Gå til innhold

Slik kan bilprodusentene «jukse» for å få lavt CO2-utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når skal all denne juksingen får konsekvenser egentlig? 

Dont hate the player, hate the game.

 

 

Nei det er ikke fair i denne saken, da hadde de vært ærlig og sagt at de ikke klarer kravet, nå har de med vilje løyet for både myndigheter og kunder. det er ikke fair. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med utslippstallene for ladbare hybrider. Det "jukses" det helt åpenlyst, ved at man forutsetter at bilen alltid starter fulladet og aldri kjører lenger enn at størstedelen av turen kan gjøres på batteri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med utslippstallene for ladbare hybrider. Det "jukses" det helt åpenlyst, ved at man forutsetter at bilen alltid starter fulladet og aldri kjører lenger enn at størstedelen av turen kan gjøres på batteri.

 

Det er iallefall ikke ren løgn, slik diesel folkene holder på, der finnes det jo ikke mulighet for å oppnå tallene engang. Men hybrid er en stor vits ja..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Testane vert utført med varm bil i 15 varmegrader elns. Det er ein småvarm sommardag i Noreg. Her bør det vere mogeleg for Noreg å få eit unnatak for klimatiske tilhøve, slik vi har for mange andre reglar. Til dømes at Vegdirektoratet eller eit anna kompetent organ testar bilane i den same syklusen i -15 grader, og oppgjev resultatet for den testinga i tillegg. Det burde luke ut "juksemakarane" som slår av alt av tiltak mot NOx-utslepp og hybridteknologi ved låg temperatur. Juksemakarane i hermeteikn, fordi det faktisk ikkje er juks etter dagens regelverk, og er ein stor del av forklaringa på kvifor norske byar kan ha den verste lufta i Europa på kalde vinterdagar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Diesel er velegnet i større motorer som lastebiler, ekspressbusser, landbruksmaskiner, skip osv.

Småbiler brukes hovedsaklig på korte turer innenfor byen.

I småbiler er dieselmotoren et dårlig påfunn, som kun har blitt populært pga. skattelette.

Om drivstoffet kostet det samme, ville ingen småbiler vært dieseldrevet.

Bensin er en bedre motorkonstruksjon til det bruket.

 

Det er på tide å droppe småbiler med dieselmotor.

I bysentrum er partikkelutslipp og folkehelse et mye viktigere problem enn global CO2.

Langs landeveien er det få mennesker til å puste inn røyken, så der betyr det mindre.

 

Men hvorfor er Volkswagen (og nå Mitsubishi?) de eneste som er tatt?

Har Renault bedre ingeniører enn Volkswagen, slik at de kan følge dagens regelverk uten å lyve? Har ikke Tyskland verdens beste ingeniører?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diesel er velegnet i større motorer som lastebiler, ekspressbusser, landbruksmaskiner, skip osv.

Småbiler brukes hovedsaklig på korte turer innenfor byen.

I småbiler er dieselmotoren et dårlig påfunn, som kun har blitt populært pga. skattelette.

Om drivstoffet kostet det samme, ville ingen småbiler vært dieseldrevet.

Bensin er en bedre motorkonstruksjon til det bruket.

 

Det er på tide å droppe småbiler med dieselmotor.

I bysentrum er partikkelutslipp og folkehelse et mye viktigere problem enn global CO2.

Langs landeveien er det få mennesker til å puste inn røyken, så der betyr det mindre.

 

Men hvorfor er Volkswagen (og nå Mitsubishi?) de eneste som er tatt?

Har Renault bedre ingeniører enn Volkswagen, slik at de kan følge dagens regelverk uten å lyve? Har ikke Tyskland verdens beste ingeniører?

VW hadde sluppet unna hadde det ikke vært for strengere utslippskrav i USA. Det er også en forskjell på å utnytte svakheter i testene og regeltrett jukse som VW har gjort (motorer med cheat mode).

 

Man må gjerne fase ut personbiler med dieselmotor, men det spørs om man vil merke veldig stor forskjell:

 

Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer: Svevestøv og NO2. Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av NO2-utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler, viser tall fra tiltaksutredningen for luftkvalitet i Oslo og Bærum.

 

Sannheten om dieselbiler og utslipp

 

Det er helt utrolig at det er så mye vedfyring i norske storbyer. :confused:

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at det er så vedfyring i norske storbyer. :confused:

 

Vedfyring er ikkje so ille dersom det skjer i ein moderne reintbrennande vedomn, og ikkje i ein peis av eldre modell. Vedomnane vert stadig betre, samstundes som fleire får seg varmepumpe og færre fyrer med ved. Då er det ikkje på grunn av vedfyring at problemet vert større kvar vinter.

 

Veit du om den undersøkinga vart gjort basert på faktiske testar og analysar av forureininga i lufta, eller om det er utrekna basert på gjennomsnittsutsleppet frå bilparken etter opplysningar frå køyretyregisteret (og dermed bilprodusentane)? Det er fire gongar høgare konsentrasjon av PM10 lags vegane enn i bustadområda, og det rimar heller ikkje heilt med påstanden om at halvparten av svevestøvet kjem frå vedfyring. Det er dessutan størst problem med svevestøv på arbeidsagar. Problemet er mindre i helgene når folk sit heime og kosar seg framfor peisen.

 

Dersom dei faktisk har målt NOx-utsleppa frå både bilar og tungtrafikk, er det rart at dei ikkje har reagert på den store skilnaden mellom oppgitte utsleppstal og målte utslepp tidlegare. Eg ser ingenting om kva metodar dei har brukt for å undersøke dette. Tala kjem frå SSB. SSB pleier ikkje å måle noko sjølv, men reknar ut på bakgrunn av annan statistikk.

 

Tal med ukjent opphav, og som ikkje er i samsvar med andre observasjonar, tek eg med ei stor klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er helt utrolig at det er så vedfyring i norske storbyer. :confused:

Vedfyring er ikkje so ille dersom det skjer i ein moderne reintbrennande vedomn, og ikkje i ein peis av eldre modell. Vedomnane vert stadig betre, samstundes som fleire får seg varmepumpe og færre fyrer med ved. Då er det ikkje på grunn av vedfyring at problemet vert større kvar vinter.

 

Veit du om den undersøkinga vart gjort basert på faktiske testar og analysar av forureininga i lufta, eller om det er utrekna basert på gjennomsnittsutsleppet frå bilparken etter opplysningar frå køyretyregisteret (og dermed bilprodusentane)? Det er fire gongar høgare konsentrasjon av PM10 lags vegane enn i bustadområda, og det rimar heller ikkje heilt med påstanden om at halvparten av svevestøvet kjem frå vedfyring. Det er dessutan størst problem med svevestøv på arbeidsagar. Problemet er mindre i helgene når folk sit heime og kosar seg framfor peisen.

 

Dersom dei faktisk har målt NOx-utsleppa frå både bilar og tungtrafikk, er det rart at dei ikkje har reagert på den store skilnaden mellom oppgitte utsleppstal og målte utslepp tidlegare. Eg ser ingenting om kva metodar dei har brukt for å undersøke dette. Tala kjem frå SSB. SSB pleier ikkje å måle noko sjølv, men reknar ut på bakgrunn av annan statistikk.

 

Tal med ukjent opphav, og som ikkje er i samsvar med andre observasjonar, tek eg med ei stor klype salt.

Hvis du klikker på noen av lenkene ser du at tallene kommer fra bl.a. NILU.

 

Ser ut som rundt halvparten av svevestøvet faktisk kommer fra kilder utenfor storbyene, og blir transportert inn. Det gir jo mere mening vedr. utslipp fra vedovner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Diesel er velegnet i større motorer som lastebiler, ekspressbusser, landbruksmaskiner, skip osv.

Småbiler brukes hovedsaklig på korte turer innenfor byen.

I småbiler er dieselmotoren et dårlig påfunn, som kun har blitt populært pga. skattelette.

Om drivstoffet kostet det samme, ville ingen småbiler vært dieseldrevet.

Bensin er en bedre motorkonstruksjon til det bruket.

 

Det er på tide å droppe småbiler med dieselmotor.

I bysentrum er partikkelutslipp og folkehelse et mye viktigere problem enn global CO2.

Langs landeveien er det få mennesker til å puste inn røyken, så der betyr det mindre.

 

Men hvorfor er Volkswagen (og nå Mitsubishi?) de eneste som er tatt?

Har Renault bedre ingeniører enn Volkswagen, slik at de kan følge dagens regelverk uten å lyve? Har ikke Tyskland verdens beste ingeniører?

VW hadde sluppet unna hadde det ikke vært for strengere utslippskrav i USA. Det er også en forskjell på å utnytte svakheter i testene og regeltrett jukse som VW har gjort (motorer med cheat mode).

 

Man må gjerne fase ut personbiler med dieselmotor, men det spørs om man vil merke veldig stor forskjell:

 

Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer: Svevestøv og NO2. Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av NO2-utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler, viser tall fra tiltaksutredningen for luftkvalitet i Oslo og Bærum.

 

Sannheten om dieselbiler og utslipp

 

Det er helt utrolig at det er så mye vedfyring i norske storbyer. :confused:

 

Hvis du tenker på utslipp så ja, men nå bråker ikke vedovner på samme vis som dieselbiler. Diesel først, så kan vi ta vedovnene etterpå.

Lenke til kommentar

La oss begynne med det enkle og smarte først. Forby nysalg av dieselbiler for persontransport.

så bensinbiler har ikke nox utslipp?

 

LincolnABSonline.jpg

1977_toyota_corolla-pic-7345897871881689

 

disse bilene er sikkert utrolige miljøvennlige iforhold til euro6?

 

istedenfor å være negative til nye biler kan man få en regel der man sier at 10 år+ gamle biler skal resirkuleres!

Endret av 530XD
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan oppfordre til å resirkulere gamle biler ved å øke vrakpanten, eller gi rabatter på ny (elektrisk) bil.

Men de er typegodkjent slik de var da de ble første gang registrert. Loven har ikke, og skal ikke ha, tilbakevirkende kraft.

 

Det er ikke miljøvennlig å resirkulere fullt brukbare, litt eldre biler.

 

Man kan derimot forby fortsatt produksjon av slike lavteknologiske biler.

Nyproduserte biler må oppfylle kravene som gjelder det året de ble bygget/første gang registrert.

 

Bilene på bildet er dessuten et dårlig eksempel på Norges eldre bilpark.

De er så gamle og spesielle at de tilbringer mesteparten av tiden på museum, og kjøres bare på søndager i mai.

De er kulturarv med samlerverdi, og bidrar forsvinnende lite til forurensningsproblemet på kalde vinterdager.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du klikker på noen av lenkene ser du at tallene kommer fra bl.a. NILU.

 

Men ikkje korleis NILU kom fram til tala.

Ser ut som rundt halvparten av svevestøvet faktisk kommer fra kilder utenfor storbyene, og blir transportert inn. Det gir jo mere mening vedr. utslipp fra vedovner.

 

Ikkje eigentleg. Fleire brukar bil utanfor byen enn i byen, og det forklarar ikkje det faktum at partikkelforureininga er større på kvardagar når folk ikkje sit heime og fyrer i peisen. Heller ikkje utanfor byen.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

La oss begynne med det enkle og smarte først. Forby nysalg av dieselbiler for persontransport.

så bensinbiler har ikke nox utslipp?

 

LincolnABSonline.jpg

1977_toyota_corolla-pic-7345897871881689

 

disse bilene er sikkert utrolige miljøvennlige iforhold til euro6?

 

istedenfor å være negative til nye biler kan man få en regel der man sier at 10 år+ gamle biler skal resirkuleres!

 

Disse bilene er det stadig ferre av og de dør en etter en dag etter dag. Diesel vet vi er bedriten i lokalmiljøet, så det er bare å bli kvitt diesel. Først diesel, så bensin. Av to onder tar vi den verste først. Og ja, vi må slutte å fyre med ved.

Lenke til kommentar

 

Det er helt utrolig at det er så mye vedfyring i norske storbyer. :confused:

 

Ja, ganske utrolig, og det stemmer ikke. Jeg brukte for en tid siden mye tid på forskjellige årsrapporter om miljø fra Oslo kommune. Det var etter at noen andre kom med overdrevne påstander om utslipp fra vedfyring - for å unnskylde bilene.

Så langt jeg husker var det en viss sannhet i at en andel av de fineste støvpartiklene også kunne komme fra vedfyring, men målestasjonene avslørte at langt de høyeste forurensningene ble målt ved de mest trafikkerte veiene, blant annet ringveiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...