eksempel 500 kr/helg. Noe som kommer i tillegg til de 500 kr/helg i beredskap. 3. Oppdrag som avlyses på kortere varsel enn 1 uke, men lengre enn 1 dag går ut over din mulighet for å planlegge helga. Det bør kompenseres med en høyere sats, for eksempel 1000 kr/helg i stedet for 500 kr/helg som i punkt 2. Noe som kommer i tillegg til de 500 kr/helg i beredskap. 4. Oppdrag som avlyses på kortere varsel enn 1 dag bør betales på samme måte som om oppdraget ble utført. For eksempel 1500 kr i tillegg til de 500 kr/helg i beredskap. Punkt 2 og 3 kan eventuelt slåes sammen om det ikke utgjør nevneverdig forskjell for deg. Beløpene er bare eksempler som bør justeres etter hvor hvor stor ulempe en slik avlysning har for deg. Hvis du for eksempel må bestille hotellovernatting på ankomststedet så er det en ganske stor ulempe å måtte avlyse. Hvis du overnatter hos familie og uansett har bestemt deg for å dra den samme veien uavhengig av om det blir noe av oppdraget så kan beløpet reduseres. Punkt 4 kan også justeres, for eksempel til 2 dager hvis det utgjør en stor forskjell for deg. Fra mitt ståsted kan det også tenkes at du sparer deg lange omveier og mye tidsbruk om oppdraget avlyses på kort varsel og da bør også betalingen for det avlyste oppdraget reduseres deretter. Tenk gjerne "internprising" som kostnader og tid bundet opp for å prissette de ulike alternativene. Husk også at du er i et konkurranseutsatt marked sånn at vilkår som fremstår som urimelige for barnevernet vil kunne gi de grunner til å skrive kontrakt med en annen i stedet for. Det skal altså være en fornuftig kontrakt for begge parter. Blir dere ikke enige er det ikke verre enn at dere ikke skriver kontrakten. Barnevernet finner i så fall en annen løsning for barnet. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 @cefey, dersom du har en fast jobb synes du det hadde vært greit at arbeidsgiver bare ringte dagen før og sa at det ikke var noe jobb til deg i morgen og dermed heller ingen lønn? Slik jeg ser det ønsker barnevernet å ha meg tilgjengelig fast, men er ikke villige til å gi meg fast ansettelse. Jeg kunne gjerne akseptern en slik kontrakt, så fremt jeg er fornøyd med arbeidsmengde/lønn. Men som jeg skrev tidligere, det er ingen som tvinger deg til å skrive unna. Det er berre å takke nei til den. Ikke verre enn det. Jeg ser ikke kva er problemet ditt? MÅ du planlegge dine helg? Om du får fri helg med 1-3 dagers varsel, greier ikke du finne noe å gjøre? Du kjører 100km eine vei, så 100km andre vei på fredag. Det tar deg 2-3 timer og du får 1000kr for det. Så gjør du det samme på søndag og får 1000kr til. Så du ender opp med lønn på 350-500kr/timen. Du bør vare ærlig med deg selv. Du ønsker penger, selv de gangene du slipper å gjøre noe. Barnevernet kommer ikke til å gå med på det, da det er "oppdrag", som avhenger av flere faktorer, b.a. helse til barnet, som BV har ikke kontroll over. Men igjen, om du mener at BV skal betale deg den helga du ikke skal kjøre, så er du forplikta til å stille opp på kort varsel (maks 1 time), om det viser seg at det er behov for kjøringen. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Dere får det til å høres ut som om jeg håper på at det ikke blir kjøring. Jeg liker å kjøre bil og håper på at det blir kjøring hver gang, og det blir mer penger om det faktisk blir kjøring da kjøregodtgjørelse kommer i tillegg. Jeg får selvfølgelig noen utgifter på bilen og til drivstoff, men det går nok i pluss der også. Det er ingenting på nåværende tidspunkt som tilsier at det skal bli mange ganger der kjøringa blir avlyst, men ting kan endre seg og dermed vil jeg ha det med i kontrakten. Dessuten vet jeg av erfaring at BV er dårlige til å opplyse folk om endringer selv om de vet dette godt tid i forveien, dermed ønsker jeg å gi dem insentiv til å holde meg oppdatert. Hvorfor mener dere det er så urimelig at BV betaler for en tjeneste de har bestilt på forhånd selv om de av ulike grunner ikke velger å benytte seg av den? 30 dagers varsel er kanskje litt mye, men la oss si 14 dager da? I sommer kommer jeg for eks. til å legge opp til å ikke ta vakter i sommerjobben i denne helga, da må jeg vite om det faktisk blir noe kjøring innen rimelig tid. "Men igjen, om du mener at BV skal betale deg den helga du ikke skal kjøre, så er du forplikta til å stille opp på kort varsel (maks 1 time), om det viser seg at det er behov for kjøringen. " Hvor tar du dette fra? Jeg mener at BV skal betale meg for de to helgene i mnd de vil at jeg skal kjøre. Endret 15. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 De fleste bedrifter har frist for ferieplanlegging måneder i forveien. Jeg ser ingen gode grunner til at barnevernet via foreldrene ikke bør ha frist for å planlegge barnets ferie minst en måned i forveien. Når det gjelder sykdom er det derimot mye vanskeligere å komme med noe varsel. Det ligger i sin natur at de ikke kan planlegge det i forveien. Du bør få betalt for den faktiske ulempen det er å være i beredskap, men ikke for utgiftene du ikke får (drivstoff etc) og tidsbruken du ikke får. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Men hva mener folk om denne delen? "Videre står det at midlertidig avbrudd inntil 30 dager som skyldes at barnet blir sykt eller at det inntrer andre forhold ikke medfører avbrudd i oppdragsforholdet, men avtalte timer bør hvis mulig forskyves. Og at ved avbrudd i oppdraget på over 30 dager anses oppdraget for opphørt med mindre annet ikke er avtalt. Samtidig har avtalen i utgangspunktet 30 dagers gjensidig oppsigelse Med andre ord kan barnet være sykt en helg for så igjen være sykt neste helt og dermed er avtalen opphørt. Da har jeg i praksis fått en dags varsel og ikke 30 dager slik det burde være. Dersom avtalen skal avsluttet mener jeg at jeg må få 30 dagers varsel, og lønn utbetalt uavhengig av om barnevernet benytter seg av tjenesten." Jeg føler dette blir overflødig, med mindre de faktisk i utgangspunktet mener at jeg skal få lønn selv om det ikke blir noe kjøring. Endret 15. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Oppsigelse av avtalen bør skje skriftlig fra den ene eller andre parten, med en viss oppsigelsestid, for eksempel 30 dager. Ikke på grunn av inaktivitet. Det kan gi ubehagelige overraskelser for begge parter. For eksempel at barnet står og venter på transport og ingen dukker opp fordi det var sykt et par helger og noen ikke fulgte helt med. Jeg vil egentlig si at kontrakten virker veldig amatørmessig skrevet og lite gjennomtenkt. Dere bør klare å lage noe som er tryggere og mer rettferdig for begge parter. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2016 Oppsigelse av avtalen bør skje skriftlig fra den ene eller andre parten, med en viss oppsigelsestid, for eksempel 30 dager. Ikke på grunn av inaktivitet. Det kan gi ubehagelige overraskelser for begge parter. For eksempel at barnet står og venter på transport og ingen dukker opp fordi det var sykt et par helger og noen ikke fulgte helt med. Jeg vil egentlig si at kontrakten virker veldig amatørmessig skrevet og lite gjennomtenkt. Dere bør klare å lage noe som er tryggere og mer rettferdig for begge parter. Jeg er helt enig med deg i at avtalen er amatørmessig skrevet, dessuten er den på en del punkter tvetydig og litt selvmotsigende. Jeg kan også være enig med deg at mine krav kan virke urimelige, men det var nok mest en reaksjon der og da på BVs urimelighet. Skal ikke kontakte BV før 18. mai, så da har jeg fortsatt litt tid til å tenke meg om. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Du får legge det frem på en høflig og pedagogisk måte så de ser problemene tydelig før du legger frem forslag på løsning. Eller aller best, få de til å resonnere seg frem dine løsninger, som om de var deres glupe idéer. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Hvorfor har du fått/sagt deg interessert i dette oppdraget? Er dette en ekstrainntekt du er avhengig av? Har du noe forhold til barnet? Hvis ikke, så er det bare å takke nei til oppdraget hvis de ikke godtar ditt forslag til endringer i kontrakten. Trenger ikke være spesielt høflig, bare normalt saklig og bestemt. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Hvorfor har du fått/sagt deg interessert i dette oppdraget? Er dette en ekstrainntekt du er avhengig av? Har du noe forhold til barnet? Hvis ikke, så er det bare å takke nei til oppdraget hvis de ikke godtar ditt forslag til endringer i kontrakten. Trenger ikke være spesielt høflig, bare normalt saklig og bestemt. Som flere alerede har vært inne på er jo dette i utgangspunktet et gunstig oppdrag. Jeg er student så dette vil være en fin sideinntekt, samtidig er jeg glad i å kjøre bil så det blit på mange måter en grei avveksling fra studier også. Uavhengig av om BV står på sitt eller er enig med meg kommer jeg nok til å ta dette oppdraget. Men jeg synes uansett det er greit å prøve å forhandle fram rettferdige vilkår. Tolmodigheten begyner dog å bli tynnslitt da jeg allerede har kjørt i 2 måneder uten å ha fått kontrakt på plass og dermed heller ingen lønn. Fikk denne kontrakten tilsendt først for 2 dager siden. Endret 15. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Dette er en offentlig etat, og da bør man forvente en mer seriøs avtale enn denne. Prøv å pakk inn klagene dine i en litt skeptisk, men imøtekommende tone og vis tålmodighet (TTT i det offentlige), så tenker jeg denne kontrakten lar seg skrive om litt uten problemer. Du kan også f.eks. foreslå at denne kontraken er grei for de neste to månedene, slik at du får betalt foreløpig, men så tilføyer du på kontrakten at den skal erstattes av ny kontrakt innen X/Y. Endret 15. mai 2016 av Shruggie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå