Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmtvannsbereder - hvordan fungere det?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser på et hus der varmtvannet kommer fra en varmtvannsbereder. Jeg har ikke en slik der jeg bor nå, og lurer derfor på flere ting. Har prøvd å lese meg litt, men det er noe jeg trenger avklaring i.

En varmtvannsbereder på 200 liter. Hva gjør man når det ikke er mer varmtvann igjen? Må man vente til det "lades"? Hvor lang tid tar dette, og er det elektrisitet man bruker for varme opp da? Men fører ikke det til skyhøye strømregninger?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cirka 6 timer fra helt kald til helt varm: http://www.byggebolig.no/el-varmtvannsbereder/el-varmtvannsbereder-og-oppvarmingstid

Dog vil du nok aldri oppleve dette, tipper du kan dusje minst 2 timer før det er kaldt.

Med en 30 liter tank dusjer jeg i minst 15-20 minutter, kommer også an på hvor mange grader den er stilt inn på. Standard er 65 grader.

Tipper du har en slik tank der du bor nå også, men kanskje felles / plassert i kjeller eller lignende.

Lenke til kommentar

Varmtvannsberederen er ikke noe annet en en lukket tank med et varmeelement og en termostat.

Din tank har da 200 liter vann i seg og termostaten kobler inn når vanntemperaturen i tanken synker under innstilt temperatur.

Tenk deg en vannkoker, de har ofte 1500-2000W varmeelement i seg.

Varmtvannstanken er bare en stor vannkoker som er lukket og stopper opp litt før det koker enkelt forklart.

En vanlig tank med 2000W element har da en kapasitet på å varme opp 50 liter i timen som samsvarer med 6 timer fra kaldt til varmt om du tømmer den helt.

Nå finnes det større tanker en dette og tanker med større varmeelement en 2000W som begge gir en større kapasitet om du bruker mye varmtvann.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Herlig! Fantastisk bra forklart av dere begge - tusen takk for det!

Dersom jeg bruker opp halvparten av varmtvannet ifm. dusj - vil det da si at jeg må "fylle på" vann i berederen, eller fikser den det selv/henter opp vann for å varme opp selv? Må jeg "trykke" på noe for at den skal skjønne at jeg har behov for varmtvann, eller skal jeg ikke gjøre annet enn å vente i 6 timer dersom varmtvannet er tømt?

Og har jeg forstått det riktig at berederen funker på strøm, slik at jo mer varmtvann jeg bruker, jo høyere blir strømregningen?

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Takk til alle dere som har svart.

Godt spørsmål - hvor jeg får vv fra nå? Jeg leier så aner rett og slett ikke hor det kommer fra... Veldig ignorant, det vet jeg, men nå som jeg skal kjøpe får jeg jo igjen for alle tingene jeg ikke gadd å sette meg inn i tidligere... :/

Jeg bare skrur på til varmt vann, og så flommer det ut, rett og slett. Og det er helt ubegrenset; vi kan dusje så lenge vi vil, og gjerne rett etter hveradre også - hvilket kan bli mange timer til sammen!

Betaler rundt 400 hver fjerde måned or so

Lenke til kommentar

Varmtvasstank er ingenting å bekymra seg for. Den opererar heilt automatisk og er rett og slett berre den behaldaren som lagar varmt vatn på din vasstilførsle i huset. Meir eller mindre alle har det. Og det finnes gode og isolerte utgåver (med lite varmetap frå tanken) og det finnes nokre som nærmast fungerar som omnar i tillegg. Dette ser du ved å kjenne på tanken, er den noko meir enn romtemperert/lunka er den underisolert.

Brukar du mykje varmt vatn så aukar straumrekninga di. Det tar ein del straum å varma vatnet. Men det er ikkje slik at du har maks 200l å dusja for. 65 grader vatn blandar seg med vatnet i springen, som er som regel ca 5grader og deromkring. Så 1l varmt vatn og 1l springvatn gir deg 2 liter dusje-vatn med 35 grader eller noko slikt. 

Lenke til kommentar

Jeg har vokst opp i et borettslag med felles varmtvannstanker for alle leilighetene. Mener det var 2x2000l. I løpet av de ca. 20 årene jeg bodde der har jeg kun opplevd at det var tomt for varmtvann en gang. Det var på jul- eller nyttårsaften. Typisk en dag der alle skal dusje til omtrent samme tid. 

200l holder for de aller fleste med mindre du har 4 tenåringsjenter som skal dusje 3 kvarter hver på rad. Nå som du får den inn i huset vil det jo påvirke strømregningen som påpekt tidligere, men strøm er ikke fryktelig dyrt. Du vil heller ikke ha noe sammenligningsgrunnlag ettersom du kommer fra en leilighet med "gratis" varmtvann og jeg tipper "gratis" oppvarming også dersom du har 400,- per 4. måned. Mener å huske at en dusj på 30min koster ca. 7,- men det kan du jo verifisere ved å Google det ;-)

Lenke til kommentar

Dere er herlige mennesker, alle sammen!

Tusen takk for all nyttig informasjon jeg får fra dere - setter virkelig pris på det ;)

Denne leiligheten var jeg og så på, men den var ikke av interesse likevel, grunnet størrelse på rom. Men badet var helt fantastisk da!

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...