MrLeafMouth Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) Tenker å kjøpe ett brukbart kamera. Skal for det meste brukes til naturbilder som vanligvis bare postes på instagram. Budsjett ligger på rundt 2500 - 3500 kr. Ønsker helst å kjøpe et brukt kamera, målet er et godt kamera som har vært lansert en stund, som har sunket noe i pris siden. Har fundert mye på Sony NEX-serien (NEX-5r, 5n, 6 osv). Liker funksjoner som filtrering og mulighet for enkel skifte av linse. Noen forslag? Er ikke fotograf så om kameraet er litt lett å bruke er det en fordel. På forhånd takk Endret 14. mai 2016 av MrLeafMouth Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Jeg har ikke noe direkte forslag til systemkamera, tenkte bare å tipse om bruktmarkedet på Foto.no som ofte har mer realistiske priser enn Finn: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/index.cgi Forøvrig så kan et lite kompaktkamera som RX-100 gi nesten like gode bilder i dagslys som et systemkamera med billige objektiver. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) For kr 3.500 tror jeg det burde være mulig å få tak i et brukt Fujifilm X-E1 med 18-55/2,8-4,0 OIS objektiv. Endret 14. mai 2016 av LBe Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Jo mindre kamera man har jo oftere tar man det med seg og jo oftere blir det brukt. RX100 er da et godt valg. Du kan jo også bruke et stativ når det trengs. Skal du ta lange eksponeringer i terrenget bør du vel ha 3 bein på det så du kan justere stabiliteten på det i forhold til bakken. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 RX100 er da et godt valg. Jeg skal på ingen måte anbefale å ikke gå for et systemkamera, men ser du bare for deg å bruke en linse i utgangspunktet vil et kompaktkamera som Vidor foreslår (Sony RX100) være et godt alternativ. RX100 har mindre sensor (mindre betyr normalt dårligere bildekvalitet) enn NEX-kameraene du nevner, men på den annen side har RX100 et bedre objektiv innbygd enn det som kommer som standard med Sonys NEX-modeller. For bruk på Instagram vil du neppe kunne se noe forskjell. Ulempen med RX100 (som finnes i fire generasjoner) er at linsen ikke kan byttes, og er flere linser viktig må du over på systemkamera. Brukte NEX-modeller vil sikkert fungere bra. Modeller fra Olympus og Panasonic er forøvrig også bra. Merk at Samsung ser ut til å lagt ned kameraproduksjon så de ville jeg styrt unna. Canon og Nikon lager mye bra, men henger etter på små speilløse systemkameraer. Hvis du er opptatt av å poste på Instagram øyeblikkelig må du sjekke at du får noe som tillater overføring til mobilen din trådløst. Det er ikke så lenge siden WiFi ikke var standard på alle modeller, og det varierer også hva som er mulig med appene på mobilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå