foenix Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Jeg mistet mitt Sony a6000 kamera slik at den ytterste kanten på objektivet fikk en bulk. Nå får jeg feilmelding om at objektivet ikke gjennkjennes. Er det mulig å fikse dette dersom jeg demonterer objektivet, eller er det sjanser for at elektronikken er gått i stykker? Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Jeg mistet mitt Sony a6000 kamera slik at den ytterste kanten på objektivet fikk en bulk. Nå får jeg feilmelding om at objektivet ikke gjennkjennes. Er det mulig å fikse dette dersom jeg demonterer objektivet, eller er det sjanser for at elektronikken er gått i stykker? Er de "pinsene" som overfører signal uskadet ? Det er forøvrig mange tråder i verdensveven om temaet og akkurat det kameraet Lenke til kommentar
foenix Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2016 Jeg mistet mitt Sony a6000 kamera slik at den ytterste kanten på objektivet fikk en bulk. Nå får jeg feilmelding om at objektivet ikke gjennkjennes. Er det mulig å fikse dette dersom jeg demonterer objektivet, eller er det sjanser for at elektronikken er gått i stykker? Er de "pinsene" som overfører signal uskadet ? Det er forøvrig mange tråder i verdensveven om temaet og akkurat det kameraet Nei. Det er en bulk helt framme i den ytterste ringen (dekselet). Dette gjør at den er treg å vri på (manuell zoomfunksjon), samt at dette muligens gjør at motoren i objektivet ikke klarer å skyve det ut når jeg starter kameraet. Jeg får vel prøve å demontere og rette ut denne bulken for å se om det da vil fungere. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Funker det med andre objektiver? Det er ikke sikkert at det er (den synlige) skaden på objektivet som er det reelle problemet. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2016 Funker det med andre objektiver? Det er ikke sikkert at det er (den synlige) skaden på objektivet som er det reelle problemet. Jeg har bare et elektronisk objektiv. Det fungerer imidlertid med manuelle objektiver. Jeg hører lyder i objektivet når jeg starter kameraet. Det virker som om motoren prøver å slå ut objektivet, men ikke klarer det. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Bruke objektiv som har vært i bakken pleier vanligvis medføre enda større skader; lever det inn til service eller kast/kjøp nytt. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 17. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2016 Bruke objektiv som har vært i bakken pleier vanligvis medføre enda større skader; lever det inn til service eller kast/kjøp nytt. Da kameraet prøvde å slå ut objektivet, sjenet det til den ene siden slik at det kilte seg fast. Etter at jeg demonterte det, fant jeg ut at en styretapp av plast på en indre bajonettring hadde blitt slått av (brukket) da objetivet traff bakken. Heldigvis er det noen som selger slike ringer på Ebay for ca. Kr. 50,- Så jeg får prøve om kameraet fungerer etter at jeg har fått skiftet denne. I såfall sparer jeg minst et par tusen kroner.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Bruke objektiv som har vært i bakken pleier vanligvis medføre enda større skader; lever det inn til service eller kast/kjøp nytt. Da kameraet prøvde å slå ut objektivet, sjenet det til den ene siden slik at det kilte seg fast. Etter at jeg demonterte det, fant jeg ut at en styretapp av plast på en indre bajonettring hadde blitt slått av (brukket) da objetivet traff bakken. Heldigvis er det noen som selger slike ringer på Ebay for ca. Kr. 50,- Så jeg får prøve om kameraet fungerer etter at jeg har fått skiftet denne. I såfall sparer jeg minst et par tusen kroner.. Husk at den må alignes med sensor; det er ikke bare å skru på bajonettring. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2016 Bruke objektiv som har vært i bakken pleier vanligvis medføre enda større skader; lever det inn til service eller kast/kjøp nytt. Da kameraet prøvde å slå ut objektivet, sjenet det til den ene siden slik at det kilte seg fast. Etter at jeg demonterte det, fant jeg ut at en styretapp av plast på en indre bajonettring hadde blitt slått av (brukket) da objetivet traff bakken. Heldigvis er det noen som selger slike ringer på Ebay for ca. Kr. 50,- Så jeg får prøve om kameraet fungerer etter at jeg har fått skiftet denne. I såfall sparer jeg minst et par tusen kroner.. Husk at den må alignes med sensor; det er ikke bare å skru på bajonettring. Dette er en bajonettring som ligger inne i selve objektivet og jeg er rimelig sikker på at den ikke utgjør noe forskjell siden den er lik den som gikk i stykker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå