Arne Knudsen Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 CrvenaZveza: Er det ikke CO2 utslippene som diskuteres? Å forby dieselbiler hjelper lite på det. Men i miljøets navn er det meste mulig å forby. Hvis man er i tvil så gir 1 liter bensin 2,5 kg CO2 og 1 liter diesel 2,69 kg. Men diesel har vanligvis lavere forbruk enn bensin så utslippene blir omtrent lik.. Hvor mye utslippene blir når man blander bio i drivstoffet er uklart sannsynligvis det samme men fra andre kilder. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Aftenposten hare kopiert saka frå TU med ei mykje betre overskrift: "Bilutslipp i snitt 40 prosent høyere enn anvist" http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bilutslipp-i-snitt-40-prosent-hoyere-enn-anvist-8469613.html Dermed ser saka interenssant ut, i motsetnad til TU-varianten: "Så mye slikker bilene egentlig ut". Nokon må sende TU på overskrift-kurs. Her står det berre "Så {mange,mye,etc} …", "{Denne,Disse,Dette} …", "{Slik,Derfor} …" osv. TU er usedvanleg dårlege til å lage overskrifter som oppsummerer saka. Når det står "Så mange" kan "så mange" garantert skiftast ut med eit tal. "Disse, denne, dette", osv kan alltid skiftast ut med det ordet erstattar. Osv. 2 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Det viktigste : NOx utslipp er en funksjon av forbrennings temperaturen, eller "hvor hardt du presser gass pedalen". En dieselbil, som alle andre biler i morgenrushet, går omtrent på tomgang og NOx utslippet er 0. Sjekk TØI. NOx utslippet kommer fra kjøretøyer som går med full last og gassen i bånn, i.a busser (full buss og trange ruter) og lastebiler. Alle vet "at drivstoff forbruk er avhengig av kjøremønsteret". En kan derfor få akkurat det resultatet en ønsker ved å definere hvordan en vil kjøre motoren under testen. Forholdet mellom utslipp og belastning har vært underlagt 100 vis av doktoravhandlinger og er således godt kartlagt. En hver "forsker" kan således få nøyaktig det resultat en ønsker fra en bil test gjennom definisjonen av "trykket på gass pedalen" i testen. Diesel er en mer effektiv forbrennings prosess enn bensindrift, ikke basert på bilprodusentenes informasjon, men på termodynamikkens lover. En enkel verifikasjon er at moderne dieselbiler har problemer med å få varme i bilen fordi forbrenning prossess er så effektiv. Ærlig talt, bilprodusentene selger biler og de driter om de selger bensin eller diesel. Diesel bilene har partikkelfilter, noe som mangler på bensinmotorer med direkte brennstoff injeksjon. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Om vi begynner med og forby Dieselbusser i Norge. fjerner vi 50% av utslipp i byene. HVer buss forurenser mer en 300 biler. Gassbusser eller elbusser løser dette. Så må det bli påbudt med varmepumpe og rentbrennende ovner i byene, så er vi kvitt 30% til av utslipp... de siste 20% kommer fra båter og biler, der ca 10% er tungtransport biler og 5% er fra båtene som ligger i sentrum. der siste 5% er fra personbiler! 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 HVer buss forurenser mer en 300 biler. Kilde på dette? BTW: https://www.toi.no/miljo-og-klima/nye-dieselbusser-forurenser-mindre-enn-nye-diesel-personbiler-article33150-1301.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå