Gå til innhold

Hjelp til kjøp av skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag 2 stk. Radeon R280X som jeg tenker å bytte ut nå i nærmeste framtid. Vurderer sterkt Geforce GTX 1080, men jeg har også hørt at det kommer HBM-varianter av Pascal, samt at Vega også kommer over sommeren. Så hva vil være mest lønnsomt? Vil ikke HBM-variantene være en god del dyrere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest lønnsomme er som alltid å finne ut hvor mye man vil/kan bruke og kjøpe det beste du får til den prisen når du sitter og skal kjøpe. Selvfølgelig er det lønnsomt å vente når et nytt skjermkort er rett rundt hjørnet og vi vet når det kommer, men når man ikke vet, så er det bedre å kjøpe når du trenger. Hvis ikke kan du vente resten av livet, det er jo alltid noe nytt "rundt hjørnet". 

 

Pris på HBM variantene skal jeg kanskje ikke uttale meg så mye om, men de modellene med HBM vil vel være av det øvre/øverste sjiktet, så de blir vel en god del dyrere ja. I alle fall det jeg kan tenke meg.

Lenke til kommentar

 

Om pris er en faktor kan det være lurt å vente til jule tider med å oppgradere.

 

Disse kortene synker vel bare i pris hvis AMD sine viser seg å være konkuranse dyktige den dagen Polaris og Vega er ute.

 

 

Stemmer det , men så er spørsmålet om TS trenger virkelig noe nå eller har muligheten til å vente?

Lenke til kommentar

Har hatt en del issues med microstuttering og andre ting, samt at en del av de spillene jeg spiller ikke støtter/skalerer bra i crossfire. Kortene bråker i tillegg veldig mye, så vil helst ha noe nytt litt raskt. GTX 1070 eller 1080 vil uansett kunne holde en lang stund framover?

Lenke til kommentar

Har hatt en del issues med microstuttering og andre ting, samt at en del av de spillene jeg spiller ikke støtter/skalerer bra i crossfire. Kortene bråker i tillegg veldig mye, så vil helst ha noe nytt litt raskt. GTX 1070 eller 1080 vil uansett kunne holde en lang stund framover?

 

Har selv slutta med SLI og går for singel kort fremover. Det kommer alltid noe nytt og raskere da, og spill som stadig krever mer. Men ja GTX 1080 burde holde en stund, iallefall til 1080p og 1440p gaming :)

Lenke til kommentar

Har hatt en del issues med microstuttering og andre ting, samt at en del av de spillene jeg spiller ikke støtter/skalerer bra i crossfire. Kortene bråker i tillegg veldig mye, så vil helst ha noe nytt litt raskt. GTX 1070 eller 1080 vil uansett kunne holde en lang stund framover?

 

Kanskje.

Problemet jeg ser det akkurat nå er PS4 og Xbox One, disse har begge to AMD APU og det vil da trolig bety at en god del spill i fremtiden vil kanskje ha en fordel om de kjører på DX12 / AMD .

 

Jeg hadde ventet på tester på 1080 og sett hvordan disse gjør det i DX12 før jeg hadde tatt en avgjørelse på om du skal vente på Amd eller ikke. 17 mai tydeligvis vil de komme fortløpende om ikke litt før...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil trolig kunne snappe tak i et 980 ti til 3000 eller 4000 tenker jeg...

Men om det er lurt er vanskelig å si, prisene på 1070 og ikke minst Amd 470 og 480 kan jo gi deg en indikasjon på hva som vil gi mest for pengene og lander feks 480 innenfor denne prisklassen kan det bli ganske så vanskelig valg for mange...

Lenke til kommentar

Jeg bruker til daglig et gtx770 kort, og lurer på om det kanskje blir oppgradering når den nye serien kommer. Men jeg kommer nok ikke til å gå for 1080 kortet iom at jeg spiller i 1080p, rett og slett fordi jeg tror det vil være overkill. Skal se an pris og ytelse litt, men tror 1070 kortet vil være mer enn godt nok for de fleste. Ser at 980Ti kort ligger på finn.no til 5000,- og oppover idag, og jeg tipper at 1070 kortet kommer til å ligge på ca samme pris som et brukt 980Ti kort når det kommer, mellom 4-4500,- en plass. Ser da ikke poenget med å kjøpe et brukt 980Ti kort når du kan få et helt nytt kort til samme prisen. 

 

1080 kortet er noe jeg hadde vurdert dersom jeg enten spilte over flere skjermer, i høyere oppløsning enn 1080p, eller hadde store planer om VR fremover. Tror det uansett er greit å avvente litt og se an tester mot pris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...