hean Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Leier ut båter, kan jeg tilby leie av båt med skipper (meg selv) til personer fra 16 år og oppover? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Drosjesjåfører kjører både barn og voksne. Det må da en taxibåtfører også kunne gjøre? Jeg kan ikke se hvor en 16- eller 18-årsgrense skulle komme inn? Det stilles noen krav til å være taxibåtfører, men det regner jeg med du er klar over. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) Drosjesjåfører kjører både barn og voksne. Det må da en taxibåtfører også kunne gjøre? Jeg kan ikke se hvor en 16- eller 18-årsgrense skulle komme inn? Det stilles noen krav til å være taxibåtfører, men det regner jeg med du er klar over. Jeg vet at det stilles krav til passasjerbåter der enkeltpersoner løser inn billetter men der man leier en båt som en gruppe kan man også leie inn noen å kjøre for deg uten at strengere regler kreves. Tilfeldigvis tilbyr vi også dette... Edit: På samme måte kan du leie en bil av Avis og betale noen på timesbasis for å kjøre bilen for deg mens du sitter i den. Sjåferen trenger ikke å ha løyve... (vet egentlig ikke så kanskje dårlig sammenligning, reglene ved båt er i hvert fall sjekket med politi) Endret 14. mai 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) Det er vel ikke så svart/hvitt. Før jeg tok lappen skulle jeg leie en flyttebil som en kamerat skulle kjøpre, og rentawreck krevde at han sto som leier siden han hadde lappen. Begge var over 25. Men da er vi jo inne på firmaets retningslinjer, da... Endret 14. mai 2016 av Shruggie Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 For å drive personbefordring mot betaling på sjøen må du vel ha sertifikat mener jeg, D5L som et minstekrav.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2016 For å drive personbefordring mot betaling på sjøen må du vel ha sertifikat mener jeg, D5L som et minstekrav.. Er ganske sikker på det er feil når du blir leid inn som skipper privat da jeg mener det gjelder kun på passasjerbåter som løser billetter. Det var i hvert fall det jeg har fått hvite men det skal selvsagt dobbeltsjekkes. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det er vel ikke så svart/hvitt. Før jeg tok lappen skulle jeg leie en flyttebil som en kamerat skulle kjøpre, og rentawreck krevde at han sto som leier siden han hadde lappen. Begge var over 25. Men da er vi jo inne på firmaets retningslinjer, da... Du kan ikke sammenlikne dette. Det er vel ganske innlysende at en person uten lappen ikke kan leie en bil uten medfølgende sjåfør. I dette tilfellet er det snakk om å leie ut en tjeneste som omfatter både båt og skipper. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) På samme måte kan du leie en bil av Avis og betale noen på timesbasis for å kjøre bilen for deg mens du sitter i den. Sjåferen trenger ikke å ha løyve... Nei, ikke (drosje)løyve, men sertifikat må han ha. Man er pliktig til å forsikre seg om at vedkommende har lov til å kjøre bilen før man låner eller leier den ut. Når det gjelder taxibåtførere, er minstekravet til dem fritidsbåtskippersertifikat, grunnleggende sikkerhetsopplæring og sertifikat for radiokommunikasjonsutstyr. Fritidsbåtskippersertifikat kan en ta på godkjent kurssenter; kurset skal være på 120 undervisningstimer. Endret 15. mai 2016 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Hvis du skal leie ut til noen under 18 bør du i alle fall sørge for å få betalt på forhånd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå